Miksi sama ihminen kammoaa aurinkorasvoja ja hurahtaa "feminiinienergioihin"? Yhä useampi vajoaa äärioikeiston "kaninkoloon"
Luisu kohti äärioikeistolaista ajatusmaailmaa voi alkaa harmittomalta vaikuttavan sisällön parista.
Julkaistu 31.08.2025 07:30
Veera Nikkilä
veera.nikkila@mtv.fi
Sosiaalisen median algoritmit houkuttelevat tunneliin, jossa uushenkisyys ja ääriajattelu sekoittuvat toisiinsa.
Aurinkovoiteet tappavat, siemenöljyt sairastuttavat ja deittailu onnistuu paremmin, kun osaat kanavoida feminiinisen energiasi oikein.
Näin väitetään somevideoissa, joilla on satojatuhansia katselukertoja.
Väitteillä ei ole tieteellistä perustaa, mutta algoritmit rakastavat sisältöjä, jotka herättävät vahvoja tunteita, olipa kyse sitten pelosta, suivaantumisesta tai hurmoksellisesta innostumisesta.
Perin harmittomilta vaikuttavat sisällöt johdattavat somekäyttäjän nopeasti salaliittoteorioiden ja disinformaation tiheään viidakkoon etenkin, kun hän on kiinnostunut terveydestä ja hyvinvoinnista.
Ilmiölle on olemassa nimi, alt-right pipeline, jonka voisi suomentaa esimerkiksi muotoon äärioikeistotunneli tai -kaninkolo.
Yhdysvaltalainen sosiaalityöntekijä Jess Britvich on demonstroinut kaninkoloon joutumista somevideoillaan.
Kirjailija Derek Beres luonnehtii äärioikeistokaninkoloa prosessiksi, jossa uushenkisyys ja hyvinvointibuumi sekoittuvat salaliittoteorioita levittäviin tahoihin sekä äärioikeistoon.
Hän kollegoineen on kirjoittanut aiheesta teoksen Conspirituality: How New Age Conspiracy Theories Became a Health Threat (2023).
Fitnessharrastajien ja oikeistoradikaalien väliset kytkökset tulivat näkyviin ennennäkemättömällä tavalla koronapandemian aikaan, kun muun muassa QAnon- ja Convoy-liikkeiden jäsenet ja osa joogayhteisöistä löysivät yhteisen sävelen.
Heitä yhdistivät rokote- ja 5G-vastaisuus, "eliittien" eli erilaisten valtionvirastojen ja demokratiaa tukevien yhteiskuntarakenteiden halveksunta, sekä yksilön vapauksien ja henkilökohtaisten uskomusten arvottaminen kollektiivisen vastuun ja yhteisen hyvän ohi.
Moni kaninkoloon potentiaalisesti johdatteleva kiinnostuksen kohde on sinänsä tervehenkinen, sanoo Beres.
Jooga ja meditaatio edistävät tutkitusti terveyttä, hengellisyys voi olla hyödyllistä ja tuoda lohtua, eikä prosessoidun ruoan välttelystä ole todennäköisesti kenellekään haittaa.
– Me keskitymme kuitenkin pääasiassa siihen, kun se alkaa olla vaarallista, Beres kuvasi vaikuttaja-aktivisti Matthew Bernsteinin podcast-sarjassa viime vuonna.
Ongelmana on, ettei faktan ja disinformaation välisen rajan ylittyminen välity somekäyttäjälle, ellei tällä ole keskivertoa parempi medialukutaito.
Läheskään aina sisällöntuottajat eivät itsekään hahmota rooliaan kaninkolossa, sillä he eivät ole hakeutuneet disinformaation levittäjän positioon tarkoituksella.
Ironisesti perinteisiä arvoja mainostavissa somesisällöissä keskiössä on kuitenkin edelleen kaupallisuus ja kapitalismi.
Vihapuhetta ja oikeistopopulismia tutkinut Itä-Suomen yliopiston kulttuurintutkimuksen professori Tuija Saresma tunnistaa Beresin mainitseman ristiriidan.
– Tekisikö esimerkiksi Andrew Tate sellaista sisältöä kuin hän tekee, jos hän ei tienaisi sillä ihan hirveästi rahaa, hän pohtii.
Saresma pitää vanhan ajan kotirouvaksi ryhtymistä ja sen mainostamista sosiaalisessa mediassa nurinkurisena, jos taustalla on pyrkimys tienata rahaa sisällöntuottajana.
– Toiminta ikään kuin sotii omaa ideologiaansa vastaan.
Esimerkki kaninkoloon joutumisesta täysin viattomalta vaikuttavien sisältöjen kautta on niin sanottu clean girl -trendi.
Siinä yhdistyvät neutraalit sävyt, huolellinen hygienia sekä hehkuvan ihon tavoittelu. Trendi on niittänyt suosiota etenkin Z-sukupolveen kuuluvien nuorten naisten keskuudessa.
Puhtauden ja virheettömyyden mielikuvaa brändätään markkinoimalla myös luonnonmukaista ravintoa, ravintolisiä, luonnonkosmetiikkaa sekä erilaisia terveysvalmennuksia.
Tuotteiden ja palveluiden markkinointi sisältää usein harhaanjohtavia tai paikkansapitämättömiä väitteitä.
Ongelma syvenee, kun tuotteiden valmistajat, niitä mainostavat tahot sekä erilaiset valmentajat, gurut ja vaikuttajat levittävät terveysaiheista disinformaatiota joko tahallisesti tai tietämättään.
He saattavat suositella someseuraajilleen ja asiakkailleen äärimmäisiä ruokavalioita tai varoitella terveydelle haitallisesta kemikaalikuormasta tai myrkyistä, vaikka väitteille ei löytyisi tieteellistä näyttöä.
Esimerkiksi siemenöljyjen soveltuminen ihmisravinnoksi on aiheuttanut kiistoja jo vuosikausia, mutta väitteet niiden epäterveellisyydestä on todettu paikkansapitämättömiksi.
Myös aurinkorasvojen "toksisuudesta" liikkuu verkossa runsaasti disinformaatiota.
Räikeimpien väitteiden mukaan aurinko ei aiheuta syöpää, mutta aurinkovoiteiden käyttö sen sijaan voi sairastuttaa.
Naisten hölynpölyyn haksahtamisen taustalla voi olla erityisen painava syy.
Caroline Criado-Perez kirjoittaa teoksessaan Näkymättömät naiset - Näin tilastot paljastavat miten maailma on suunniteltu miehille (suom. 2023), että syytämme naisia aivan liian usein vaihtoehtoisiin ratkaisuihin turvautumisesta ja kuvaamme heitä herkkäuskoisiksi, jopa vaarallisiksi.
Syy ei ole kuitenkaan aina heissä, vaan sukupuolten välisessä tietokuilussa.
Koska miehen kehoa on pidetty lääketieteessä oletusarvona vuosisatojen ajan, emme yksinkertaisesti tiedä tarpeeksi siitä, miten sairaudet ilmenevät naisen kehossa, Criado-Perez huomauttaa.
Henkilökohtaisella tasolla huuhaan viehätystä lienee helpoin vastustaa tiedostamalla, miten algoritmit toimivat ja millaisia historiallisia linkkejä nykyajan sometrendeillä on.
Kun kriittiseen tarkasteluun asetetaan esimerkiksi somessa viime vuosina läpi lyönyt puhtauden ideaali, menneisyydestä nousee hyödyllistä dataa, sillä puhtautta ihannoivat myös 1940-luvun natsit.
Yhteys saattaa tuntua kaukaa haetulta, mutta mitä tutumpaa eugeniikan eli rotuhygienian historia on, sitä helpompi linkkiä on hahmottaa.
Suomessakin käyttöön otetut pakkosterilisoinnit ja avioliittokiellot kumpusivat tarpeesta olla lisääntymättä “epäpuhdasta syntyperää” olevien ihmisten kanssa.
Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin palattua valtaan keskustelu kaninkolosta on vilkastunut etenkin Pohjois-Amerikassa.
Radikalisoitumista ja äärioikeistolaisia sisältöjä tutkinut filosofi Sanna Tirkkonen tunnistaa kaninkolon olevan kuitenkin relevantti käsite myös muualla, sillä algoritmit eivät katso valtionrajoja.
Vuosia Saksassa asunut Tirkkonen näkee, että historiallinen tausta ymmärretään siellä sattuneista syistä paremmin kuin Suomessa.
– Nähdään hiukan selkeämmin, miten luonnonmukaisuuden ihailu osuu yhteen tämmöisen ääriajattelun kanssa, hän avaa.
Tirkkonen huomauttaa, että silloin, kun ihminen ei ole tullut nähdyksi tai kuulluksi terveydenhuollossa, ratkaisuja aletaan herkästi hakea muualta.
– Myös vaikeissa elämäntilanteissa tai kriiseissä koettu tarve elämänmuutokselle kasvaa. Nämä ovat aika universaaleja kokemuksia.
Osa hyvinvoinnin nimissä tuotetusta somesisällöstä horjuttaa luottamusta yhteiskunnan instituutioihin ja altistaa ajautumaan äärioikeistoa lähellä olevien sisältöjen pariin.
– Uhkana on, että pian jokin tietty teoria tai ajatusmalli aletaan nähdä selityksenä kaikelle.
Tuija Saresma kertoo huomanneensa, että suomalaisten oikeistopopulistien puheisiin on sekoittunut viime vuosina uskonnollista puhetta ja salaliittoteorioita.
– Joitain vuosia sitten verkkokeskusteluissa ei näkynyt vielä samalla tavalla radikaalia naisten oikeuksien ja abortin vastustamista, konservatiiviseen uskonnollisuuteen kytkeytyvää Israel-myönteisyyttä tai mainintoja esimerkiksi väestönvaihtoteoriasta, kuten nykyisin, hän kertoo.
– Vaikea sanoa, selittyykö ilmiö alt-right pipelinella ja jos selittyy, niin missä määrin. Mutta kun jotain aihepiiriä lähtee seuraamaan, samankaltaiseen, aina radikaalimpaan sisältöön törmää yleensä uudelleen.