Ioniq avaa uuden aikakauden Hyundailla. Sen myötä korealaisilla on tarjota nyt todella runsas paletti ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja.
Suomeen loppuvuosi 2016
Hinta avoinna
Tykkäsimme
- modernista voimalinjasta
- modernista akkutekniikasta
- vahvasta jarrutusenergian talteenotosta
- hyvistä tiloista
Emme tykänneet
- sähköllä voidaan ajaa vain lyhyitä matkoja
- kevyestä ohjaustuntumasta
Tekniikaltaan Ioniq on selvä kilpailija Toyota Priukselle. Konepellin alta löytyy uusi 1,6-litrainen suoraruiskutusbensamoottori, jonka apuna on vaihteiston yhteyteen integroitu sähkömoottori. Virtaa sähkömoottori saa 1,56 kWh litium-ioni-polymeeri-akustolta, joka ottaa ajon aikana talteen liike-energiaa.
Kun kuski oppii voimalinjan metkut, ajo kaupunkiliikenteessä muuttuu helposti haastavaksi peliksi. Kuski haluaa koko ajan petrata sitä, miten tehokkaasti hän pystyy käytettävissä olevaa tekniikkaa hyödyntämään. Tämä edistää automaattisesti taloudellista ajotapaa. Hyundain bensamoottori on sekin jo itsessään tehokas pakkaus, sen hyötysuhde on 40 prosenttia – joka on sattumoisin sama luku kuin uudessa Priuksessa.
Hyundai lupaa Ioniq-hybridille noin 3,3 litran keskikulutusta sadalla kilometrillä. Se jää vähän Toyota Priukselle luvatusta arvosta, ja ajetulla koeajolenkillä kulutus oli viiden litran pinnassa. Viralliset arvot saadaan kesällä, kun autot saadaan tyypitettyä Eurooppaan.



