Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuka osti kaiken vessapaperin? Vihdoin ilmiötä on tutkittu – tällaisia ihmisiä hamstraajat ovat

0:19Näin vähennät vessapaperin käyttöä helpostiTuhlaako joku perheessäsi vessapaperia? Videolla esitellään nerokas niksi paperin kulutuksen hillitsemiseen.
Julkaistu 15.06.2020 18:08

Valpuri Haapala

valpuri.haapala@mtv.fi

Koronapandemia ja rajoitustoimenpiteet saivat ihmiset hamstraamaan vessapaperia ympäri maailman. Tuore tutkimus selittää, millaiset ihmiset tyhjensivät kaupat pehmopapereista. Tutkimuksesta uutisoi muiden muassa yhdysvaltalaiskanava CNN.

Kun uusi koronavirus levisi keväällä Kiinasta läntisiin maihin, alkoivat mediat täyttyä ihmisten vessapaperihimoa päivittelevistä artikkeleista. Tyhjät pehmopaperihyllyt saivat osan ihmisistä jopa aggressiivisiksi, ja esimerkiksi Australiassa hätää hädästä yritettiin lievittää jakamalla puhtaan valkoisia sivuja sanomalehden välissä.

Vessapaperista tuli tyhjien katujen, käsidesin ja kasvomaskin ohella yksi koronapandemian symboleista.

Tragikoomisen shoppailuhimon syiksi on arvuuteltu muun muassa taudin uutuutta, ristiriitaista tietoa, paniikkimielialaa ja ylivarautumisen tuomaa kontrollin tunnetta. Psykologien epäilysten tueksi on nyt julkaistu tutkimus, joka selittää vessapaperin hamstraajien persoonallisuutta.

Tunnollisuus ja pelko saivat hamstraamaan

Työtään varten sveitsiläis-saksalainen tutkijatrio teetti verkkokyselyn, johon vastasi maaliskuun viimeisellä viikolla 1029 vapaaehtoista ihmistä 35 maasta.

Osallistujat kertoivat tutkijoille viimeaikaisista vessapaperiostoksistaan sekä vastasivat persoonallisuuden piirteitä HEXACO-mallilla kartoittaviin kysymyksiin. HEXACO-mallissa persoonallisuutta mitataan kuuden pääpiirteen avulla. Näitä piirteitä ovat rehellisyys-nöyryys, emotionaalisuus, ulospäin suuntautuminen, miellyttävyys, tunnollisuus ja avoimuus uusille kokemuksille.

Luonteenpiirteistä tunnollisuuden havaittiin olevan yhteydessä vessapaperin varastoimiseen. Mitä tunnollisempi ihminen oli, sitä suurempi todennäköisyys hamstraamiskäyttäytymiseen oli. Tunnollisuuden piirteeseen liittyy järjestelmällisyyttä, perfektionismia ja harkitsevaisuutta. Vessapaperiostoksissa luonteenlaatu näkyi varautumisena, oli se sitten loogista tai ei.

Vastausten perusteella tutkijat päättelivät lisäksi, että koronavirusta suurempana uhkana pitävät ihmiset hamstrasivat eniten vessapaperia. Luonteenpiirteistä emotionaalisuus vaikutti ihmisen kokeman koronapelon määrään.

– Tämä oli tutkimuksen merkittävin löydös. Kun koet jonkin uhkana, alat käyttäytymään irrationaalisesti. Se on hyvin inhimillistä, tutkimusta tehnyt tohtoriopiskelija Lisa Garbe St. Gallenin yliopistosta sanoo CNN:lle.

LUE MYÖS: Koronapaniikki tyhjensi vessapaperihyllyt – äidin luova ratkaisu herättää puistatusta: "Synkin asia, jonka olen nähnyt netissä tänään"

Selkeä viestintä vähentää paniikkimielialaa

Vertaisarvioidussa Plos One -tiedejulkaisussa ilmestyneessä tutkimuksessa tutkijat kirjoittavat, että tulokset alleviivaavat viranomaisviestinnän selkeyden merkitystä. Julkisessa kommunikaatiossa pitäisi tunnistaa ihmisten ahdistus ja välittää samalla tunnetta siitä, että tilanne on hallinnassa.

Jos nimittäin ihmiset eivät luota siihen, että heistä pidetään huolta, he alkavat varautua tekemään niin itse – mikä näkyy esimerkiksi vessapaperihyllyllä.

Lue myös: Näin henkisesti vahvat ihmiset toimivat kohdatessaan kriisin: Kuusi käyttäytymismallia, joista kaikki voivat hyötyä

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Lähteet: CNN, Plos One

Lisää aiheesta:

Haluatko tehdä järkevän päätöksen? Nuku yön yli!Haluatko tehdä järkevän päätöksen? Tämä tutkitusti toimiiHuonosti nukutusta yöstä paljastui yllättävä haitta – ja se on "tarttuvaa"Oletko kaupunkilainen henkeen ja vereen? Tutkimus: Mieltymys keskustaan voi paljastaa jotakin vähemmän mairittelevaa persoonastasiNoudatatko koronaohjeistuksia? Tutkimus: Piittaamattomuus voi paljastaa psykopaatin luonteenpiirteitäMiksi ihmiset hamstraavat koronapaniikissa vessapaperia? 5 syytä ilmiölle
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 10:52
    Helsinki

    Helsinkiä pääsee ihailemaan nyt uudesta paikasta – alla vilistää päivittäin neljännesmiljoona ihmistä

  • 09:42
    Ruoka

    Sikke Sumarilta tärkeä muistutus oliiviöljyn käytöstä: "Mitä ne ihmiset luulevat?"

  • 08:15
    Koti

    Osaatko pestä pyykkiä? Älä tee näitä suomalaisten yleisiä pesuvirheitä

  • 06:46
    Syöpä

    Savuttomilla yhä enemmän Suomen tappavinta syöpää – keuhkosyöpä havaitaan usein liian myöhään

  • Eilen19:52
    Rakkaus

    Ennen kirjoitettiin rakkauskirjeitä, nykyisin selataan Tinderiä – onko rakastuminen muuttunut?