Suosittu Barbie-nukke täyttää 60 vuotta. Nukkehahmo esiteltiin ensi kerran New Yorkin lelumessuilla 9. maaliskuuta 1959. Sen jälkeen Barbie-nukkeja on myyty yli miljardi kappaletta.
Barbien keksi leluyritys Mattelin perustajiin kuulunut Ruth Handler (1916–2002). Hän sai idean nuorta naista muistuttavan nuken luomiseen omilta lapsiltaan.
– Handlerin tyttärellä Barbaralla oli kapeasti vaihtoehtoja siinä, millaisia leluja oli saatavilla. Valittavina oli ainoastaan vauvan näköisiä nukkeja. Barbaralle oli tarjolla vain lapsinuken huoltajan, äidin rooli. Sen sijaan Handlerin poika saattoi eläytyä lelujensa kautta vaikkapa astronautin, lännenmiehen, lentäjän ja kirurgin elämään, kertoo Barbien globaalin brändimarkkinoinnin johtaja Nathan Bayard.
Barbien nimi on tietenkin lyhennys Barbarasta.
– Tavoitteena oli opettaa uuden nuken kautta, että tytöillä on vaihtoehtoja. He voivat valita minkä tahansa uran. Vuonna 1959 se oli radikaali idea!
LUE MYÖS: 60-vuotias Barbie muokattiin näyttämään ikäiseltään – lopputulos sai epäilevän vastaanoton
Ehkä juuri tuosta syystä Barbiesta tuli välittömästi hittituote. Loppuvuoden aikana tyttönukkeja myytiin yli 300 000 kappaletta.
Muodoista kritiikkiä
Kritiikkiä nukke sai jo alkuaikoinaan muun muassa epärealistisen hoikasta hahmosta. Sittemmin Mattel on tuonut Barbie-kaartiin pyöreämpiäkin muotoja sekä nukeille kymmeniä eri ihonvärin sävyjä.