Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hond… eikun Toyotan pikkumaasturi viehättää yhä

Julkaistu 01.10.2016 12:11
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Yksi Toyotan osaston messutähtiä Pariisin autonäyttelyssä oli Nissan Jukea vastaan suunnattu pieni ja hyvin coupemainen katumaasturi C-HR. Se esiteltiin jo Genevessä keväällä, mutta Pariisissa se on syntysijoillaan. Ranskassa suunniteltu auto on muuttunut todella vähän kahden vuoden takaa, jolloin se oli esillä Pariisin näyttelyssä vielä konseptiautona.

Toyotaa haukutaan usein konservatiiviseksi, mutta kyllä japanilaiset osaavat olla räväköitäkin – kun sille päälle karaokeillassa parin sake-lasillisen jälkeen sattuvat.

Toyotalla ongelmana on pikemminkin päätöksen teko, joka on – kuten se on niin monessa isossa organisaatiossa – kangistunutta. Strategiat luodaan pitkällä tähtäimellä, ja kun focus on pitkällä, nopea reagointi on joskus vaikeaa. Ja kun nykyään autotrendit muuttuvat nopeastikin, ja uuden auton tuotantoon saattaminen kestää kuitenkin aikansa, vahva muotoilujohtaja ei ole huono asia. Tämä näkyy mm. Renaultilla, jossa muotoilujohtaja Laurens van der Acker vastaa tekemisistään suoraan Renaultin pääjohtajalle.

Nyt meillä on kuitenkin näpeissä C-HR, varsin erilainen Toyota. Ja tokihan Toyota on aina välillä revitellyt ennenkin, mutta nuo irtiotot eivät ole johtaneet napakymppiin. Kuka muistaa vielä Urban Cruiserin?

C-HR:ssä on kuitenkin potentiaalia. Kuinka paljon, se selviää marraskuun lopulla, kun Teknavi pääsee auton rattiin Espanjassa. Ja toki haasteena Toyotalla on myös sen oma asiakaskunta, joka ei välttämättä ole sekään aina valmis revittelyyn eli ostamaan radikaalisti erilaisia tuotteita. Ja se asiakaskunta, joka puolestaan katsoo C-HR:n suuntaan – he eivät välttämättä ota sitä, koska se on Toyota.

Ja tosiaankin, se nimi… oikeasti… eikö C-HR ole kuitenkin aikalailla hondamainen mallinimi? On vaikea nähdä, miten tuo mallinimi voisi kääntyä Toyotalla vahvuudeksi.

Lisää aiheesta:

Bemarin design-tirehtööri seisoo uutuusmallin "majavanhampaiden" takana: "Kun teet jotakin tällaista..."Geneven jälkipyykki – "Ilmiönä autonäyttelyt ovat edelleen arvossaan"Rallikuumetta Pariisin autonäyttelyssä – nämä WRC-tykit olivat esilläTop 5: Pariisin autonäyttelyn tuotantoautot – rohkeita uudistujia ja varman päälle pelaaviaJapanilainen supersähköauto haastaa TeslanLexukselta pian hieman yli nelimetrinen pieni kompakti katumaasturi?
ToyotaHondaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Toyota
  • 30.10.14:11
    Autot

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • 9.10.11:30
    MM-ralli

    Manageri teki Kalle Rovanperälle vastarintaa – naurahtaa "isoista summista"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa

  • 18.8.17:27
    Auton ostaminen

    Tarve vain puolikkaalle Toyotalle? Huutokauppailmoitus hämmentää

  • 10.6.11:02
    MM-ralli

    Toyotan ylivoima sokaisee – Jari-Matti Latvala teki osuvan huomion: "Kyllä he haluavat meidät lyödä"