Hyppää pääsisältöön
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista

Vedystä ja hiilidioksidista syntyy lentopolttoainetta – suomalaisyritys pisimmällä

1:44Vedystä ja hiilidioksidista syntyy lentopolttoainetta – suomalaisyritys pisimmällä kehityksessäVedystä ja hiilidioksidista syntyy lentopolttoainetta – suomalaisyritys pisimmällä kehityksessä.
Julkaistu 13.11.2025 07:45
Toimittajan kuva
Päivi Mäki-Petäjä

paivi.maki-petaja@mtv.fi

pmakipetaja

Lentoliikenteessä siirrytään vähitellen fossiilisesta kerosiinista uusiutuviin polttoaineisiin. Tamperelainen startup Liquid Sun on alan edelläkävijä valmistustekniikan kehittämisessä. Raaka-ainetta syntyy jo Espoossa sijaitsevassa koelaitoksessa.

Kahdessa merikontissa Espoossa kehitetään ratkaisua kohti päästötöntä lentoliikennettä. Pilottilaitoksessa hiilidioksidista ja uusiutuvalla sähköllä tuotetusta vedystä valmistetaan synteettisen lentopolttoaineen raaka-ainetta.

– Lähtöaineet ovat vesi ja hiilidioksidi. Kun puhutaan kestävistä polttoaineista, hiilidioksidille on kestävyysvaatimuksia eli puhutaan biogeenisestä hiilidioksidista, joka on peräisin esimerkiksi sellu- ja metsäteollisuudesta, ei fossiilisesta hiilidioksidista. Kolmantena lähtöaineena on sähkö, luettelee Liquid Sun -startup-yrityksen toimitusjohtaja Pasi Keinänen synteettisen lentopolttoaineen raaka-aineita.

Yritys on kehittänyt kestävän lentopolttoaineen valmistusprosessia.

– Koko prosessi ei ole meidän omaa keksintöämme, mutta meillä on paljon teknologiaa, mitä tulee hiilidioksidin käsittelyyn, joka on ehkä tärkein osa tästä prosessista. Ihan tätä vastaavia laitoksia ei Euroopassa ole, sanoo Keinänen.

Grafiikka, uusiutuvat lentopolttoaineet, EUUusiutuvien lentopolttoaineiden sekoitusvelvoite kasvaa vähitellen.MTV Grafiikka

Synteettisen lentopolttoaineen kysyntä kovassa kasvussa

Synteettinen lentopolttoaine herättää suurta kiinnostusta, vaikka valmistusmenetelmä on vasta testausvaiheessa.

– Asiakkaita riittää. Vaikka emme ole vielä päässeet valmistukseen kiinni, niin meitä lähestytään jo. Öljy-yhtiöt ja lentoyhtiöt ovat kovasti ottaneet yhteyttä, toteaa Keinänen.

EU-velvoitteen mukaan uusiutuvan lentopolttoaineen määrää pitää lisätä asteittain lentoliikenteessä. Tänä vuonna sekoitusvelvoite on kaksi prosenttia ja vuoteen 2050 mennessä jo 70 prosenttia.  Synteettisille polttoaineille on oma erillinen tavoite näiden tavoitteiden sisällä.

Finnair aikoo ylittää tavoitteet

Finnair aikoo käyttää uusiutuvia lentopolttoaineita velvoitteita enemmän.

– Tullaan käyttämään polttoainetta enemmän kuin mandaatit vaativat ja siihen tarvitsemme asiakkaiden osallistumista. Tähän mennessä vuoden aikana 70 000 asiakasta on vapaaehtoisesti osallistunut uusiutuvan polttoaineen hankintaan, iloitsee Finnairin vastuullisuusjohtaja Riku Aho.

Synteettisten lentopolttoaineiden kysyntä saattaa jatkossa ylittää tarjonnan.

– 2030 jälkeen tilanne voi muuttua ja tarvitaan uusia tuotantopolkuja, uusia teknologioita, jotta uusiutuva polttoaine riittää, arvioi Aho.

– Puhutaan 600 kilotonnin vuotuisesta tarpeesta, joka tulee moninkertaistumaan seuraavien vuosikymmenien aikana. Eurooppa joutuu todennäköisesti jopa tuomaan osan tästä polttoaineesta Euroopan ulkopuolelta eli siinä mielessä kilpailutilanne on aika edullinen meille, uskoo Keinänen.

Synteettinen lentopolttoaine, koelaitos, Espoo

Suomessa hyvät tuotanto-olosuhteet

Suomessa on hyvät edellytykset synteettisen lentopolttoaineen tuotannolle.

– Meillä on uusiutuvaa sähköä, vahva kantaverkko, biogeenistä hiilidioksidia saatavilla, teknologista osaamista, valtion tahtotila, että uusiutuvaa energiaa käytetään. Tämä on Suomen kansantalouden kasvulle erinomainen mahdollisuus, huomauttaa Aho.

– Suomi on hyvin edullinen paikka tuottaa näitä ja ulkomaiset toimijat pyörivät täällä aika aktiivisesti, vahvistaa Keinänen.

Suunnitelmat tuotannon laajentamiseksi ovat jo pitkällä.

– Seuraava vaihe on esikaupallinen tuotantolaitos kooltaan noin 200 tonnia vuodessa. Se on vielä hyvin pientä, mutta sen jälkeen ja tällä hetkellä jo tehdään erilaisia tonttivarauksia ja suunnitelmia 5-20 kilotonnin tuotantolaitoksesta, paljastaa Keinänen.

LentokoneetPolttoainePäästötIlmastonmuutosYritykset ja bränditKotimaa
Toimittajan kuva
Päivi Mäki-Petäjä
MTV Uutiset

Päivi Mäki-Petäjä työskentelee MTV Uutisissa toimittajana. Hän tekee juttuja sekä tv-uutisiin että MTV Uutisten nettisivuille. Hänen erikoisalansa ovat luonto-, ympäristö- , ilmasto- ja tiedeaiheet. Hän ottaa mielellään vastaan juttuvinkkejä erityisesti edellä mainituista aihepiireistä. 

Vinkkejä voi lähettää sähköpostiin paivi.maki-petaja@mtv.fi

Lisää aiheesta:

Pääseekö halpalentoyhtiö kalliisiin ilmastotavoitteisiin? Norwegianin johtaja vastaaLentämisen ilmastokuormaa yritetään keventää: Atlantin voisi ylittää noin 6 500 ranskalaisannoksen jäterasvoilla5 miljardin euron hanke – Suomen kansallisen vedyn siirtoverkoston rakentaminen alkaa kolmen vuoden päästäRatkaisu polttomoottorien tulevaisuudelle voi löytyä yllättäen vedestä ja ilmasta – synteettinen polttoaine vähentäisi päästöjä dramaattisestiJätedieselistä tavoitellaan liikenteen päästöjen kitkijää – litrahinnaltaan kallis tuote saa kehuja, mutta yksistään sillä ei planeettaa pelastetaSt1:n Anttosella ratkaisu kahteen globaaliin ongelmaan: Näin nujerretaan ilmastopakolaisuus ja hillitään ilmastonmuutosta
Synteettisen lentopolttoaineen valmistusta testaan koelaitoksessa Espoossa.MTV

Tuoreimmat aiheesta

Lentokoneet
  • 17.12.13:02
    Ilmavoimat

    Pohjoismaiden ilmavoimilta näyttävä joulukuusi taivaalle: "On etuoikeus lentää yhdessä"

  • 17.12.11:15
    F-35

    Kommentti: Suomen F-35-julkistus vahvisti tärkeän viestin – Suomi on nyt lännen eturintama

  • 17.12.07:33
    F-35

    F-35 sitoo Suomea USA:han vuosikymmeniksi – Häkkänen: Monissa aseissa ainoa vaihtoehto on amerikkalainen

  • 16.12.21:01
    F-35

    Hävittäjähistoriaa! MTV seurasi Suomen ensimmäisen F-35:n julkistusta Texasissa

  • 16.12.18:58
    F-35

    Analyysi: Venäjällä on Suomessa uusi ykköskohde, jota Putin kadehtii