Monella työpaikalla parempi kommunikointi, yksilöiden huomioiminen ja arvostuksen näyttäminen voisivat auttaa välttämään työntekijöiden uupumisen. Johtamisen asiantuntija liputtaa persoonallisuuden johtamisen puolesta.
Johtamiskoulutusta tarjoava suoritusvalmentaja Minja Wahlsten nimeää vuosien kokemuksella johtajan tärkeimmäksi työkaluksi kyvyn kommunikoida. Tämä ei tarkoita vain hyviä keskustelutaitoja vaan myös syvempää ymmärrystä ihmisten tarpeista.
– Tärkeämpää kuin mitä sanot, on se, miten sen sanot, Wahlsten sanoo.
Työntekijät ovat ihmisiä, joita ohjaavat erilaiset motivaatiotarpeet. Jos tarpeet eivät tyydyty positiivisesti, ihminen tyydyttää niitä alitajuisesti negatiivisesti. Se näkyy stressinä työyhteisössä.
Syväluotaava keskustelu ei ole persoonallisuuden johtamista. Wahlstenin näkemyksen mukaan persoonallisuus rakentuu eri kerroksista, vahvuuksien ja ominaisuuksien kimpuista. Johtajalle riittää, että hän oppii tuntemaan työntekijöidensä puhetapoja ja stressikäyttäytymistä.
Lue myös: Onko työelämässä enää mitään järkeä? Huipputehtävissä toiminut Vanessa paloi loppuun jo uran alkumetreillä: "Helpompaa olisi ollut jäädä auton alle kuin hävetä uupumustaan"
Ymmärrä vahvuuksien vaikutus kuulijan kommunikointityyliin
Wahlsten sanoo, että isollekin yleisölle pystyy puhumaan kuulijalähtöisesti, kun ymmärtää erilaisten vahvuuksien vaikutuksen kuulijan suosimaan kommunikointityyliin. Esimerkiksi:

