Facebook paljasti: Tällaisia ovat keskivertomies ja -nainen

Colourbox
Julkaistu 20.05.2013 18:11

Tutkijat selvittivät, mistä keskisvertoihmiset tykkäävät – ja milloin.

Tutkijat ovat valjastaneet Facebookin apurikseen selvittämään, millainen on perusnainen tai -mies. Keskivertoihmisen kaavaa selvitettiin tuhansien vapaaehtoisesti tietojaan luovuttaneen Facebook-käyttäjän avulla.

Brittitiedemies Stephen Wolframin johdolla tutkijat havainnoivat muun muassa Facebookissa tehtyjä tykkäyksiä ja mielenkiinnon kohteisiin lisättyjä asioita, kertoo Daily Mail.

Selvityksessä havaittiin, että miesten mielenkiinto siirtyy työstä muhin asioihin noin 30-vuotiaana, mutta naisilla vasta kahdeksan vuotta myöhemmin. Muoti kiinnostaa kumpaakin sukupuolta eniten 16-vuotiaana; 60 ikävuotta lähestyvien mielenkiinnonkohde on sää. Selvityksen mukaan myös puhe politiikasta lisääntyy iän myötä.

Koska mielenkiinto on huipussaan?

Muoti – naiset ja miehet 16 vuotta

Matkailu – naiset 27 vuotta, miehet 29 vuotta

Ruoka ja juoma – naiset 35 vuotta, miehet 38 vuotta

Kirjallisuus – naiset 22 vuotta, miehet 50 vuotta

Elokuvan katsominen elokuvateatterissa – naiset 19 vuotta, miehet 31 vuotta

Fitness, hyvään kuntoon pääseminen – naiset 34 vuotta, miehet 45 vuotta

Urheilu – naiset 48 vuotta, miehet 14 ja 18 vuotta

Terveys – naiset 43 vuotta, miehet 54 vuotta


Lue myös:

Nuoret kertovat: Näitä ongelmia kohtaamme sosiaalisessa mediassa

Äidit kertovat: Tällaisia asioita jaan lapsistani Facebookissa

Asiantuntija nuorten nettikäyttäytymisestä: Kieltäminen voi innostaa kapinoimaan


AVA/Maria Aarnio

Lähde: Daily Mail

Kuva: Colourbox

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle