Porschen uutuus lyö tiskiin hurjan kattauksen uutta tekniikkaa – tutustuimme autoon pintaa syvemmältä

Porsche paljasti toisen sukupolven Panameran muutama viikko sitten Berliinissä. Nyt Teknavi pääsi ensimmäisten joukossa kurkistamaan auton pinnan alle.

Nopealla vilkaisulla etuviistosta ei välttämättä uskoisi kyseessä olevan täysin uusi auto. Tarkemmalla katselulla huomio kiinnittyy keulan aiempaa terävempiin pokkauksiin ja uusiin ajovaloihin. Sivuprofiiliin siirryttäessä katse hakeutuu aiempaa sulavampaan kattolinjaan, ja suurin muutos on linjan päässä löytyvästä auton perästä. Uuden mallin linjoihin on onnistuttu tuomaan Porschen urheiluautoille tyypillisiä piirteitä, eikä edeltäjän möhköstä perästä ole jäljellä viitteitä. Mittasuhteet ovat säilyneet lähes ennallaan, mutta aavistuksen pidentynyt akseliväli yhdessä lyhentyneen etuylityksen ja aavistuksen kasvaneen takaylityksen kanssa antavat kokonaisuudelle voimakkaammin etenevän ilmeen.

Enemmän on kuitenkin tapahtunut pinnan alla. Uusi Panamera rakentuu Porschen suunnittelemalle modulaariselle MSB-pohjalevylle. Auto rakentuu kolmen perusosan ympärille, jotka ovat keula, pituudeltaan muunnettavissa oleva keskiosa, sekä auton takaosa. Rakenteen yhteydessä on käytettävissä neljää eri akseliväliä ja esimerkiksi jo nyt on tiedossa, että Panamerasta on tulossa edeltäjän tapaan pidemmällä akselivälillä varustettu versio. Lisäksi Porsche antoi jo vihjeitä, että samaan tekniikkaan tulee perustumaan myös muita tulevaisuuden malleja.

Kaikissa rakenteissa on käytettyä huomattavasti aiempaa enemmän alumiinia, sekä kevyitä yhdistelmämateriaaleja. Toki lujuutta vaativista kohteista puolestaan löytyy suurlujuusterästä riittävän jäykkyyden saavuttamiseksi. Ennen maalaukseen menoa korilla on painoa 335 kiloa, mikä on tämän kokoiselle autolle kiitettävä lukema.

Alustan osalta kriteerit ovat olleet erittäin korkeat. Jo edeltäjänsä hyvää ajettavuutta on haluttu parantaa, mutta samalla myös auton mukavuuden on haluttu nousevan uudelle tasolle. Tämä tulee parhaiten esille Panamera Turbossa vakiona olevalla ja muihin malleihin lisävarusteena tarjottavan adaptiivisen ilmajousituksen avulla. Aikaisempaan malliin verrattuna ilmatilan tilavuus on kasvanut noin 60 prosenttia, ja kahden ilmakammion sijaan kolmella kammiolla toteutetun jousituksen säätö on huomattavasti tarkempaa. Kaikissa malleissa on aina säädettävä PASM-iskunvaimennus.

Oman lisänsä ajettavuuteen tuo Panameraan ensimmäistä kertaa tarjolla oleva nelipyöräohjaus. Viime aikoina yleistynyt järjestelmä tuo isolle autolle näppäräätty kulmapyörittelyyn ja parantaa vakautta kovemmissa nopeuksissa. Ajettavuutta parantavat myös elekromekaanisesti säädettävät kallistuksenvakaimet.

Myös moottorit ovat kokonaan uusia. Alkuun tarjolle tulevat Panamera 4S, 4S Diesel sekä Turbo. 4S-mallin pellin alta löytyy uusi 2,9-litrainen tuplaturbo-V6, joka tarjoaa 440 hevosvoimaa ja 550 newtonmetrin väännön. Näiden voimavarojen avulla auto saavuttaa satasen vauhdin parhaimmillaan 4,2 sekunnissa ja kahden sadan rajapyykki taittuu 15,9 sekunnissa.

Panamera 4S Dieselin voimanlähteenä puolestaan on uusi 4,0-litrainen tuplaturbo-V8. Kyseessä on perustaltaan sama moottori, joka esiteltiin hiljattain Audi SQ7:n keulalla, mutta Porschen variaatiossa moottorista ei löydy sähköistä ahdinta. Kahden turbon avulla toteutetulla vaiheittaisella ahtamisella saavutetaan 850 newtonmetrin vääntö, joka on tarjolla välillä 1 000-3 250 minuuttikierrosta. Huipputehoa moottorista irtoaa 422 hevosvoimaa. Satasen nopeus saavutetaan 4,3 sekunnissa ja 200 km/h on mittarissa 16,8 sekunnissa. 285 km/h lukemaan asettuvan huippunopeuden myötä Panamera 4S Diesel on tällä hetkellä maailman nopein sarjavalmisteinen dieselauto.

Malliston huipulta löytyvä Panamera Turbo on saanut uuden niin ikään 4,0-litraisen moottorin. Kahdella ahtimella varustettu V8 tarjoaa 550 hevosvoimaa ja 770 newtonmetriä vääntöä. Taloudellisuuden parantamiseksi moottori on varustettu sylinterienlepuutuksella, mikä mahdollistaa ajamisen neljällä sylinterillä kierrosvälillä 950-3 500 ja väännön tarpeen ollessa alle 250 newtonmetriä. Kiihtyvyys on ehtaa urheiluautotasoa, sillä satanen saavutetaan 3,6 sekunnissa, kaksi sataa menee rikki 12,7 sekunnissa ja huippunopeutta Turbo kerää 306 km/h.

Kaikkien mallien voima välitetään täysin uuden 8-portaisen PDK-kaksoiskytkinvaihteiston kautta neljälle pyörälle. Aikaisempaan 7-portaiseen vaihteistoon verrattuna uudelle rakenteella vaihteiston pituutta on saatu vähennettyjä 142 millimetriä. Tämä helpottaa huomattavasti esimerkiksi sähkömoottorin sijoittamista moottorin ja vaihteiston väliin. Kompaktien mittojen lisäksi vaihteiston sisäisiä häviöitä on saatu vähennettyä 28 prosenttia.

Pikainen muutaman kierroksen kyyditys Lausitsringin radalla Panamera Turbolla teki vaikutuksen. Auton suorituskyky on hurjaa, mutta kaikki tapahtuu hyvin eleettömästi ja hienostuneesti. Palaamme näihin tunnelmiin vielä tarkemmin

Kuvat: Teknavi

Lue myös:

    Uusimmat