Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Tässä on Mercedeksen F1-salaisuus – hurja muutos seurausta rakettiteknologian hyödyntämisestä

xpbimages.com
Julkaistu 11.03.2022 13:44
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Mercedeksen F1-autoonsa tuoma radikaali uudistus ovat peräisin rakettiteknologiasta, kertoo sääntötyöryhmää vetänyt Pat Symonds.

Mercedes yllätti kilpailijansa perusteellisesti esittelemällä hyvin paljon Barcelonan testiavauksesta poikenneen auton Bahrainin viimeisissä talvitesteissä.

LUE MYÖS: Max Verstappen tiuskahti Mercedeksen laittomaksi väitetystä autosta – "Aika ruma, vai mitä?"

W13-auton sivuponttoonit olivat kadonneet lähes olemattomiin, kun Mercedes oli onnistunut paketoimaan jäähdyttimensä hyvin pieneen tilaan auton sisälle. Vielä on näkemättä, millaista suorituskykyä autosta saadaan irti, mutta ainakin ennakkotiedot kertovat simulaatioiden osoittavan vahvaa kehitystä.

Mercedeksen ratkaisu yllätti myös vuoden 2022 F1-sääntöuudistusta pohtineen työryhmän. Sen johdossa on entinen huippuammattilainen Pat Symonds.

– Se taisi olla vähän radikaalimpi kuin luulimme, Symonds myönsi Mercedeksen ratkaisusta Motorsport.comin haastattelussa.

F1-sääntöjen laatijat olivat olettaneet tiimien tarvitsevan enemmän tilaa moottorin jäähdyttimille ja niiden ilmanottoaukoille, joten Mercedeksen kylkien kaltaisia linjoja ei ollut odotettavissa.

Symonds näkee tallin lainanneen innovaatioita avaruusteknologiasta ja onnistuneen siksi kurviensa muotoilussa muita paremmin.

– Mercedeksellä taitaa olla muutama pikku kikka apunaan tässä. Esimerkiksi välijäähdytin, joka on erittäin, erittäin siisti laite. Se on vesi- ja ilmajäähdytin, joka Mercedeksellä oli jo vähän aikaa sinne, mutta tämä on uskoakseni vähän erilainen, Symonds kuvailee.

– Siksi he pystyvät paketoimaan auton vähän tiiviimmäksi kuin muut.

Kyseinen välijäähdytin on brittiläisen Reaction Enginesin käsialaa. Yhtiö on kehittänyt uudenlaista ilmaa hengittävää rakettimoottoria. Sen sivutuotteena on syntynyt ultratehokas lämmönsiirrin, josta on erityistä hyötyä F1-moottorin jäähdyttämisessä.

Symonds muistuttaa, että sivuponttoonien sisällä kulkee myös hyvin paljon sähköjohtoja. F1-autot ovat täynnä toinen toistaan edistyneempi sähköratkaisuita, joiden sijoittelu vaatii myös osaamista.

– Ihmiset ajattelevat, että sivuponttooneissa on vain jäähdyttimet ja lämmönsiirtimet, mutta siellä on totta kai myös paljon elektroniikkaa.

Lisää aiheesta:

Mercedeksen F1-autosta paljastui yksityiskohta, jota "ei ole koskaan nähty" – löytyikö säännöistä porsaanreikä?F1-sarjassa muhii uusi kopiointikohu – "valkoisen Ferrarin" tallipomo loukkaantui vihjailuistaMercedeksen hämmentävä F1-veto yllätti täysin sääntönikkarit – vastalauseita luvassa: "Todella äärimmäinen tulkinta"Mercedeksen F1-keksintö kielletään vuoden päästä: kopiointia pohtivat tiimit törmäävät heti useampaan ongelmaanMercedeksen F1-autosta paljastui Ferrarilta napattu idea: ”Mennään ihan limitillä – saa nähdä tuleeko ongelmia”Ferrarilta shokki-iskun kokenut Mercedes palasi uudistuneena – ”Jokainen osa vaihtunut”
F1MercedesUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen14:24
    Max Verstappen

    Max Verstappenista huimaa puhetta kilpailijatallista

  • Eilen00:03
    F1-liveseuranta

    Max Verstappen jyräsi – F1-kuski älähti tallinsa hämmentävästä määräyksestä

  • 19.10.13:25
    McLaren

    McLarenit rysäyttivät taas yhteen – tallipomo haukkui "amatöörimäisen" veteraanin

  • 19.10.09:57
    Max Verstappen

    Max Verstappen jyrää USA:ssa

  • 18.10.21:12
    Oscar Piastri

    Draamaa: McLaren-tähdet kolaroivat – molemmat ulos