Opelilla menee kovaa. Uusi Astra putsasi palkintopöydät sekä Suomessa että maailmalla – ja nyt Astra näkyy jo myyntitilastoissakin.
Opelin Suomen toimitusjohtaja Rami Kittilä, 48, lupasi merkin jälleenmyyjille maaliskuussa, että jos vuoden 2016 seitsemän ensimmäisen kuukauden jälkeen Opelin markkinaosuus on yli kuusi prosenttia, niin hän leikkauttaa hiuksiinsa Opelin logon.
Ja menihän se yli kuuden prosentin. Vielä kesäkuussa näytti siltä, ettei tavoitteeseen ehkä sittenkään ylletä, mutta huiman heinäkuun ansiosta raja ylittyi. Heinäkuun markkinaosuus pompsahti peräti 7,2 prosenttiin. Toki muutkin luvut näyttävät hyvältä: koko merkki on kasvanut Suomessa vuoden 2016 ensimmäisen seitsemän kuukauden aikana viime vuoteen verrattuna 40,6 prosenttia.
Teknavi tapasi leveästi hymyilleen ja juuri parturoidun Kittilän keskiviikkona Hämeenlinnassa.
Klassinen kysymys: miltä nyt tuntuu?
 – Hymyilyttää ja naurattaa lähinnä, Kittilä virnisteli ja jatkoi:
– Lupaus lähti spontaanisti siitä, että kuusi prosenttia on mukavan pyöreä luku. Meillä oli markkinaosuutta Suomessa helmikuun lopussa 5,6 prosenttia. Maaliskuun puolivälissä lupasin jälleenmyyjäkokouksessa, että jos ennen seuraavaa jälleenmyyjäkokousta (elokuussa) on kuusi prosenttia ylitetty, niin logo on tukassa.
Heinäkuu oli Opelin paras kuukausi Suomessa 15 vuoteen. Näyttää myös siltä, että koko vuosi saattaa olla Opelin paras niin ikään 15 vuoteen.


