Moni muu maa Euroopassa on alentanut polttoaineveroja, mutta näillä näkymin niin kutsutun parafiinisen dieselin polttoaineveron korotus toteutuu.
Etujärjestö Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKALin mukaan kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannukset ovat kohonneet kovaa kyytiä Venäjän hyökättyä Ukrainaan.
Hallituksen vuonna 2019 tekemä päätös johtaa niin kutsutun parafiinisen dieselin polttoaineveron nousuun vuoden 2023 alusta kahdella sentillä litralta. Päätöksellä poistettiin parafiinisen dieselin verotuki.
”Suurin osa dieselin kulutuksesta on parafiinista, joten veronkorotus on nostamassa dieselin hintaa. Päätös veronkorotuksesta tehtiin täysin erilaisissa olosuhteissa ilman näkymää nykyiseen energian ja polttoaineen hintakriisiin”, kerrotaan SKALin verkkosivuilla.
Lue myös: Dieselin hinta kurittaa ankarasti Suomen kuljetusalaa – ammattidiesel pelastaisi yritysten kannattavuuden
Kustannusten kasvu yli kymmenen miljoonaa euroa
SKALin mukaan jokainen sentti lisää polttoaineen hintaan kasvattaa kuljetus- ja logistiikkayritysten kustannuksia 13 miljoonalla eurolla.
”Tässä tilanteessa polttoainekustannusten lisääminen edes vähäisessä määrin on järjetöntä”, kertoo puheenjohtaja Jani Ylälehto SKALin verkkosivuilla.
Ylälehdon mukaan Suomi on kulkemassa eri suuntaan kuin kilpailijamaat.