Verkkokauppahuijausten määrät kasvavat vuosittain.
Kotimaiset käsityöyritykset kärsivät yleistyvistä verkkokauppahuijauksista, kun potentiaaliset asiakkaat erehtyvät luulemaan aitoa verkkomainontaa epäluotettavaksi tekoälyhuijaukseksi.
Tämän on saanut kokea myös suomalainen nahkalaukkuja valmistava yritys Kasperi Products.
– Asiakkaat kommentoivat mainoksiimme, että älkää ostako, tämä on samanlainen huijaus, kuin esimerkiksi Suomessa aika pitkälle edennyt Aukusti Kallio -niminen, lopettava laukunvalmistaja, KASPERI Productsin perustaja ja suunnittelija Janne Kasperi Suhonen kertoo.
Asiakkaiden luottamuksen säilyttäminen vaatii yrityksiltä entistä enemmän resursseja. Esimerkiksi Kasperi Products on joutunut satsaamaan enemmän rahaa ja aikaa markkinointiin.
Aukusti Kallion taustoista uutisoi keväällä Helsingin Sanomat. Paljastui, että suomalaista käsityötä myyvä verkkokauppa todellisuudessa kauppasikin "Kiina-tavaraa".
Huijaukset kasvussa
Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) mukaan verkkokauppahuijauksista tulee kasvavassa määrin useita satoja yhteydenottoja vuosittain.
KKV on listannut verkkosivuilleen ohjeita huijauksien varalle.
– Jos on maksanut luottokortilla, niin luotonantajalla on aina myös vastuu siitä maksusta. Jos yritykseen saa yhteyden, niin kirjallinen reklamaatio sinne. Tarvittaessa voi olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Autamme suomalaisia yrityksiä koskevissa asioissa, muistuttaa KKV:n erityisasiantuntija Kirsi Nummi.
Näin voit tunnistaa verkkokauppahuijauksen
Suhonen huomauttaa, että kuluttaja voi tunnistaa tekoälyhuijauksen kiinnittämällä huomiota yksityiskohtiin.
Esimerkiksi suuret alennukset ja puutteelliset yhteystiedot saattavat olla merkki petoksesta.
– Jos on laadukas käsityötuote, joka tulee pieneltä firmalta, mutta siinä on valtavat alennukset, niin se ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Työ maksaa, laadukkaat materiaalit maksaa, niitä ei voida myydä 50–80 prosentin alennuksella, Suhonen linjaa.
Mikäli pienyrityksellä on suuri valikoima, voi se myös olla merkki huijauksessa.
– Jos pienellä firmalla on valtavan iso katalogi, missä on valtava määrä tuotteita, niin sekään ei ole mahdollista, Suhonen sanoo.
Kolmas seikka, johon kuluttajan kannattaa kiinnittää huomiota, on asiakasarvostelut.
– Mikä on todella tärkeää nykyajassa, niin katsoa asiakasarvosteluita tuotteista. Jos on huijauksia, ne ovat kaikki geneerisiä, ne ovat kaikki samankaltaisia, niissä ei ole mitään eroa, Suhonen sanoo.
Myös kilpailu- ja kuluttajavirasto huomauttaa myös, että liian hyvältä kuulostava tarjous saattaa olla huijaus.