Kuluttajariitalautakunta suosittaa maaliskuisessa päätöksessään, että autoliike purkaa kaupan.
Kuluttaja osti vuoden 2023 marraskuussa 2018 käyttöönotetun Porsche Panameran hintaan 64 019 euroa. Kaupantekohetkellä auton matkamittarin lukema oli sopimuksen mukaan 129 000 kilometriä (kuluttajan mukaan 131 000 kilometriä).
Kuluttaja vaati myöhemmin myyjäliikkeeltä kaupan purkamista tai 10 000 euron suuruista hinnanalennusta tuottokorkoineen.
Kuluttaja perusti vaatimuksensa autossa ilmenneeseen korjaustarpeeseen ja sen lunastushistoriaan. Kuluttaja sanoi saaneensa tiedon auton lunastushistoriasta vasta kaupan jälkeen.
Kolarihistoriasta kuluttaja oli tietoinen, kertoo kauppasopimus.
Tietoa edelliseltä omistajalta
Kuluttaja kertoi saaneensa tietää auton edelliseltä omistajalta, että Porschen kolarikustannuksen arvio oli ollut reilu 59 000 euroa, jonka vuoksi vakuutusyhtiö lunasti auton.
Myyjän tietojen mukaan autoon oli vaihdettu etupuskuri, ajovaloumpion kupu ja mahdollisesti muitakin osia. Kuluttajan mukaan myyjä oli korostanut, että autoon oli vaihdettu osia vain vähän.
Kuluttajan mukaan kauppaa oli tekemässä vain yksi myyjä, eikä lunastuksesta puhuttu missään vaiheessa. Ratkaisupyynnön liitteenä on auton vikoihin liittyviä dokumentteja ja viestejä, kuten vakuutusyhtiön lunastukseen liittyvä korjauskustannuslaskelma

