Osapuolet ovat eri mieltä siitä, onko kyseessä myyjän vastuulla oleva virhe ja mikä on myyjän vastuu, kertoo Kuluttajariitalautakunnan heinäkuussa esitelty päätös.
Kuluttaja osti vuoden 2023 alussa myyjäliikkeeltä vuonna 2018 käyttöönotetun BMW:n X5 -mallia olevan auton, jonka hinta oli 50 000 euroa. Kaupanteon aikaan auton matkamittarissa oli 74 000 kilometriä.
Kuluttaja vaatii myyjäliikkeeltä kaupan purkamista ja perusteli tätä vedoten autossa ilmenneeseen moottorin korjaustarpeeseen ja viritykseen.
Ostajan perusteluissa sanotaan, että auton moottoria oli ohjelmoitu luvattomasti ennen kauppaa, mistä myyjä ei ollut kertonut kuluttajalle. Ohjelmointi aiheutti kuluttajan mukaan moottorin pahan vaurioitumisen.
Moottorissa todettiinkin korjaamolla mäntävaurio, jonka todennäköinen syy oli moottorille tehty ohjelmointi. Kaikissa BMW:n sylintereissä oli jälkiä ohivuodosta ja joissakin jälkiä kiinnileikkaamisesta. Osassa mäntiä oli ylikuumenemista tai sulamista. Öljy oli huonolaatuista, vaikka huolto-ohjelman mukaan öljynvaihtoon oli vielä aikaa. Öljyn seassa oli myös metallia.
Lue myös: Astmasta kärsivä Liisa osti vuonna 2023 tuliterän Nissanin, jota vaivaa harmillinen pölyongelma – näin kommentoi maahantuoja
Ratkaisupyynnön liitteenä on kuvia sisältävä tavarantarkastajan lausunto. Havaitut vauriot ovat tyypillisiä ahdetun bensiinimoottorin ohjainlaitteen
ohjelmoinnista johtuvia seurannaisvaurioita.

