Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Erikoinen I.D.-konsepti Volkswagenin ykköstähti Pariisissa – Kupla vai ei?

Julkaistu 30.09.2016 23:28
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Volkswagenin ykköstähti Pariisin autonäyttelyssä oli kokonaan uuden ja vuonna 2020 valmistukseen tulevan sähköauton prototyyppi. VW lupaa hieman Poloa isommalle I.D.-konseptille isoja asioita – Passatin tiloja, maksimissaan 600 kilometrin toimintamatkaa ja tavallisen perheauton hintaa.

Uudella sähköautolla VW haluaa myös pyyhkäistä maton alle dieselskandaalissa hieman nokeentuneen imagonsa sekä löytää konservatiivisuudestaan tunnettuun merkkiin uutta imua.

I.D. on ensimmäinen VW-konsernin kokonaan uudelle modulaarisille ja sähköisiin voimalinjoihin perustuvalle pohjarakenteelle valmistettava auto. Kokonaismittaa I.D:lle on kertynyt 4,10 metriä, mutta samalla akseliväli on todella reipas 2,75 metriä.

Taka-akselille sijoitetussa sähkömoottorissa on tehoa 170 hevosvoimaa. Sen voimin kirmaistaan satasen vauhtiin kahdeksassa sekunnissa ja voidaan päästellä saksalaisella moottoritiellä 160 km/h nopeutta.

VW on lähtenyt sähköautokisaan hieman takamatkalta, mutta tahti on kiristyvä. VW:n tavoitteena on myydä vuoteen 2025 mennessä vuosittain miljoona sähköautoa.

Tällä hetkellä VW:n sähköautomallisto koostuu e-Upista ja e-Golfista. Näistä ensimainittu on hauska ja pääosin taajamiin tarkoitettu sähikäinen, kun e-Golf on taas… no… Golf. Joku on ilmeisesti VW:lläkin osannut käyttää laskutikkua sen verran, että näillä kahdella mallilla ei tavoitteeseen päästä. Tarvitaan enemmän, tarvitaan hypeä. Ja paras tapa sen luomiseksi on tehdä jotain tavallisesta poikkeavaa.

I.D. on varsin sutjakka ja tredikäs kaappariovinen sähköauto, jonka simppeliydessä on jotain sympaattista. Se ei ole tyypillinen Volkswagen. Samalla i.D:n muodoissa on kuitenkin riittävästi veeweemäisiä piirteitä. Ohjaamo on puolestaan yhtä yksinkertainen kuin älypuhelimen näyttö. Nappuloita ei ole, mutta ominaisuuksista ei tarvitse tinkiä.

I.D:n ominaisuuksiin kuuluu myös paljon älytekniikkaa, mm. autonomisen ajamisen mahdollistavat järjestelmät. Fiilistä haetaan puolestaan sisätilojen tunnelmavalaistuksesta.

I.D. pyöri valokeilassa VW:n osastolla, ja auton takana isolla ruudulla lähetettiin ihmisten alitajuntaan viestejä, että nyt ollaan luomassa VW:n uutta historiaa. Ruudulla näytettiin niin alkuperäisen Kuplan kuin ensimmäisen sukupolven Golfinkin kuvia. I.D. oli vedetty niiden jatkoksi. Symboliikka ei voisi olla selvempi.

Volkswagen satsaa tällä hetkellä isolla sähköisiin voimalinjoihin, joten I.D. voi kieltämättä aloittaa kokonaan uuden aikakauden VW:llä. Mutta onko siitä uuden ajan Kuplaksi? Tätä on konseptiautojen tietojen perusteella mahdotonta sanoa.

Kuvat: Vesa Eskola

Lisää aiheesta:

Tässäkö Euroopan suosituimman sähköauton edullinen korvaaja? R5:n hinnan on arvioitu jäävän alle 25 000 euroonEdessä loistava tulevaisuus? Uudella Renault Meganella on hyvin vähän tekemistä esikuvansa kanssaVaihtaisitko Teslan tähän? Yli 2,4 tonnia painava Mercedes-Benz EQC on sähköauto, joka pakottaa ottamaan itsensä vakavastiSuosikkitrendit yhdessä paketissa – Volkswagenilta nelivetoinen autonomisesta ajava täyssähköinen katumaasturiTop 5: Pariisin autonäyttelyn sähköautot – Mikä oli järkevin? Entä hauskin?"Apple-tyyliä ja Golfissa Passatin tilat" – Volkswagen ottaa uuden suunnan sähköautoissaan
VolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • 22.10.15:23
    Autot

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa

  • 20.12.202421:01
    Autot

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki