Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Rehtejä suomalaisia firmoja luullaan huijareiksi: Näin tunnistat, onko verkkokauppias kiero vai ei

1:46Verkkokauppahuijaukset ovat kasvussa – niistä kärsivät myös suomalaiset käsityöyrityksetKatso video: Näillä vinkeillä voit erottaa aidon verkkokauppasivuston ja huijauksen.
Julkaistu 04.08.2025 08:07
Toimittajan kuva

Satu Koistinen

satu.koistinen@mtv.fi

Verkkokauppahuijausten määrät kasvavat vuosittain.

Kotimaiset käsityöyritykset kärsivät yleistyvistä verkkokauppahuijauksista, kun potentiaaliset asiakkaat erehtyvät luulemaan aitoa verkkomainontaa epäluotettavaksi tekoälyhuijaukseksi.

Tämän on saanut kokea myös suomalainen nahkalaukkuja valmistava yritys Kasperi Products.

– Asiakkaat kommentoivat mainoksiimme, että älkää ostako, tämä on samanlainen huijaus, kuin esimerkiksi Suomessa aika pitkälle edennyt Aukusti Kallio -niminen, lopettava laukunvalmistaja, KASPERI Productsin perustaja ja suunnittelija Janne Kasperi Suhonen kertoo. 

Asiakkaiden luottamuksen säilyttäminen vaatii yrityksiltä entistä enemmän resursseja. Esimerkiksi Kasperi Products on joutunut satsaamaan enemmän rahaa ja aikaa markkinointiin. 

Aukusti Kallion taustoista uutisoi keväällä Helsingin Sanomat. Paljastui, että suomalaista käsityötä myyvä verkkokauppa todellisuudessa kauppasikin "Kiina-tavaraa". 

3107 MTV KASPERI (1)KASPER Productsin perustaja ja suunnittelija Janne Kasperi Suhonen kertoi MTV Uutisille verkkokauppahuijausten vaikutuksista omaan yritykseensä.

Huijaukset kasvussa

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) mukaan verkkokauppahuijauksista tulee kasvavassa määrin useita satoja yhteydenottoja vuosittain. 

KKV on listannut verkkosivuilleen ohjeita huijauksien varalle. 

– Jos on maksanut luottokortilla, niin luotonantajalla on aina myös vastuu siitä maksusta. Jos yritykseen saa yhteyden, niin kirjallinen reklamaatio sinne. Tarvittaessa voi olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Autamme suomalaisia yrityksiä koskevissa asioissa, muistuttaa KKV:n erityisasiantuntija Kirsi Nummi.

Näin voit tunnistaa verkkokauppahuijauksen

Suhonen huomauttaa, että kuluttaja voi tunnistaa tekoälyhuijauksen kiinnittämällä huomiota yksityiskohtiin. 

Esimerkiksi suuret alennukset ja puutteelliset yhteystiedot saattavat olla merkki petoksesta.

– Jos on laadukas käsityötuote, joka tulee pieneltä firmalta, mutta siinä on valtavat alennukset, niin se ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Työ maksaa, laadukkaat materiaalit maksaa, niitä ei voida myydä 50–80 prosentin alennuksella, Suhonen linjaa.

Mikäli pienyrityksellä on suuri valikoima, voi se myös olla merkki huijauksessa.

– Jos pienellä firmalla on valtavan iso katalogi, missä on valtava määrä tuotteita, niin sekään ei ole mahdollista, Suhonen sanoo. 

Kolmas seikka, johon kuluttajan kannattaa kiinnittää huomiota, on asiakasarvostelut.

– Mikä on todella tärkeää nykyajassa, niin katsoa asiakasarvosteluita tuotteista. Jos on huijauksia, ne ovat kaikki geneerisiä, ne ovat kaikki samankaltaisia, niissä ei ole mitään eroa, Suhonen sanoo. 

Myös kilpailu- ja kuluttajavirasto huomauttaa myös, että liian hyvältä kuulostava tarjous saattaa olla huijaus.

3107 SCREENCAPTURE AUKUSTI KALLIO KASPERI

Lisää aiheesta:

Nuorten yrittäjien suosimassa dropshippingissä piilee ongelmiaLankesitko sinäkin? Helsinkiläistä kivijalkakauppaa ei ollut olemassakaanValitukset suoratoimitukseen erikoistuneista verkkokaupoista nousussa – näin tunnistat dropshipping-huijauksenHurjat alennuskampanjat sisältävät riskejä: Näissä tilanteissa hälytyskellojen pitäisi soidaNäin kuluttajia johdetaan Suomessa harhaan – "Tapoja on valtavasti"Kyseenalainen ilmiö äitien nettikirppareilla: Ihmiset myyvät voitolla Kiinasta tilattua halpatavaraa
VerkkohuijauksetVerkkokauppaKotimaa
Kuvassa vasemmalla suomalaista käsityötä myyvän KASPERI Productsin verkkosivu. Oikealla puolella kuvaa on jutussa mainitun Aukusti Kallion nettisivu, jossa myytiin suomalaisena käsityönä "Kiina-tavaraa".kasperi.com / aukusti-kallio.com

Tuoreimmat aiheesta

Verkkohuijaukset
  • ke14:32
    Tietoturva

    Varoitus sähköyhtiöltä: Älä maksa tätä "laskua"!

  • ma16:01
    Pankit

    Saitko Osuuspankista tällaisen viestin? Kyseessä huijaus

  • 9.9.10:37
    Tietoturva

    Runsaasti huijauspuheluita liikkeellä: Yksi suuntanumero saattaa hämätä nopealla vilkaisulla

  • 2.9.18:31
    S-ryhmä

    Prisman kilpailu, S-marketin lahjakorttiarvonta? S-ryhmä varoittaa huijauksista

  • 2.9.06:33
    Huijaukset

    Viranomaisten neuvot vähissä järisyttävien huijauslukujen edessä – "Olemme häviämässä rosvoille"