Kattavaa mustaa listaa ei ole – mistä tunnistaa huonon verkkokaupan?

Mistä tunnistaa luotettavan verkkokaupan? Entä huonon?

Koska verkkokauppoja syntyy vauhdilla, ei ole mahdollista pitää ajantasaista mustaa listaa kaikista kaupoista. Joitain vihjeitä kauppojen luotettavuudesta voi kuitenkin etsiä. Hae kuluttajien kokemuksia ja arvosteluja tuotteesta. Googlaa kaupan nimi. Mitä siitä sanotaan?

Kaupalla saattaa olla trustmark-logo. Trustmark-järjestelmässä mukana oleva yritys haluaa huolehtia kuluttajan oikeuksista. Logot ovat maakohtaisia, joten niiden ulkoasu voi vaihdella.

Kotimainen Kuluttaja-lehti julkaisee Mustan listan jokaisessa numerossaan. Listassa mainitut yritykset eivät ole maksaneet korvauksia kuluttajille, vaikka kuluttajariitalautakunta on antanut aiheesta päätöksen. Taloussanomat.fi puolestaan julkaisee protestilistaa, jossa näytetään yritysten velkomustuomioita.

Lue arvosteluja!

Verkkokaupat.org kerää kuluttajien kokemuksia verkkokaupoista. Tarinoita voisi lukea niin musteista, pelikaupoista kuin Applen tuotteistakin. Kokemuksia on kuitenkin tarjolla harmittavan vähän, joistain tuotteista ei lainkaan. Suomessa toimii myös Luotettava.fi, suosittelupalvelu, jossa kuluttaja voi antaa hyville verkkokaupoille peukkuja ja kirjoittaa suosituksia yrityksestä Facebookin kautta.

ResellerRatings.com kerää arvosteluja englanniksi, samoin reviewcentre.com. Booroos.com arvostelee erityisesti Aasian maissa sijaitsevia palveluja. Sivustolla on arvosteluja melko vähän, joillain liikkeillä ei ollenkaan.


Lue myös:


Maria Aarnio, maria.aarnio(at)mtv.fi

Lue myös:

    Uusimmat