Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajossa Opel Astra – vaivatonta menoa dieselin turvin

Julkaistu 21.03.2016 21:35
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Astra on tuonut Opelin takaisin elävien kirjoihin. Mallisto on hyvin varusteltu ja kilpailukykyisesti hinnoiteltu.

Tykkäsimme

  • Varustelusta
  • Moottorista

Emme tykänneet

  • Isoista katvealueista
  • Isojen vanteiden haitoista

Hinta alkaen 25 760 €
Koeajoauto 30 510
€

Opel ui varsin syvissä vesissä muutamia vuosia sitten. Nyt valmistaja on kääntänyt uuden sivun ja aloittanut erittäin vahvan nousun uuden Astran myötä. Malli on vakuuttanut kansainvälisesti ja se palkittiin muun muassa Vuoden Auto 2016 -tittelillä Geneven autonäyttelyssä. Sitä ennen Astra voitti myös suomalaisten automedioiden valitseman Vuoden Auto Suomessa 2016 -tittelin.

Kaikki moottorivaihtoehdot ovat uusia ja mallisto laajenee hiljalleen tehokkaampaan suuntaan. Tämänkertaiseen koeajoon valikoitui keskimmäinen tehoversio dieselistä kattavalla Innovation-varustelulla.

Ensivaikutelma on aina tärkeä. Musta, isoilla vanteilla ja kromikoristeilla varustettu Astra näyttää hyvältä. Se antaa huomattavasti itsevarmemman vaikutelman kuin hiljattain ajamamme vakiovarusteilla ollut hinnaston aloittava malli. Tästä huolimatta hintaero ei nouse täysin poskettomaksi, vaan parempi varustelu kustantaa esimerkiksi koeajetun auton yhteydessä noin 2 200 euroa. Myös moottorin teholukema nousee paremman varustelun valinnan yhteydessä 110-hevosvoimasta lukemaan 136 hevosvoimaa.

Astra on varsin linjakas ilmestys joka suunnasta

Melko jyrkästi nouseva kylkiprofiili ja aikaisin alaspäin taittuva kattolinja tuovat ilmeeseen pientä coupémaisuutta

Isot vanteet ja matalaprofiiliset renkaat näyttävät hyvältä, mutta lisäävät sisämelua ja heikentävät mukavuutta

Auto oli myös varustettu noin 580 euron arvoisella Innovation-kampanjapaketilla, joka tuo varusteluun mukaan muun muassa navigoinnin, peruutuskamerallisen aktiivisen pysäköintiavustimen, kuolleen kulman varoittimen sekä urheiluistuimet. Näiden lisäksi autoon oli poimittu listalta täysnahkaverhoilu (1 171 e), ja viihtyvyyden kruunaavat penkkien tuuletus ja kuljettajan istuimen hierontatoiminto (230 e).

Keskimmäinen Opelin dieselmoottoreista tarjoaa kuljettajalle 136 hevosvoimaa. Tämä aiempaa sivistyneempi turbodiesel liikuttaa kompaktiluokan autoa vaivattomasti, ja etenkin 320 newtonmetrin vääntö tekee maantienopeuksissa matkanteosta mukavaa. Ainoastaan korkeammilla kierroksilla on havaittavissa pientä puutumista. Kaikkiaan ajokokemus on hyvin vaivaton ja myös kuusiportainen vaihteisto toimii sulavasti.

Opel on onnistunut löytämään alustaan varsin sopivan kompromissin ajettavuuden ja mukavuuden suhteen. Hiljattain ajamaamme perusmalliin verrattuna isoilla ja näyttävillä vanteilla varustettu Astra on kyllä aavistuksen äänekkäämpi ja pintakovempi, mutta vastapuolella on tarkempi ajettavuus etenkin mutkaisemmilla teillä. Pelkästään rengaskoon tekemä vaikutus juuri mukavuuteen ja ajettavuuteen onkin hyvä tiedostaa autoa hankkiessa. Tästä syystä kannattaa kokeilla samaa autoa erilaisella rengastuksella, jos siihen vain on mahdollisuutta.

Kokonaisuudessaan Astra tarjoaa hyvin varustellun auton kilpailukykyiseen hintaan. Mallisto täydentyy pian myös meidän markkinoilla tärkeällä Sports Tourer -farmarilla, minkä myötä hyvän myyntimenestyksen voi odottaa jatkuvan.

Opel Astra 1.6 CDTI ecoFLEX
Moottori
1 598 cm3, R4 turbodiesel
Teho 100 kW (136 hv) / 3 500 r/min
Vääntö 320 Nm / 2 000 – 2 250 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
0-100 km/h 9,6 s
Huippunopeus 205 km/h
EU-kulutus 3,9 l/100 km
CO2-päästöt 103 g/km
Mitat Pituus 4 370 mm, leveys 1 809 mm, korkeus 1 485 mm, akseliväli 2 662 mm
Omamassa 1 350 kg
Tavaratila 370-1 235 l

Galleria

Lue lisää Opel Astrasta:
Koeajo: Laihdutuskuuri teki ihmeitä Opel Astralle
Vertailu: Kolme kolmipyttyistä taistossa – Ford Focus vs. Kia Ceed vs. Opel Astra
Koeajossa Vuoden Auton aloitusmalli – Opel Astra 1.0 Turbo​
Lisää potkua Astraan – uudet tehomallit sekä bensa- että dieselmallistoon​

Kuvat: Mikko Autio

Lisää aiheesta:

Koeajossa Opel Insignia Grand Sport – lippulaivan elkeinKoeajo: Kian iso sedan tähtää varustelulla premium-luokkaanEnsituntuma: Opel Astra Sports Tourer rantautui SuomeenKoeajo: Kia Sportage – rohkeilla muodoilla suosittuun SUV-luokkaanKoeajossa Vuoden Auton aloitusmalli – Opel Astra 1.0 TurboKoeajo: Jaguar XF – ei mikään kotikissa
OpelAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Opel
  • 9.9.18:59
    Italia

    Ferrari-pomolle 180 miljoonan lasku ja vuosi yhdyskuntapalvelua

  • 27.06.202306:27
    Autot

    Opel paljasti uuden logonsa

  • 05.10.202217:27
    Autot

    Peräti 57 prosenttia Opel Astroista vakuutetaan yhteen ja samaan yhtiöön – vakuutuspomo kertoo, mistä se voi johtua

  • 20.04.202216:32
    Varkaudet

    Katalysaattorivarkaat riivaavat autoilijoita Länsi-Uudellamaalla – erityisesti nämä merkit ovat vorojen kiinnostuksen kohteena

  • 28.01.202206:25
    Autot

    Venäläiset Opelit saapuvat Eurooppaan – autojätin tuontiohjelmaan jo helmikuussa