Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Helsingin lumia ei tuhota vain mereen kippaamalla – täyteen sullotut junavaunut kuskaavat valkoista erityiselle kentälle: Tavoitteena sulattaa 100 000 kuutiota lunta

1:08Lumensulatuskone tuhoaa jopa kymmenen kuorma-auton kuormallista lunta tunnissaLumensulatuskone konkretisoi, kuinka paljon roskaa yhdessä kuormallisesta lunta on. Lisäksi lumeen on sekoittunut runsaasti hiekoitussepeliä.
Julkaistu 12.02.2019 11:18

Jonna Kumpula

jonna.kumpula@mtv.fi

Runsasluminen talvi on ollut iso haaste pääkaupunkiseudun tiestön sekä Helsingin ratapihojen kunnossapidolle. Ilmalassa on tänä talvena ollut käytössä ensimmäistä kertaa lumensulatuskenttä, joka on toistaiseksi toiminut odotusten mukaan – ja ennen kaikkea ekologisesti. Kentän avulla pyritään sulattamaan 100 000 kuutiota lunta talven aikana. 

MTV Uutiset kertoi aiemmin Helsingin kaupungin erikoisesta tavasta päästä eroon kaupungin valtavasta lumimäärästä. Helsingin Hernesaaressa likaista lunta kipataan mereen pahimmillaan lähes 1 000 kuorma-autolastillista päivittäin.

Erikoisen tavasta tekee sen, että lunta ei puhdisteta, vaan lumi kerätään kaduilta suoraan kaivurilla kuormureihin ja kipataan niistä suoraan mereen.

– Silloin, kun sitä (lunta) ei käsitellä, siellä voi olla isojakin asioita polkupyöristä puliukkoihin, aurauskeppejä ja puujätettä, Syken erikoistutkija Outi Setälä muotoili MTV Uutisille.

"Ei ole ainoastaan rahakysymys"

Helsingin kaupunki on tietoinen toiminnan ympäristöhaitoista, mutta perustelee Hernesaaressa tapahtuvaa merityhjennystä sillä, että ilman sitä Helsingin kaupunki olisi ollut pulassa lumen kanssa.

Suomen ympäristökeskuksen erikoistutkija Outi Setälän mukaan Helsingin kaupunki on jo pitkään pyrkinyt keksimään vaihtoehtoisia tapoja lumesta eroon pääsemiseen. Kaupunki on esimerkiksi kaavaillut kelluvaa lumensulatuskoneistoa.

– Tämä ei ole ainoastaan rahakysymys, vaan asiaan vaikuttaa myöskin se, miten tällaiset sulatus- ja käsittelypaikat sijoitettaan. Ei ole mielekästä, että lunta kärrätään kuorma-autoilla pitkiä matkoja, Setälä kertoo.  

Lue myös: Näin Jan Vapaavuori perustelee lumen kaatamista mereen Helsingissä: "Toistaiseksi ei ole keksitty tapaa, jolla tältä voitaisiin välttyä"

Tila loppui kesken – Ilmalassa otettiin käyttöön innovatiivinen keksintö

Runsasluminen talvi on haastanut niin VR:n lähi- ja kaukoliikennettä kuin ratapihojen kunnossapitoakin. Rata-alueiden suurimpana ongelmana ovat olleet etenkin pöllyävä pakkaslumi sekä tilanpuute. Lumen läjittämiselle ei ollut tilaa muun muassa Pasilan valtavan rakennustyömaan vuoksi.

– Meidän piti sitten keksiä jotain. meillä oli selvitystyö, jossa mietittiin aika laajasti erilaisia vaihtoehtoja. Pohdimme erilaisia valmiita ratkaisuja, voidaanko puhua jopa polttoöljyllä toimivista sulatusuuneista. Ruotsissa on käytössä sulatusjuna, joka kerää ja sulattaa lunta, Väylän Etelä-Suomen alueen kunnossapidon aluepäällikkö Eero Liehu kertaa prosessia.

– Sitten oli tämä aika innovatiivinen keksintö, lumensulatuskenttä, johon selvitystyön edetessä päädyttiin ja muutamia vuosia sitten rakennettiin, Liehu jatkaa. 

Lue myös: Talvi on Suomessa katastrofaalista aikaa junille, mutta miksi? Tässä neljä pääsyytä kaaokseen!

2 500 neliön kentällä sulatetaan 100 000 kuutiota lunta talven aikana

Ilmalan ratapihan pohjoispäässä otettiinkin historian ensimmäistä kertaa käyttöön 2 500 neliön kokoinen lumensulatuskenttä. Liehun mukaan on laskettu, että kentällä voidaan sulattaa kymmenen kertaa neljän metrin korkuinen lumikasa kolmen kuukauden aikana.

– Ei se nopea ole, mutta ollaan laskettu, että tällä me pystytään se 100 000 kuutiota lunta sulattamaan.

Ilmalan lumensulatuskentällä sulatetaan vain ja ainoastaan lunta, joka on peräisin Helsingin ratapihalta, Helsingin ja Pasilan välisiltä raidealueilta ja Ilmalan ratapihalta. Lumen kuljettaminen tapahtuu junavaunuilla, joihin lunta lastataan öisin.

– Kaksi reissua on mahdollista tehdä, kun junaliikennettä ei yöaikana ole. Ilmalasta pystytään kuorma-autoillakin tuoda (lunta), Liehu kertoo. 

Kenttä toimii kaukolämmön paluuenergialla – kovat pakkaset rajoittavat toimintaa

Lumensulatuskentän toimintamalli on yksinkertainen: kentälle kasattu lumi toimii luonnostaan lämmöneristeenä ja kaukalossa oleva lämmin vesi sulattaa lumen hiljalleen.

– Veden lämmittämiseen käytetään kaukolämpöä, joka on siinä läheisyydessä varsinaisen työnsä tehnyt lämmittämällä lähirakennukset, eli onko se sitten kaukolämmön paluuenergiaa, Liehu pohtii.

Uusiokäytössä olevan kaukolämmön kääntöpuoli on se, ettei menetelmä toimi kovilla talvipakkasilla.

– Se (lumensulatuskenttä) on säädetty niin, että tietyn pakkaslukeman jälkeen kenttä ei ole enää käytössä. Se johtuu osittain siitä energialähteestä, Väylältä kerrotaan. 

Myös lumen laatu on yksi lumensulatuskentän toimintaedellytyksistä. Rata-alueiden lumi on puhtaampaa kuin esimerkiksi katuvarsilta tuotu lumi, ja sopii siten sulatettavaksi. 

Jos kentälle kipataan tienvarsilunta, jossa on roskaa, sepeliä tai muita epäpuhtauksia, epäpuhtaudet toimisivat lumen sijasta lämmöneristeenä, ja siksi lumen sulaminen ei olisi mahdollista.

– Lumi, jossa on esimerkiksi sepelihiekkaa, viedään lumenvastaanottopaikoille, Eero Liehu kertoo.

”Ympäristöystävällisyys oli yksi kriteereistä”

Koska lumi on suhteellisen puhdasta, lumensulatuskenttää voidaan pitää ekologisena ratkaisuna lumen poistamiseksi.

– Se, miten kaukolämpö on tuotettu, en ota kantaa, mutta lumensulatuskenttä on ekologinen vaihtoehto, Liehu vakuuttaa.

– Kun eri menetelmiä vertailtiin, ympäristöystävällisyys oli yksi kriteereistä, ja siksi tähän päädyttiin.

Lumen sulamisen mukana tullut hiekka ja muut epäpuhtaudet hävitetään asianmukaisin menetelmin ja kenttä putsataan kokonaisuudessaan kevään aikana.

Menetelmä on ainakin toistaiseksi ollut riittävä ratapihojen kunnossapidon tarpeisiin. Lumensulatuskenttää tullaan käyttämään mitä luultavimmin myös tulevina runsaslumisina talvina. 

Lue myös: Kokoomuksen kansanedustajat panisivat lopun lumien kippaamiselle mereen Helsingissä

Lisää aiheesta:

Kun lumi täyttää maan, Helsingin kaupunki saa kaivaa kunnolla kuvettaan – tämän verran maksaa yksi myräkkäHelsingissä kipataan nyt pahimmillaan 990 kuormallista lunta mereen päivässä – mitkä ovat ympäristövaikutukset? "Mikromuovia ei saa kiinni"Miksi likaiset lumet kipataan veteen, kun ne voisi sulattaa koneella, joka puhdistaa lähes kaikki roskat? Neuvottelut laitteen hankkimiseksi kestäneet vuosia: "Halvempi vaihtoehto ajanut ympäristön edelle"Näin Jan Vapaavuori perustelee lumen kaatamista mereen Helsingissä: "Toistaiseksi ei ole keksitty tapaa, jolla tältä voitaisiin välttyä"Helsingissä kipataan rekkalasteittain likaista lunta mereen, näin kaupunki puolustautuu: "Sinne saa tuoda vain puhdasta lunta – ilman Hernesaarta olisimme olleet tänä talvena suuressa pulassa"Helsingissä kipataan mereen lähes tuhat lumikuormaa joka päivä – jokaisella kippauksella veteen joutuu järkyttävä määrä muovia, roskaa ja jopa polkupyöriä
KotimaaLumiTalviJunatLiikenne

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen19:50
    Ukrainan sota

    Orpo: Euroopan maiden pitäisi osallistua Ukrainan tukemiseen tasapuolisemmin

  • Eilen19:21
    Ähtäri

    Eläimet jäävät toistaiseksi Ähtäriin, eläinpuisto menee kiinni

  • Eilen17:26
    Talous

    Olut maistuu Suomessa yhä entistä vähemmän – nyt myös lonkeroissa tapahtunut käänne

  • Eilen16:38
    Sauli Niinistö

    Niinistö MTV:lle: En jarruttanut Suomen Nato-prosessia – "Minä taisin avata tämän"

  • Eilen16:12
    Huomenta Suomi

    Helena Koivu sai Pekka Lehtisen laulamaan viskibaritonillaan suorassa lähetyksessä: "Mun lempibiisi" – katso, mistä on kyse