Mainos

Talvi on Suomessa katastrofaalista aikaa junille, mutta miksi? Tässä neljä pääsyytä kaaokseen!

3:34
Videolla Finrailin operatiivinen johtaja Sanna Järvenpää kertoo, mitkä ovat yleisimmät syyt junaliikenteen häiriöihin.

Runsasluminen talvi on iso haaste myös VR:n junaliikenteelle. Kauko- ja lähiliikenteen junavuorojen peruuntumisista ja junien myöhästelyistä syytetään tavallisesti VR:ää, vaikka toimiva junaliikenne on usean eri toimijan yhteistyötä. Miksi siis junaliikenne takkuaa talvisin?

Tammikuun paukkupakkaset ja poikkeuksellisen runsasluminen talvi ovat koetelleet VR:n junaliikennettä jo useita viikkoja.

Monesti matkustaja kohdistaakin vihansa VR:ää kohtaan, vaikka ongelma on jossain muualla – mutta missä?

Sujuva junaliikenne on usean tahon saumatonta yhteistyötä

Finrailin operatiivinen johtaja Sanna Järvenpää toteaa, että koko Suomi ei välttämättä tunnista, kuinka monen eri tahon yhteistyötä toimiva ja sujuva junaliikenne oikeastaan on. 

– VR on meidän suurin operaattori, ja siinä mielessä totta kai moni asia liittyy heidän tekemiseensä. Lisäksi Väylävirasto tuottaa meille infran, jolla liikennöinti tapahtuu. 

– Sen lisäksi me Finrailissa hoidetaan operointia, eli tehdään käytännössä ohjaustoiminto infran ja kaluston kanssa. Olemme vähän kuin lennonjohto, Järvenpää kuvailee yhteistyötä.

Lisääntynyt junaliikenne vaikeuttaa ratojen kunnossapitoa

Pelkästään junaverkostojen puhtaanapito on kolmen-neljän eri tahon yhteispeliä – oli kyse sitten syksyn liukkaista lehdistä tai talvella kasaantuneesta lumesta. 

– Väyläviraston tehtävä on kunnossapidon kautta tuottaa lumen auraustoiminta. Sen lisäksi meidän (Finrail) tehtävänä on pitää huoli, että lumen auraukselle on tilaa. VR:n täytyy pitää omalta osaltaan huoli, että junaliikenteen välissä on tilaa (lumien auraukselle), Järvenpää selventää. 

Junien suosio on ollut selvästi nousussa, mikä on näkynyt lisääntyneellä junaliikenteellä. Junavuorojen lisääntynyt määrä on osaltaan haastanut ja vaikeuttanut junanraiteiden kunnossapitoa. 

"Henkilöonnettomuuksia tapahtuu valitettavan paljon"

Finrailin operatiivinen johtaja Sanna Järvenpää listaa neljä yleisintä asiaa, jotka vaikuttavat junaliikenteen sujuvuuteen.

1. Poikkeukselliset sääolosuhteet

Pakkaset, runsaat lumisateet sekä vaihteleva ja poikkeuksellinen sää ovat olleet selvästi yksi suurimmista haasteista.

Suomen talvi on ollut poikkeuksellisen runsasluminen ja raiteille ja kalustoon kasaantunut lumi ovat vaikeuttaneet junaliikennettä. 

– Ongelma tulee siitä, että lumi pakkautuu teknisiin järjestelmiin, esimerkiksi vaihteiden väliin ja vaikeuttaa kääntämistä tai lunta kerääntyy kalustoon, Finrailista kerrotaan.

2. Tekniikka ja vikatapaukset

Junaliikenteessä käytettävä tekniikka on ollut koetuksella – juurikin hankalien sääolosuhteiden vuoksi.

– Vaihteet voivat jäätyä, siksi junia ei voida kääntää normaalin liikenteen edellyttämällä tavalla. Jos jääpuikko putoaa kaluston päälle, harjamiehen täytyy käydä harjaamassa se ennen kuin vaihde saadaan taas käyttöön, Järvenpää havainnollistaa.

3–4. Esteet ja muut odottamattomat asiat rataverkolla

Toisinaan on tilanteita, jolloin junanradalla on jokin este tai muu odottamaton asia, johon ei olla voitu ennalta varautua. 

– Ehkä neljäntenä (syynä) on henkilöonnettomuudet, joita valitettavan paljon rataverkolla tapahtuu, Sanna Järvenpää kertoo. 

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja