Mainos

Näin Jan Vapaavuori perustelee lumen kaatamista mereen Helsingissä: "Toistaiseksi ei ole keksitty tapaa, jolla tältä voitaisiin välttyä"

0:26
Lumensulatuskone paljastaa, kuinka paljon roskaa yhdessä lumikuormallisessa voi olla.

Tänä talvena Helsingin Hernesaaressa on kipattu päivittäin lähes tuhat rekkalastillista lunta mereen kantakaupungin lumikaaoksen helpottamiseksi.

Käytäntö on herättänyt huolta meren roskaamisesta, ja Suomen ympäristökeskuksen teettämän tutkimuksen mukaan lumen mukana on paljon asfalttia, tiemerkintämassoja, maalin jäämiä sekä rengaspölyjätettä. Helsingin pormestari Jan Vapaavuori kertoo MTV Uutisten haastattelussa, miksi lumet päätyvät mereen.

Miksi lumet kipataan mereen Hernesaaressa, Helsingin pormestari Jan Vapaavuori?

– Kantakaupungin kannalta se (Hernesaari) on täysin kriittinen paikka. Varsinkin tällaisena runsaslumisena talvena muut vaihtoehdot olisivat olennaisesti hankalampia, jopa mahdottomia.

– On tiedostettu, ettei tämä ole täysin ongelmatonta. Sen takia Hernesaaren lumenvastaanottopalvelun käyttöehto on, että sinne saa tuoda vain puhdasta lunta. Kulun- ja käytönvalvontaa on parannettu siten, että sitä aidosti voidaan valvoa paremmin. Ympäristövaikutusten vähentämiseksi Hernesaaren kippauspaikan kohdalla merenpohja myös ruopataan nykyisin vuosittain.

– Sen lisäksi meillä on tänä keväänä käynnistetty lumenkäsittelyä koskeva innovaatiokilpailu, jonka avulla kaupunki etsii vielä uusia keinoja muun muassa ympäristöhaittojen vähentämiseksi.

Miten lumen puhtautta käytännössä valvotaan?

– En osaa yksityiskohtaisesti sanoa, mutta minulle on raportoitu, että valvontaa on parannettu niin, että lumikuormien puhtautta voidaan valvoa. On myös selvää, että jos jonkun havaittaisiin tuovan alueelle jätettä, niin siitä seuraisi välittömästi kyseisen yrityksen käyttöluvan peruminen. Kun tämä on yrittäjien tiedossa, uskon, että paitsi valvonta, myös merkittävä sanktiouhka on ollut riittävä.

Onko kieltoja täytynyt antaa tänä vuonna?

– Näin tarkkaa raportointia en ole saanut, että osaisin tuohon vastata.

Mitä muita vaihtoehtoja kantakaupungin lumien osalta on punnittu?

– Tällaisina talvina, kun lunta tulee lyhyessä ajassa todella paljon, niin ei ole käytännössä muita vaihtoehtoja, jos ja kun halutaan, että lunta saadaan jossain järjellisessä ajassa poistettua kaduilta ja teiltä ja sillä tavalla pidettyä tämä kaupunki toimivana.

Ette siis näe sitä yhtenä vaihtoehtona, että lumia kuljetettaisiin kauemmaksi?

– Näin on vuosikausia, vuosikymmeniä ollut. Meidän eri viranomaisemme ympäristöviranomaisia myöten ovat tietoisia tästä tilanteesta. Myönnämme sen, ettei tämä ole täysin ongelmatonta. Ainakaan toistaiseksi ei ole keksitty tapaa, jolla tältä voitaisiin välttyä ja sen sijaan on kiinnitetty huomiota siihen, että ympäristövaikutukset minimoidaan.

– Vaihtoehtona olisi, että lumen vieminen pois keskustasta olisi vielä olennaisesti hitaampaa ja vaikeampaa ja lumisina talvina saataisiin elää yhä hankalampien lumimassojen kanssa.

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja