Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Porschen uutuus lyö tiskiin hurjan kattauksen uutta tekniikkaa – tutustuimme autoon pintaa syvemmältä

Julkaistu 25.07.2016 11:11

Teknavi

teknavi

Porsche paljasti toisen sukupolven Panameran muutama viikko sitten Berliinissä. Nyt Teknavi pääsi ensimmäisten joukossa kurkistamaan auton pinnan alle.

Nopealla vilkaisulla etuviistosta ei välttämättä uskoisi kyseessä olevan täysin uusi auto. Tarkemmalla katselulla huomio kiinnittyy keulan aiempaa terävempiin pokkauksiin ja uusiin ajovaloihin. Sivuprofiiliin siirryttäessä katse hakeutuu aiempaa sulavampaan kattolinjaan, ja suurin muutos on linjan päässä löytyvästä auton perästä. Uuden mallin linjoihin on onnistuttu tuomaan Porschen urheiluautoille tyypillisiä piirteitä, eikä edeltäjän möhköstä perästä ole jäljellä viitteitä. Mittasuhteet ovat säilyneet lähes ennallaan, mutta aavistuksen pidentynyt akseliväli yhdessä lyhentyneen etuylityksen ja aavistuksen kasvaneen takaylityksen kanssa antavat kokonaisuudelle voimakkaammin etenevän ilmeen.

Enemmän on kuitenkin tapahtunut pinnan alla. Uusi Panamera rakentuu Porschen suunnittelemalle modulaariselle MSB-pohjalevylle. Auto rakentuu kolmen perusosan ympärille, jotka ovat keula, pituudeltaan muunnettavissa oleva keskiosa, sekä auton takaosa. Rakenteen yhteydessä on käytettävissä neljää eri akseliväliä ja esimerkiksi jo nyt on tiedossa, että Panamerasta on tulossa edeltäjän tapaan pidemmällä akselivälillä varustettu versio. Lisäksi Porsche antoi jo vihjeitä, että samaan tekniikkaan tulee perustumaan myös muita tulevaisuuden malleja.

Galleria

Kaikissa rakenteissa on käytettyä huomattavasti aiempaa enemmän alumiinia, sekä kevyitä yhdistelmämateriaaleja. Toki lujuutta vaativista kohteista puolestaan löytyy suurlujuusterästä riittävän jäykkyyden saavuttamiseksi. Ennen maalaukseen menoa korilla on painoa 335 kiloa, mikä on tämän kokoiselle autolle kiitettävä lukema.

Alustan osalta kriteerit ovat olleet erittäin korkeat. Jo edeltäjänsä hyvää ajettavuutta on haluttu parantaa, mutta samalla myös auton mukavuuden on haluttu nousevan uudelle tasolle. Tämä tulee parhaiten esille Panamera Turbossa vakiona olevalla ja muihin malleihin lisävarusteena tarjottavan adaptiivisen ilmajousituksen avulla. Aikaisempaan malliin verrattuna ilmatilan tilavuus on kasvanut noin 60 prosenttia, ja kahden ilmakammion sijaan kolmella kammiolla toteutetun jousituksen säätö on huomattavasti tarkempaa. Kaikissa malleissa on aina säädettävä PASM-iskunvaimennus.

Oman lisänsä ajettavuuteen tuo Panameraan ensimmäistä kertaa tarjolla oleva nelipyöräohjaus. Viime aikoina yleistynyt järjestelmä tuo isolle autolle näppäräätty kulmapyörittelyyn ja parantaa vakautta kovemmissa nopeuksissa. Ajettavuutta parantavat myös elekromekaanisesti säädettävät kallistuksenvakaimet.

Galleria

Myös moottorit ovat kokonaan uusia. Alkuun tarjolle tulevat Panamera 4S, 4S Diesel sekä Turbo. 4S-mallin pellin alta löytyy uusi 2,9-litrainen tuplaturbo-V6, joka tarjoaa 440 hevosvoimaa ja 550 newtonmetrin väännön. Näiden voimavarojen avulla auto saavuttaa satasen vauhdin parhaimmillaan 4,2 sekunnissa ja kahden sadan rajapyykki taittuu 15,9 sekunnissa.

Panamera 4S Dieselin voimanlähteenä puolestaan on uusi 4,0-litrainen tuplaturbo-V8. Kyseessä on perustaltaan sama moottori, joka esiteltiin hiljattain Audi SQ7:n keulalla, mutta Porschen variaatiossa moottorista ei löydy sähköistä ahdinta. Kahden turbon avulla toteutetulla vaiheittaisella ahtamisella saavutetaan 850 newtonmetrin vääntö, joka on tarjolla välillä 1 000-3 250 minuuttikierrosta. Huipputehoa moottorista irtoaa 422 hevosvoimaa. Satasen nopeus saavutetaan 4,3 sekunnissa ja 200 km/h on mittarissa 16,8 sekunnissa. 285 km/h lukemaan asettuvan huippunopeuden myötä Panamera 4S Diesel on tällä hetkellä maailman nopein sarjavalmisteinen dieselauto.

Galleria

Malliston huipulta löytyvä Panamera Turbo on saanut uuden niin ikään 4,0-litraisen moottorin. Kahdella ahtimella varustettu V8 tarjoaa 550 hevosvoimaa ja 770 newtonmetriä vääntöä. Taloudellisuuden parantamiseksi moottori on varustettu sylinterienlepuutuksella, mikä mahdollistaa ajamisen neljällä sylinterillä kierrosvälillä 950-3 500 ja väännön tarpeen ollessa alle 250 newtonmetriä. Kiihtyvyys on ehtaa urheiluautotasoa, sillä satanen saavutetaan 3,6 sekunnissa, kaksi sataa menee rikki 12,7 sekunnissa ja huippunopeutta Turbo kerää 306 km/h.

Kaikkien mallien voima välitetään täysin uuden 8-portaisen PDK-kaksoiskytkinvaihteiston kautta neljälle pyörälle. Aikaisempaan 7-portaiseen vaihteistoon verrattuna uudelle rakenteella vaihteiston pituutta on saatu vähennettyjä 142 millimetriä. Tämä helpottaa huomattavasti esimerkiksi sähkömoottorin sijoittamista moottorin ja vaihteiston väliin. Kompaktien mittojen lisäksi vaihteiston sisäisiä häviöitä on saatu vähennettyä 28 prosenttia.

Pikainen muutaman kierroksen kyyditys Lausitsringin radalla Panamera Turbolla teki vaikutuksen. Auton suorituskyky on hurjaa, mutta kaikki tapahtuu hyvin eleettömästi ja hienostuneesti. Palaamme näihin tunnelmiin vielä tarkemmin

Galleria

Kuvat: Teknavi

Lisää aiheesta:

Koeajossa Ford Focus 1,0 EcoBoost – uusia vahvuuksia tuttujen tueksiKoeajossa uusi tähtioppilas – Mercedeksen A-sarja asettaa riman uudelle tasolleKoeajossa Ford Mustang 2,3 EcoBoost – Amerikan meininkiä aiempaa taloudellisemminEnsituntuma: Uusi Ford Mustang 5,0 V8 – entistäkin vakuuttavampiEnsituntumat uudesta Porsche Cayennesta – kokonaisuus vetää sanattomaksiKoeajossa se kauniimpi Panamera
PorscheAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Porsche
  • 19.9.20:33
    Autot

    Porschen sähköautot eivät käy kaupaksi

  • 13.6.06:31
    Kuluttajariidat

    Myyjä antoi ymmärtää, että tyyristä Porschea ei oltu kolaroitu pahasti – sitten paljastui auton lunastushistoria

  • 20.12.202421:01
    Volkswagen

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki

  • 16.12.202315:32
    Ennätykset

    Insinöörityön tulos palkittiin: Autoilla noustiin korkeammalle kuin koskaan

  • 12.02.202310:56
    Autot

    Tyyriin Porschen hintaa laskettiin vahingossa lähes 90 prosenttia – sadat asiakkaat ehtivät maksaa varausmaksun