Ensituntuma: Uuden sukupolven Porsche 911 on parempi paketti kuin koskaan

Porsche 911 on legenda ja sellaisen uudistaminen on aina haastava tehtävä. Tunnistettavuus ei saa kadota, mutta silti kokonaisuuteen pitää saada modernimpi ilme.

Hinta alkaen 187 545 €

Uusi 992 on itse asiassa varsin helposti tunnistettavissa uudeksi malliksi. Keulan ilme on leveämpi yhtenäisen mustan alaosan ansiosta. Laidoilla sijaitsevat ilmanottoaukot ovat auki vain tarvittaessa, eli pienen jäähdytystarpeen ajotilanteissa pystytään pitämään luukut kiinni ja ajamaan pienemmällä ilmanvastuksella. Ajovalot ovat hieman aiempaa pystymmässä, ja konepeltiin on tuotu terävämmät pokkaukset nostalgian hengessä. Ensimmäinen todella selkeä eroavaisuus edeltäjään verrattuna on kiinni ollessaan oven pintaan katoavat ovenkahvat, mikä pienentää ilmanvastusta. Gramma sieltä, gramma täältä näin CO2-haasteiden aikakaudella.

Auton takaosassa erot ovat keulaa suurempia. Valot ovat aiempaa kapeammat ja valoja yhdistää leveyttä korostava valonauha. Rekisterikilven paikka on aiempaa alempana ja pakoputket puolestaan on nostettu puskuriin. Tällä saadaan jälleen aavistuksen tehostettua auton aerodynamiikkaa. Moottoritilan yläpuolella oleva jäähdytysritilä on siirretty ylöspäin, minkä ansiosta se integroituu optisesti yhteen takalasin kanssa.

Sisätiloissa muutokset ovat vielä suurempia. Ohjaamossa on aloitettu uusi digitaalinen aikakausi, mikä merkitsee useimpien analogisten mittarien jäämistä historiaan. Kierroslukumittari ja kojelaudan päältä löytyvä Sport Chrono -paketin mukana tuleva kello edustavat edelleen perinteitä. Koko kojelaudan vaakalinjaisessa muotoilussa on otettu mallia alkuperäistä 911:n tyylistä, ja tällä perustellaan myös mittariston hyvin leveää asemointia. Laitimmaiset mittarit jäävät ainakin keskimittaisella juuri ratin kehän taakse, mutta näin kuulemma oli vanhojenkin mallien kohdalla. Tässä historian arvostus on mennyt käytännöllisyyden edelle.

Ohjaamon verrattain isoista muutoksista huolimatta ergonomia on edelleen taattua Porschen tasoa. Säätövarat riittävät joka suuntaan ja penkki tarjoaa hyvän tuen. Virtakytkimen kääntö ohjauspyörän vasemmalla puolella herättää varsin kattavia päivityksiä läpikäyneen kahdella turbolla ahdetun 3,0-litraisen bokserikutosen. Palaamme päivityksiin myöhemmin koeajojutun yhteydessä, mutta olennaisimpana tietona Carrera S:n kohdalla moottorista puristetaan nyt 331 kW (450 hv) tehoa ja vääntöä 530 newtonmetriä. Näiden turvin nelivetoinen Carrera 4S spurttaa parhaimmillaan sataseen 3,4 sekunnissa.

Heti ensimetreiltä lähtien huomio kiinnittyy parantuneeseen mukavuuteen. S-malleissa vakiona olevan säädettävän iskunvaimennuksen toiminta-aluetta on laajennettu, ja eron huomaa etenkin rauhallisessa ajossa. Terävätkin epätasaisuudet ylittyvät pehmeästi. Ohjaus puolestaan on aiempaa suoremmaksi välitetty, mutta onneksi tässä ei olla menty liiallisuuksiin. Keskialue on edelleen riittävän rauhallinen myös tarkkuutta vaativaa rata-ajoa ajatellen.

Arkiajossa nykyään 8-portainen kaksoiskytkinvaihteisto toimii aiempaakin hienostuneemmin. Moottorin kierrosluku pysyy hillittynä, eikä edellämainitut suorituskykylukemat ole päällimmäisenä mielessä. Uudella 911:lla voisi huoletta lähteä pitemmällekin reissulle.

Auton toinen puoli tulee esille, kun ohjauspyörän ajotilavalitsemasta kääntää Sport Plus -asennon päälle. Vaihde vaihtuu salamannopeasti vähintään pari pykälää pienemmälle ja kierrokset nousevat lähemmäs tehoaluetta. Kaasunvaste ja vaihteiston toiminta terävöityvät, ja alustan sekä ohjauksen vaste jämäköityvät. Myös sporttiputkisto tekee olemassaolonsa selväksi. Kaasunvaste on erittäin terävä, eikä turboviiveistä ole tietoakaan. Auto tottelee kuljettajan jokaista liikettä veitsenterävästi, ja pitoa tuntuu olevan naurettavan paljon. Jarrutuksissa vaihteisto vaihtaa aggressiivisesti pienemmällä maukkaan kuuloisten välikaasujen säestämänä. Hetkeä aikaisemmin leppoisalta kruiserilta tuntunut auto on muuttunut todelliseksi urheiluautoksi.

Uusi mallikoodilla 992 kulkeva 911 on hyvin perinteinen päivitys ikonin mallistoon. Missään ei ole lähdetty liiaksi kikkailemaan erilaisuudella ja inspiraatiota yksityiskohtiin on haettu menneisyydestä. Kokonaisuus kunnioittaa perintöä, mutta vie 911-mallistoa jälleen kerran eteenpäin monella osa-alueella.

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös edellisen sukupolven koeajo:
Talvisessa koeajossa takavetoinen Porsche 911 Carrera

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja