F1-lehdistökatsaus: Lewis Hamiltonin juhlien varjossa epäilyksiä – Mercedeksen reikävanteet yhä tapetilla Italiassa

Lewis Hamiltonin viidennen MM-tittelin varmistuminen peitti alleen keskustelun Mercedeksen yllättäen kadonneesta suorituskyvystä loppukauden F1-kisoissa. Kansainvälinen lehdistö pui muun muassa näitä asioita Meksikon kisan jälkeisenä maanantaina.

Red Bull dominoi viikonlopun jokaista ajotapahtumaa, ja ilman Daniel Ricciardon keskeytystä tiimi olisi yltänyt jopa kaksoisvoittoon.

Aluksi kuitenkin tunnelmia Hollannista. Voittajaksi kruunattiin viidettä kertaa urallaan Max Verstappen, joka kuitenkin jäi lauantaina ilman hakemaansa ensimmäistä paalupaikkaa.

De Telegraaf -lehti nosti toiveita siitä, että Verstappen voisi vielä kahdessa jäljellä olevassa kisassa ohittaa Kimi Räikkösen ja Valtteri Bottaksen MM-sarjan kolmannelle sijalle.

– Verstappen on suomalaisten kintereillä, lehti otsikoi.

Mikä on Hamiltonin paikka legendojen joukossa?

Lewis Hamiltonin viides maailmanmestaruus varmistui tyylillä, joka ei jättänyt mitään epäselvyyksiä tämän päivän suurimmasta kuljettajasta. Kutkuttavan tasaisen alkukauden jälkeen Hamilton tyrmäsi Sebastian Vettelin muutamassa kisassa ja pääsi juhlimaan Meksikossa mestaruuttaan nelossijankin turvin.

Britanniassa Hamilton on nostettu milloin Jim Clarkin veroiseksi aika-ajajaksi tai Ayrton Sennan tasoiseksi henkisiltä ominaisuuksiltaan. Nyt BBC:n Andrew Benson odottaa Hamiltonilta nousua Michael Schumacherin seitsemän mestaruuden ennätykseen.

– Lewis Hamilton on jo jonkin aikaa hengittänyt harvoille tarjolla ollutta ilmaa, mutta hänen varmistettua uransa suurimman saavutuksen, viidennen F1-mestaruuden, päällimmäinen ajatus oli vain, että kuinka paljon pitemmälle hän voi mennä, Benson pohtii.

– Yhtäkkiä Michael Schumacherin kaikkien aikojen ennätys, joka näytti hetken rikkomattomalta, on tavoitettavissa.

Termi GOAT (Greatest of all time, kaikkien aikojen mahtavin) vilisi useammassakin brittiviestimessä maanantaiaamuna. Moni tuntuu vielä miettivän, voiko häntä nimittää jo näin mahtavalla määritelmällä.

Daily Mailin Jonathan McEvoy listaa Hamiltonin kärkeen yhdessä Juan Manuel Fangion kanssa ja jättää Schumacherin yllättäen kolmanneksi.

– Hän ei ole likainen kuljettaja, ja se on todellinen sulka kypärässä. Hän ei ole koskaan törmännyt tahallaan toiseen F1-kuskiin. Se asettaa hänet sillä perusteella Sennan, Alain Prostin ja Michael Schumacherin edelle – kaikki suurenmoisia kuljettajia, McEvoy perustelee.

Kaikki ongelmat muuttuvat kullaksi

Hamiltonin suuruus on saanut myös Italiassa tunnustusta jo parin vuoden ajan. F1-säännöt muuttuvat selkeämmin vasta kaudella 2021, joten Mercedes-kuskin uskotaan hallitsevan sarjaa siihen asti. Sillä hän tavoittaisi Schumacherin.

– Hamilton ei pysähdy eikä aio pysähtyä. On hienoa, että hänen viidennen mestaruutensa varmistumispäivänä edellä olivat Vettel ja Verstappen – kaksi talliensa keulakuvaa, joiden täytyy tehdä hänen matkastaan entistä vaikeampi ja kunniakkaampi, toteaa Corriere della Seran Giorgio Terruzzi.

– Ehkä ottamalla opiksi jokaisesta oppitunnista, jonka hän saa eteensä, kuten hän on tehnyt. Kääntäen jokaisen kivuliaan kärsimyksensä kullaksi, Terruzzi kehuu.

Emme väitä mitään, mutta...  

Monesti kauden mittaan vaihtuneet voimasuhteet ovat jättäneet erikoisen tunteen siitä, että jokin on saanut ensin Ferrarin ja sitten myös Mercedeksen romahtamaan yhdessä viikonlopussa totutusta vauhdista.

Ferrarin kohdalla epäiltiin kesän lopussa, että voimayksikköön lisätty uusi tarkkailusensori oli pakottanut tiimin tekemään muutoksia hämmennystä herättäneeseen akkurakenteeseensa. Mercedeksen kohdalla puolestaan vanteiden ilmareiät ovat väitteiden mukaan tuoneet tiimille aerodynaamista etua. Italiassa suorimpia syytöksiä kilpailijan suuntaan esitti tv-asiantuntija ja blogisti Leo Turrini.

– Haluaisin VAR-tutkinnan Mercedeksen rei’itetyistä ja (sittemmin) tukituista vanteista, Turrini viittaa jalkapallossa käyttöön otettuun videotarkistukseen.

– Auto ei ole mennyt missään vaiheessa kautta noin hitaasti, hän lisää.

Turrini kuitenkin lainaa perään Italian lentopallomaajoukkuetta valmentanutta Julio Velascoa: ”Ne, jotka voittavat, juhlivat. Ja ne jotka häviävät, selittävät”.

– Myös Toto Wolff voisi antaa vain hyvin pieni selityksen, Turrini pyytää Mercedes-pomolta.

La Gazzetta dello Sportin Umberto Zapelloni ihmettelee samaa. Kun reiät olivat vanteissa, auto kulki kuin rasvattu salama.

– En ajattele, että Mercedes voitti mestaruuden niiden takavanteissa olleiden reikien takia (joita käytettiin Belgiassa, Italiassa, Singaporessa, Venäjällä ja Japanissa), mutta mitä tapahtui ensin Austinissa ja sitten Meksikossa, vaatii selvennystä, Zapelloni kommentoi.

Räikkösen rengastyöskentelyssä jotain erikoista

Suomalaiskuskien viikonloppu oli harvinaisen vaisu, vaikka Kimi Räikkösen nousu kuutosruudusta palkintopallille Daniel Ricciardon keskeytyksen ansiosta antoi pientä hyvitystä.

Valtteri Bottas oli viides niin aika-ajossa kuin kisassa. Autosport antoi kummallekin suomalaiskuskille arvosanaksi seiskan. Lehti arvioi Bottaksen kärsineen samoista rengasongelmista kuin Hamilton.

– Hän ajoi kisan nopeimman kierroksen, tyhjän voiton, vaihdettuaan hypersofteihin lopussa ja kurottuaan Hamiltonin eron 20 sekuntiin, mutta hän oli Meksikossa hyvin pitkälti Mercedeksen kakkoskuski, Autosport listaa.

Räikkönen pystyi kuitenkin tekemään pahasti kärsineillä renkaillaan sellaista tulosta, johon muut eivät pystyneet. Tämä on nähty jo pitkään yhdeksi Kimin suurimmista vahvuuksista.

– Päivänä, jolloin kaikilla on enemmän tai vähemmän selviä ongelmia renkaiden kanssa, Räikkönen oli ainoa kärkikuskeista, joka ajoi kisan vain yhdellä varikkostopilla. Se tarkoittaa jotain… kommentoi italialaisen Autosprint-lehden Maurizio Voltini.

Kausi jatkuu kahden viikon päästä Brasiliassa. Sen on jäljellä enää Abu Dhabin päätöskisa.

Lue myös:

    Uusimmat