Opel esitteli täysin uuden Astran viime vuonna ja auto on saanut paljon kiitosta osakseen. Palkintojen joukosta löytyvät muun muassa juuri Genevessä myönnetty Vuoden Auto 2016 ja myös Vuoden Auto Suomessa 2016 -tittelit.
Tykkäsimme
- Moottorista
- Mukavuudesta
Emme tykänneet
- Isoista katvealueista
- Vakiopenkkien tuesta
Hinta alkaen20 981 €
Koeajoauto 21 560 €
Uusi Astra on äärimmäisen tärkeä malli Opelille. Se ei ole viime vuosina pystynyt kilpailemaan kunnolla missään luokassa markkinajohtajien kanssa, mutta Astran myötä tilanne näyttää huomattavasti valoisammalta. Autoon on panostettu paljon ja ero edeltäjään on yksinkertaisesti todella iso.
Tutustuimme syksyllä Astraan uudella 1,4-litraisella bensakoneella varustettuna. Numeroihin nähden (150 hv / 230 Nm) se ei täysin vakuuttanut suorituskyvyltään, mutta kokonaisuutena auto jätti positiivisen vaikutelman. Otimme nyt mielenkiinnolla ajoon malliston aloittavan version, joka on varustettu 1,0-litraisella kolmisylinterisellä bensaturbolla.
Kolmisylinteristen tarjonta on kasvanut nopeasti kompaktien autojen luokassa. Tämä on helppo perustella keveydellä, eikä turboahtimien myötä käyttöominaisuuksistakaan tarvitse tinkiä. Päinvastoin etenkin alavääntö on usein vapaasti hengittäviä nelisylinterisiä parempaa.
Ratin takana huomio kiinnittyy alkuun kolmisylinteriselle ominaiseen pörisevään käyntiääneen. Astran tapauksessa ääni on kuitenkin eristetty hyvin eikä, eikä se rajumpia kiihdytyksiä lukuun ottamatta kuulu juurikaan sisälle. Myös kolmisylinteriselle tyypilliset värinät on onnistuttu tasapainottamaan hyvin.
Moottorin äänien lisäksi myös muussa äänieristyksessä on onnistuttu. Järkevän kokoisella vakiorengastuksella rengasmelu jää miellyttävän alhaiseksi. Matkustusmukavuuden suhteen vain penkki ja sen tarjoama tuki etenkin sivuttaissuunnassa jättää toivomisen varaa. Kokemuksen mukaan tämä korjaantuu kohtuulliseen hintaan (noin 900 e) saatavilla monisäätöisillä urheiluistuimilla. Ajettavuudeltaan uusi Astra on miellyttävän mukavuuspainotteinen. Myös tässä rengastuksella on paljon merkitystä ja myös aina haastavat terävät poikittaussaumat ylittyvät pehmeästi. Isommissa heitoissa kori tekee varsin laajan, mutta hallitun liikkeen. Vauhdikkaammassa ajossa suhteellisen pehmeäkylkinen kitkarengas hukkaa parhaan tarkkuuden ohjauksesta, mutta tämä ei muodostu häiritseväksi tekijäksi.
Kokonaisuudessaan miellyttävän ajokokemuksen kruunaa positiivisesti yllättävä ja pirteä moottori. Litraiseksi se tarjoaa hienosti alavääntöä, mikä tekee kulmapyörittelystä vaivatonta. Auto jaksaa kulkea myös maantienopeuksia vaivatta, mutta suurimmilla sallituilla moottoritienopeuksilla kierrosluku alkaa nousta kuuluvalle tasolle viisiportaisesta vaihteistosta johtuen.
Ohjaamon yleisilme on moderni. Kojelaudassa ei ole paljoa nappeja, vaan monia toimintoja säädellään keskusnäytön valikoiden kautta. Käytön kannalta keskikonsolin painikkeet saisivat olla aavistuksen kookkaammat ja näyttö voisi olla sentin tai pari kuljettajaa lähempänä. Monia toimintoja kuitenkin tulee käytettyä ajon aikana, ja nyt niiden käyttäminen vaatii katseen pitämistä poissa tiestä suhteellisen pitkän ajan.
Koeajossa ollut Astra oli yhtä varustepakettia lukuun ottamatta hinnat alkaen -malli. Vakiovarustelu kattoo muun muassa ilmastoinnin, 7-tuumaisen viihdejärjestelmän näytön, vakionopeudensäätimen sekä nahkaverhoillun ja lämmitettävän ohjauspyörän. Houkuttelevasti noin 580 euroon hinnoiteltu Enjoy More -kampanjapaketti tuo vakiovarustelun päälle muun muassa automaatti-ilmastoinnin, pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä sadetunnistimen.
Astran perusvarustelu on kattava ja hinta kilpailukykyinen. Toisin sanoen auto tarjoaa hyvän vastineen rahalle, mikä on yksi tärkeimmistä arvosteluperusteista Vuoden Auto -valinnoissa. Sekä eurooppalaisten että suomalaisten automedioiden keskuudessa valituksi tuleminen ei ole sattumaa. Astraan on panostettu paljon, ja se näkyy myös perusmallissa.
Opel Astra 1,0 Turbo ecoFLEX
Moottori 999 cm3, R3 turbo
Teho 77 kW (105 hv) 4 500 r/min
Vääntö 170 Nm / 1 800 – 4 250 r/min
Vaihteisto 5-vaihteinen manuaali
0-100 km/h 11,2 s
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 4,3 l/100 km
CO2-päästöt 99 g/km
Mitat Pituus 4 370 mm, leveys 1 809 mm, korkeus 1 485 mm, akseliväli 2 662 mm
Omamassa 1 263 kg
Tavaratila 370-1 235 l
Kuvat: Mikko Autio
Uusimmat
-
11:35
Etelä-Norjan ilmatila jälleen avattu – tästä lentokaaos johtui
-
11:20
MTV seuraa tulospäivää: Nesteen liikevaihto laski
-
10:52
Järvenpään ravintola-ampumisesta vaaditaan vangittavaksi 21-vuotiasta naista – Poliisi: "Meillä on muitakin epäiltyjä"
-
10:52
Kruununprinsessa Victoria aloittaa upseerin opinnot
-
10:51
Suora lähetys kello 13.20: Jengirikollisuus kuriin? Oikeusministeri esittelee toimet
-
10:49
NHL-joukkue sai hurmioituneen vastaanoton uudessa kodissaan – Lauri Markkanen otti kaiken ilon irti
-
10:42
Salossa tapahtuneen murhan esitutkinta valmistumassa – poliisi epäilee neljää henkilöä
-
10:41
Käytetyissä huonekaluissa piilee inhottava riski – "Havaitseminen voi olla hyvinkin haastavaa"
-
10:40
MTV paikalla: Lukiolaiset marssivat ulos oppitunneilta vastustaakseen hallituksen leikkauksia – suora lähetys kello 12.10
-
10:37
Etelä-Norjan ilmatila ammottaa tyhjyyttään: Animaatio näyttää, kuinka nopeasti koneet ohjattiin pois
-
10:35
Poliisi varoittaa kavalista huijareista – onnistuneet viemään kymmeniätuhansia euroja
-
10:23
Valtiovarainministeriö: Tarvitaan lisää säästöjä ja veronkorotuksia velkaantumisen taittamiseksi – suora lähetys käynnissä
-
10:16
Tiger Woodsille sadan miljoonan erikoisbonus
-
09:53
Pariisin ikoninen maamerkki kärsi mittavat vahingot
-
09:44
Maahanmuutto lisääntyi alkuvuodesta
-
09:23
Liigafinaalin törkytempusta kohistaan – Petteri Sihvoselta äärimmäisen raju vaatimus kurinpidolle
-
09:22
Barcelonan valmentajatilanteeseen täyskäännös: Xavi pyörsi päätöksensä
-
08:57
Näiden julkkisten kustannuksella vitsaillaan Joonas Nordman Show: Grillikausi -sarjassa
-
08:55
Yrityssaneeraukseen hakeutuneen Lehto Groupin toimitusjohtaja vaihtuu
-
08:46
Kommentti: Putinin puhdistus on alkanut – Shoigu selvisi vielä varoituslaukauksella
-
Lataa lisää