Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Jopa Volkkarin pääjohtaja haluaa jarruttaa liikenteen sähköistymistä: "Jos akku valmistetaan hiilellä tuotetulla sähköllä..."

4:00Audi e-tron tarjoaa futuristista minimalismia
Julkaistu 13.10.2018 17:58

Ville Järveläinen

Volkswagen-konsernin toimitusjohtaja toivoo, että sähköntuotannossa päästäisiin eroon hiilestä. Ennen kuin se tapahtuu, on sähköautojen yleistymisellä epätoivottuja vaikutuksia.

EU tavoittelee uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen pienentämistä 35 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Saksan autoalalla unionin päätös on herättänyt vastustusta, sillä se itse kannatti 30 prosentin vähennystä.

Katso pääkuvan videolta, millainen on Audin ensimmäinen sähköauto e-tron.

Lue myös

EU epäilee Mersua, Bemaria ja Volkkaria kierosta sopimuksesta: Kuluttajille myyty tarkoituksellisesti huonompia autoja?

Rajut päästötavoitteet tarkoittavat käytännössä yhä suurempaa panostusta sähköautoihin. Volkswagen-konsernia luotsaava Herbert Diess pitää tuoretta päätöstä huonona.

– Nämä leikkaustavoitteet johtavat hallitun siirtymän sijaan kivuliaaseen vallankumoukseen, Diess kertoo saksalaiselle Süddeutsche Zeitungille.

Volkswagenin Herbert Diess CES-tapahtumassa Las Vegasissa
Volkswagen-konsernin toimitusjohtaja Herbert Diess.All Over Press / Paul Buck

Diess muistuttaa, että Volkswagen käyttää tällä hetkellä miljardeja mallistonsa sähköistämiseen, koska pitää sitä oikeana ratkaisuna. Asiaan liittyy kuitenkin myös muita tekijöitä.

Ongelmana on se, että sähköä tuotetaan monissa Euroopankin maissa yhä hiilellä, ja siitä ei tulla pääsemään eroon samassa tahdissa sähköautojen yleistymisen kanssa. Tämä johtaa Diessin mukaan siihen, että hiilellä tuotetun sähkön aiheuttamien hiilidioksidipäästöjen nousu kumoaa ne vähennykset, joita sähköistymisellä saavutetaan, ja johtaa jopa nykyistä suurempiin päästöihin.

– Jos sähköauton akku valmistetaan hiilellä tuotetulla sähköllä, syntyy yhden akun valmistamisesta viisi tonnia hiilidioksidipäästöjä. Mikäli sen lisäksi vielä ajetaan hiilisähköllä, ei sähköisessä liikenteessä ole mitään järkeä.

Saksan autoala varoitti aiemmin tällä viikolla, että jopa 100 000 työpaikkaa on vaarassa kadota, mikäli valmistajat joutuvat tekemään liian suuria muutoksia liian nopeassa tahdissa.

Lisää aiheesta:

Volkswagen vakavana: Vuonna 2025 tapahtuu suuri muutos – tulee olemaan suunnaton haasteHaikailetko vetyautojen perään? Autojätti haluaa palauttaa sinut maan pinnalle: ”Kuunnelkaa tieteen ääntä!”Autovalmistajat varautuvat kaikkein pahimpaan – tästä pelkoa herättävässä "euroseiskassa" on kyseNäin "paljon" maailman päästöt vähenisivät, jos kaikki Euroopan autot muuttuisivat sähköautoiksi yhdessä yössäVolkswagen luopuu polttomoottoreista – yli 20 sähköautoa tulossa lähivuosinaBloomberg: Akkujen valmistaminen voi lisätä päästöjä enemmän kuin sähköauto säästää
PäästötVolkswagenSähköautotAutoteollisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Päästöt
  • ke14:11
    Maastopalot

    Maastopalojen pienhiukkasista yli 100 000 ennenaikaista kuolemaa vuosittain

  • 24.10.05:48
    Ilmastonmuutos

    Suomen talvet voivat kylmetä hurjasti – ei todellakaan paluu "vanhoihin kunnon aikoihin"

  • 17.10.18:47
    Yhdysvallat

    Trumpin uhkailu kaatoi äänestyksen meriliikenteen päästövähennysjärjestelmästä

  • 15.10.00:01
    Ilmastonmuutos

    Etla: Kasvihuonekaasujen päästöt vähenevät, suurimmat päästöt nyt liikenteestä ja maataloudesta

  • 13.9.06:34
    Ilmastonmuutos

    Trumpin suunnitelma: Päästöjen raportoinnista luovutaan