Suomen meriteollisuus odottaa merkittävää kysynnän kasvua, kun laivaliikenteen päästövähennystavoitteet kiristyvät. Kaikkia meriliikenteen päästöjä vähentäviä ratkaisuja tarvitaan, kun vuodesta 2027 alkaen saastuttavimmilta aluksilta aletaan periä päästömaksuja. Kansainvälinen merenkulkujärjestö (IMO) sopi huhtikuussa laivaliikenteen päästöjen vähentämisestä.
Kansainvälinen merenkulkujärjestö aikoo saada meriliikenteen hiilidioksidipäästöt kuriin. Saastuttavimmille aluksille on tulossa päästömaksut jo kahden vuoden päästä.
– Bruttovetoisuudeltaan yli 5 000 tonnin alusten päästömaksut arvioidaan kahden päästökriteerin perusteella, joista tiukemman ylittämisen maksu on 100 US dollaria ja matalamman 380 US dollaria hiilidioksiditonnia kohden, toteaa Suomea IMO:ssa edustava Traficomin Anita Mäkinen.
Vähäpäästöiset alukset puolestaan hyötyvät.
– Tämä on nimenomaan tarkoitettu taloudelliseksi ohjauskeinoksi eli kun hoidat asiasi, teet aluksesi päästöttömäksi, niin silloin saat hyvityksiä, kertoo Mäkinen.
Laivaliikenteen päästöjä voidaan vähentää monilla eri ratkaisuilla.MTV
Useita päästövähennysratkaisuja tarvitaan
Laivaliikenteen päästövähennystavoitteet kiristyvät pikkuhiljaa ja vuonna 2050 meriliikenteen pitäisi olla päästötöntä.


