Koeajossa 680-hevosvoimainen hybriditykki – valitse sähkömoottori ja säästä yli 85 000 euroa autoverossa

Porsche Panameran lippulaivan pellin alla piilee 680 hybridihevosvoimaa. Näiden turvin iso auto liikahtaa suorastaan naurettavaan tahtiin.

Tykkäsimme

  • Suorituskyvystä
  • Ajettavuudesta
  • Takatiloista

Emme tykänneet

  • Korkeasta omamassasta
  • Polttomoottorin vaisuista äänistä

Hinta alkaen 224 780 €

Sähköistyminen etenee autoteollisuudessa kiihtyvällä tahdilla. Pääsyynä ovat tiukkenevat päästörajat, jotka pakottavat valmistajia etsimään apukeinoja rajojen saavuttamiseksi. Etenkin isoissa autoissa sähköistys on yksi tehokkaimmista keinoista, ja samalla sähkömoottori tuo oman mausteensa myös suorituskykyyn.

Yksi hurjimmista esimerkeistä kulkee nimellä Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Executive. Aloitetaan taloudellisuudesta. Auto on varustettu noin 14 kWh:n akustolla, joka mahdollistaa hyvissä olosuhteissa noin 50 kilometrin ajamisen pelkällä sähköllä. Pelkkä sähkömoottori tarjoaa voimaa 100 kW:a (136 hv) ja miellyttävän 400 newtonmetrin väännön. Näiden turvin iso yli 2,4 tonnia painava auto saavuttaa kaupunkiympäristöissä usein riittävän 60 km/h nopeuden 6,3 sekunnissa, ja pelkällä sähkömoottorilla pärjää suomalaisiin moottoritienopeuksiin saakka. Panameran lippulaiva tarjoaa siis moniin arkitarpeisiin riittävästi sähköä, jos autoa viitsii ladata.

Laiskemmille lataajille ja vauhdinnälkäisille Porschesta löytyy myös polttomoottori. Se on Turbo-mallista tuttu 4,0-litrainen kahdella ahtimella varustettu V8, joka tuottaa 550 hevosvoimaa ja 770 newtonmetrin väännön. Kun tähän kokonaisuuteen lisätään aiemmin mainittu sähkömoottori, saadaan yhteislukemiksi hurjat 680 hevosvoimaa ja 850 newtonmetriä vääntöä.

Syy tällaisen suorastaan järjettömän yhdistelmän tarjoamiseen löytyy kulutusmittauksista. Pelkällä polttomoottorilla varustetun auton normin mukaiseksi kulutukseksi valmistaja ilmoittaa 9,5 l/100 km, mikä vastaa CO2-päästöinä lukemaa 217 g/km. Kun V8:n jatkoksi laitetaan sähkömoottori, tippuu normilukemat radikaalisti: 2,9 l/100 km ja 66 g/km. Nämä luvut siis alittavat jo helposti EU:n lähitulevaisuuden tavoitteet nykyisen mittaustavan mukaan, mutta todellisuudessahan kukaan ei valvo tällaisten hybridiautojen käyttöä. Se jää omistajan omantunnon varaan.

Tällä on esimerkiksi Suomessa varsin radikaali vaikutus auton CO2-perusteiseen autoveroon. Pelkällä V8:lla varustetun Panamera Turbo Executiven (alk. 279 056 €) kohdalla autoveroa kertyy maksettavaksi 101 976 euroa. Kun auton voimalinjan varustaa sähkömoottorilla ja peräkonttiin ottaa kantaakseen akkuja, tippuu autovero 15 980 euroon. Autoveron määrässä säästää siis yli 85 000 euroa. Hintaero ei kokonaisuudessaan ole aivan näin suuri, sillä hybridiversio (alk. 224 780 €) on luonnollisesti ilman autoveroa hieman kalliimpi, mutta myös kokonaishinnaltaan hybridi on lähes 55 000 euroa edullisempi.

Tilanne tulee muuttumaan ainakin jossain määrin uuden WLTP-syklin myötä. Päästäkseen yhtä pieniin kulutuslukemaan autolla pitää jatkossa pystyä ajamaan pidempi matka pelkällä sähköllä. Uusien autojen kulutuslukemissa tullaan hiljalleen siirtymään syksyyn mennessä uuden syklin mukaisiin lukuihin, jolloin käytännön erot normien välillä selkeytyvät.

Itse asiaan – makeaa mahan täydeltä

Sähkö riittää myös käytännön ajossa hyvin taajama-ajoon. Välittömän väännön ansiosta auto liikkuu riittävän vaivattomasti, ja sähköajomoodilla kaasupolkimessa on selkeä pykälä ennen polttomoottorin käynnistymistä. Vauhdin noustessa lähemmäs maantienopeuksia sähkömoottorin voimavarat alkavat ehtyä. Polttomoottorin käynnistymisen huomaa kierroslukumittarista ja vaimeasta V8:n murahduksesta.

Kokonaisuudessaan voimalinja toimii niin hienostuneesti kuin isossa edustusluokan autossa kuulukin. 8-portainen kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa huomaamattomasti ja nopeasti. Myös ilmajousituksen toiminta sopii hienostuneeseen kokonaisuuteen, ja tarjoaa leppoisan mukavaa kyytiä.

Ohjauspyörästä löytyy muiden Porschejen tapaan pyöritettävä kytkin, josta voi vaihtaa ajomoodia. Hybrid-asetuksella auto etenee taloudellisuuspainotteisesti ja sammuttaa polttomoottorin aktiivisesti. Ripeämpään etenemiseen löytyvät Sport ja Sport Plus -asetukset, jotka vaikuttavan kaasupolkimen vasteen lisäksi ohjaukseen ja alustaan.

Kun valitseman pyöräyttää jälkimmäiseen, tuntuu kuin ajaisi eri autolla. Pehmeys ja hienostuneisuus jäävät taka-alalle, ja auto muuttuu suorastaan kovaksi ja esimerkiksi kaasun vasteeltaan suorastaan teräväksi, ja huiman korkea omamassa unohtuu. Auto etenee mutkaisilla pikkuteillä kokoisekseen käsittämättömällä tarkkuudella ja keveydellä.

Yksi Panamera Turbo S E-Hybridin bravuureista on irtoaminen viivalta. Maksimaalisen kiihtyvyyden saavuttaminen on tehty Porschella kaiken lisäksi poikkeuksellisen helpoksi. Kuljettajan ei tarvitse valita tiettyjä asetuksia, eikä klikkailla valintoja tietyssä järjestyksessä. Yksinkertaisuudessaan riittää, kun pitää jarrun pohjassa ja painaa kaasun samanaikaisesti pohjaan. Kierrokset nousevat noin 4 500 r/min paikkeille, minkä jälkeen kuljettajan tarvitsee enää nostaa jarru pois. Ja sen jälkeen mennään eikä meinata. Yli viisimetrinen ja 2,4 tonnia painava jättiläinen irtoaa viivalta ilman minkäänlaista epäröintiä ja satanen tulee mittariin 3,5 sekunnissa. Sopivissa olosuhteissa 200 km/h pyörähtää mittariin 12,1 sekunnissa ja huippunopeutta valmistajan mukaan kertyy 310 km/h. Rajua suorituskykyä tukemaan toivoisi ainoastaan hieman puhdikkaampaa äänimaailmaa.

Ratin takana nautiskelun lisäksi 15 senttiä vakiota pidempi Executive-versio tarjoaa takapenkillä edustusautomaiset oltavat. Noin 15 000 euroa kustantava pidennys tuo parempien tilojen ja varustelun lisäksi autolla lisämassaa noin 100 kiloa.

Panameran lippulaiva on vaikuttava kokonaisuus. Se tarjoaa taloudellista ajamista modernin hybridivoimalinjan turvin, mutta myös luokkansa kärkeen sijoittuvan suorituskyvyn. Rauhallisessa ajossa mukavuus on edustusautoluokkaa, mutta nopeuden noustessa tulee esille myös merkin maineen mukainen ajettavuus. Paljoa enempää ei autolta kokonaisuudessaan voi toivoa, mutta toki tälle kokonaisuudelle muodostuu suhteellisen alhaisesta autoverosta huolimatta hintaa. Ehkä sitä Suomen oloissa pärjäisi V6:n ja sähkömoottorin yhdistävällä Panamera 4 E-Hybrdilläkin. Ja siinä on ainakin omaan makuun maukkaammat äänet.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Executive
Polttomoottori
3 996 cm3, V8 tuplaturbo
Teho 404 kW (550 hv) / 5 750-6 000 r/min
Vääntö 770 Nm / 1 960-4 500 r/min
Sähkömoottori
Teho
100 kW (136 hv) / 2 800 r/min
Vääntö 400 Nm / 100-2 300 r/min
Yhteisteho 500 kW (680 hv) 5 750-6 000 r/min
Yhteisvääntö 850 Nm / 1 400-5 500 r/min
Akkukapasiteetti 14,1 kWh
Toimintamatka sähköllä 49 km
Vaihteisto 8-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 3,5 s
Huippunopeus 310 km/h
EU-kulutus 2,9 l/100 km
CO2-päästöt 66 g/km
Sähkönkulutus 16,2 kWh/100 km
Mitat Pituus 5 199 mm, leveys 1 937 mm, korkeus 1 427 mm, akseliväli 3 100 mm
Omamassa 2 410 kg
Tavaratila 405-1 215 l

Kuvat: Mikko Autio

Uusi Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo nähdään Risto Virtasen testissä 15. tv-kauden viidennessä jaksossa maanantaina 23.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat ke 25.4. klo 14.00, la 28.4. klo 14.15 ja ma 30.4. klo 13.30 MTV3. Lue lisää jakson muista aiheista täältä.

Lue myös:

    Uusimmat