BMW 5-sarja on yksi automaailman legendoista. Etenkin ensimmäiset mallisukupolvet edustivat poikkeuksellisen hauskaa ajettavuutta kokoluokassaan. Uusi Vitonen tähtää ajettavuuden lisäksi aiempaa parempaan mukavuuteen.
Tykkäsimme
- Laadukkaasta kokonaisuudesta
- Voimalinjasta
- Käsiteltävyydestä liukkaalla
Emme tykänneet
- Turhan maltillisesta uudistumisesta
- Suuntavakauden puutteesta
Hinta alkaen 48 398 €
Koeajoauto 80 300 €
Mallisukupolvien vaihdokset ovat haastavia autokaupoille. Vanhan mallin myynti tahtoo usein hiipua tarjouksista huolimatta, ja ihmiset jäävät odottamaan välillä pitkäksikin aikaa uutta sukupolvea. BMW:n 5-sarjan kohdalla tällaista ongelmaa ei kuitenkaan päässyt syntymään, sillä vuonna 2010 esitellyn F10-korimallin myynti kasvoi vuonna 2016 edelliseen vuoteen verrattuna. Tämä siitä huolimatta, että seuraajan saapuminen myyntiin oli kyllä varsin hyvin tiedossa.
BMW esitteli uuden sukupolven loppuvuonna, jolloin kävimme ajamassa autoa Portugalissa. Mallinimellä G30-kulkeva versio edustaa 5-sarjan seitsemättä sukupolvea. Ensivilkaisulla mallia voisi melkein luulla faceliftiksi, sukunäköisyys edeltäjään on sen verran vahva. Parhaiten uutuuden tunnistaa kylkien ilmanohjaimista, sekä aiempaa kulmmikkaammasta perästä. Sama tunnelma on myös sisätilojen puolella. Joka puolella on pientä hienosäätöä, mutta kokonaisuus on hyvin lähellä edeltäjää. Tämä toki tekee bemaristille kotiutumisesta helppoa.




