Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajossa Volkswagen Touran – tila-auto, joka tarjoaa rahalle vastinetta

Julkaistu 30.12.2015 23:07
Toimittajan kuva

Jalmari Mattila

jalmari.mattila@teknavi.fi

Uusi Volkswagen Touran on edeltäjäänsä isompi. Se on myös saanut konsernin uusinta tekniikkaa peltinsa alle.

Volkswagen Touran on ollut markkinoilla vuodesta 2003 lähtien. Perhekuljetinta on myyty maailmanlaajuisesti 1,9 miljoonaa kappaletta. Valmistajalla on luonnollisesti odotukset korkealla myös uuden mallin suhteen, mutta markkinatilanne on tiukentunut sitten edeltäjäsukupolven. Tarjolle on tullut muun muassa BMW:n 2-sarjan Gran Tourer, joka hamuilee ostajakuntaa vieraiden merkkien leiristä.

Uuden Touranin aseena ovat ilmavat ja hyvin muunneltavat sisätilat. Pituutta auto on venähtänyt 13 senttiä ja akseliväliä on kasvatettu 11 sentillä. Kasvaneiden ulkomittojen ansiosta autossa on ylelliset oltavat viidelle henkilölle. Tarjolla on myös 7-paikkainen versio.

Keskimmäisellä penkkirivillä on edeltäjämallistakin tutusti kolme erillistä istuinta, joita jokaista pystyy säätämään erikseen. Tavaratila vetää 7-paikkaisessa versiossa 137–1857 litraa, 5-paikkaisena tilaa on 743–1980 litraa. Tavaratilan käytettävyyttä lisäävät lukuiset kiinnitysjärjestelmät. Laajennettuna tavaratila on täysin tasapohjainen ja selkänojien kippaaminen onnistuu todella vaivattomasti.

Lisävarustelistalta löytyy oikeastaan kaikki modernit hyöty-, turvallisuus- ja viihdejärjestelmät, mitä voi vain toivoa. Lapsiperheet arvostavat tietysti sitä, että autossa ollaan yhteydessä ulkomaailmaan, joten älypuhelimet sulautuvat yhteen auton järjestelmien kanssa. Touran tukee niin Android Autoa, CarPlayta kuin MirrorLinkiä. Valikot saa nyt myös suomenkielisinä.

Mallistovaihtoehtoja löytyy joka tarpeeseen, ainoa vaje on oikeastaan nelivedon puute. Pienin bensakone on 1,2-litrainen (110 hv), jota seuraavat 1,4-litrainen (150 hv) ja 1,8-litrainen (180 hv). Dieselit ovat 1,6-litrainen (110 hv) ja 2-litrainen (150 hv tai 190 hv). Moottoreista ainoastaan 1,8-litrainen bensakone on vanhaa perua, muut ovat uusia. DSG-automaatin saa kaikkien muiden moottorien paitsi 1,2-litraisen bensakoneen yhteyteen. Varustetasot ovat tutut Trendline, Comfortline ja Highline.

Koeajoimme aikaisemmin ulkomailla 1.4 TSI bensakoneen ja nyt kotimaassa saimme ajoon 1,6-litraisen dieselmoottorin. Nämä kaksi mallivaihtoehtoa haukannevat ison osan auton myynnistä.

Dieselmoottorin vaatimaton 110 hevosvoiman teholukema ei anna oikeutta auton todelliselle suorituskyvylle. Hyvän alaväännön ansiosta Touran tuntuu numeroitaan tehokkaammalta. Suurin vääntömomentti (250 Nm) saavutetaan jo 1500 kierroksen kohdalla. Veto jatkuu tasaisena läpi koko kierrosalueen. Tehot riittävät hyvin tavalliseen arkiajoon. Sujuvaliikkeinen manuaalivaihteisto tekee ajamisesta jouhevaa. Kiitosta tulee myös pienistä kulutuslukemista. Valmistajan mukaan menovettä kuluu satasella keskimäärin 4,3 litraa, mikä vastaa 111 gramman päästöjä.

Ajettavuudeltaan Touran on taattua VW-konsernin tasoa. Vaikka auto on kasvanut pituutta, on se edelleen yllättävän henkilöautomainen ajettava. Jousitus toimii hyvin Suomen röykkyisillä teillä, eikä korissa ilmene liiemmin kallistelua. Luottamusta herättää myös hyvin painotettu ja suuntavakaa ohjaus. Maantiellä kiitosta tulee puolestaan hyvästä äänierityksestä.

Voimalinjastosta tai ajo-ominaisuuksista on yksinkertaisesti vaikea löytää mitään moitittavaa. Kun tähän lisätään ilmavat ja hyvin muunneltavat sisätilat, on Touran täyden viiden tähden arvoinen tila-auto.

VW Touran 1,6 TDI
Moottori 1 598 cm3
Teho 81 kW (110 hv) / 3200–4000 k/min
Vääntö 250 Nm / 1 500 1/min
0-100 km/h 11,9 s
Huippunopeus 187 km/h
EU-kulutus 4,3 l/100 km
CO2-päästöt 111 g/km
Mitat Pituus 4 527 mm, leveys 1 829 mm, korkeus 1 659 mm, akseliväli 2 791 mm
Omamassa 1 539 kg
Tavaratila 137–620–1 980 l

Lisää aiheesta:

Koeajossa Ford Focus 1,0 EcoBoost – uusia vahvuuksia tuttujen tueksiKoeajossa uudistunut Mercedes-Benz C 220 d – isoveljien jalanjäljissäKoeajossa Seat Ibiza – uuden tekniikan esiinmarssiKoeajossa asteen verran muhkumpi ranskalainenKoeajossa uusi Renault Mégane – mielenkiintoinen vaihtoehto Suomen rakastetuimpaan autoluokkaanKoeajossa Volkswagen Caravelle – tila-autojen aatelia
VolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • 22.10.15:23
    Autot

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa

  • 20.12.202421:01
    Autot

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki