Koronapandemia ja rajoitustoimenpiteet saivat ihmiset hamstraamaan vessapaperia ympäri maailman. Tuore tutkimus selittää, millaiset ihmiset tyhjensivät kaupat pehmopapereista. Tutkimuksesta uutisoi muiden muassa yhdysvaltalaiskanava CNN.
Kun uusi koronavirus levisi keväällä Kiinasta läntisiin maihin, alkoivat mediat täyttyä ihmisten vessapaperihimoa päivittelevistä artikkeleista. Tyhjät pehmopaperihyllyt saivat osan ihmisistä jopa aggressiivisiksi, ja esimerkiksi Australiassa hätää hädästä yritettiin lievittää jakamalla puhtaan valkoisia sivuja sanomalehden välissä.
Vessapaperista tuli tyhjien katujen, käsidesin ja kasvomaskin ohella yksi koronapandemian symboleista.
Tragikoomisen shoppailuhimon syiksi on arvuuteltu muun muassa taudin uutuutta, ristiriitaista tietoa, paniikkimielialaa ja ylivarautumisen tuomaa kontrollin tunnetta. Psykologien epäilysten tueksi on nyt julkaistu tutkimus, joka selittää vessapaperin hamstraajien persoonallisuutta.