F1-sarja kokee kaudella 2022 suurimmat muutoksensa vuosikausiin. MTV Urheilu kokosi uuden aikakauden käynnistyessä yhteen merkittävimmät sääntömuutokset.
Viikonloppuna Bahrainissa ajetuissa viimeisissä testeissä radalla nähtiin 10 täysin uusittua autoa, jotka on rakennettu uusien sääntöjen mukaisiksi. Osassa autoissa näkyi vielä lastentauteja, joita tiimit yrittävät kuumeisesti ratkoa.
Tässä listausta siitä, mikä F1-sarjassa kaudella 2022 muuttuu.
Maaefekti ja pomppivat autot
F1-autoissa palataan tällä kaudella aikoinaan kiellettyyn maavaikutuksen hyödyntämiseen. Autojen pohjalevyssä on pitkittäissuunnassa kaksi tunnelia, jotka muodostavat imun asfaltin pinnan ja pohjalevyn välille. Alun perin keksintö on jo 1970-luvulta. Sitä hyödynnettiin aina 1980-luvun alkuun asti, kunnes vaarallisiksi muuttuneissa autoissa maaefekti kiellettiin kokonaan.
Sekä Barcelonan että Bahrainin testeissä nähtiin kuitenkin lieveilmiö, kun epätasaiset ilmavirtaukset pohjalevyn alla saivat autot tekemään hyppyliikettä huippunopeuksissa suorilla ajettaessa. Ongelman ydin ei ole pelkästään pohjan tunneleissa, vaan se muodostuu koko matkalta etusiivestä pohjalevyn kautta takasiipeen asti.
Maavaikutus palautettiin keinovalikoimaan, koska sen avulla autot pystyvät ajamaan paremmin toistensa perässä niin sanotussa likaisessa ilmassa eli edellä ajavan tuottamassa pyörteisessä ilmavirtauksessa.
Aerodynamiikka uusiksi
Näkyvin muutos uusissa F1-autoissa tuli hyvin selville heti ensimmäisillä testikierroksilla. Autojen etu- ja takasiivet ovat muuttuneet huomattavasti aiempaa yksinkertaisemmiksi. Ilmavirtauksia ohjaavia elementtejä on nyt vähemmän, ja esimerkiksi takasiiven on koostuttava yksittäisestä osasta ilman erillisiä kääntö- ja päätylevyjä. Muutoksilla pyritään vähentämään auton taaksepäin tuottamia ilmapyörteitä ja näin ollen parantamaan kilpailua kuskien välillä. Ilmanvastusta suorilla vähentävä avattava DRS-takasiipi on edelleen käytössä ohittamisen helpottamiseksi.


