Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Myyjä antoi ymmärtää, että tyyristä Porschea ei oltu kolaroitu pahasti – sitten paljastui auton lunastushistoria

Kuluttajariitalautakunnan päätöksessä sanotaan, että Porsche olikin kolaroitu kerrottua pahemmin.
Kuluttajariitalautakunnan päätöksessä sanotaan, että Porsche olikin kolaroitu kerrottua pahemmin./All Over Press
Julkaistu 13.06.2025 06:31
Toimittajan kuva

Mikael Mikkonen

mikael.mikkonen@mtv.fi

Kuluttajariitalautakunta suosittaa maaliskuisessa päätöksessään, että autoliike purkaa kaupan.

Kuluttaja osti vuoden 2023 marraskuussa 2018 käyttöönotetun Porsche Panameran hintaan 64 019 euroa. Kaupantekohetkellä auton matkamittarin lukema oli sopimuksen mukaan 129 000 kilometriä (kuluttajan mukaan 131 000 kilometriä).

Kuluttaja vaati myöhemmin myyjäliikkeeltä kaupan purkamista tai 10 000 euron suuruista hinnanalennusta tuottokorkoineen.

Kuluttaja perusti vaatimuksensa autossa ilmenneeseen korjaustarpeeseen ja sen lunastushistoriaan. Kuluttaja sanoi saaneensa tiedon auton lunastushistoriasta vasta kaupan jälkeen. 

Kolarihistoriasta kuluttaja oli tietoinen, kertoo kauppasopimus.

Tietoa edelliseltä omistajalta

Kuluttaja kertoi saaneensa tietää auton edelliseltä omistajalta, että Porschen kolarikustannuksen arvio oli ollut reilu 59 000 euroa, jonka vuoksi vakuutusyhtiö lunasti auton.

Myyjän tietojen mukaan autoon oli vaihdettu etupuskuri, ajovaloumpion kupu ja mahdollisesti muitakin osia. Kuluttajan mukaan myyjä oli korostanut, että autoon oli vaihdettu osia vain vähän.

Kuluttajan mukaan kauppaa oli tekemässä vain yksi myyjä, eikä lunastuksesta puhuttu missään vaiheessa. Ratkaisupyynnön liitteenä on auton vikoihin liittyviä dokumentteja ja viestejä, kuten vakuutusyhtiön lunastukseen liittyvä korjauskustannuslaskelma

Lue myös: Onko myytti moottoripyörästä ja viidenkympin villityksestä totta? Liike läväytti myyntidatan pöytään

Autosta kuului kolinaa

Kuluttaja kertoi huomanneensa autossa vian vuoden 2023 marraskuussa mittarilukemalla 132 000 ja ilmoittaneensa siitä joulukuussa. 

Autossa kerrotaan kuuluneen kolinaa.

Auton tukivarsi vaihdettiin, mutta tämä ei poistanut vikaa. Seuraavaksi vian arvioitiin johtuvan vetoakselista. Korjaus kesti kolme kuukautta. Korjauksen jälkeen kuluttaja huomasi yhden vanteista olevan halki. 

Lue myös: Vakuutusyhtiö selvitti: Yksi automerkki on kolaritilastojen ehdoton ykkönen

Myyjä kiistää vaatimuksen

Myyjäliike kiisti vastauksessaan kuluttajan vaatimuksen kaupan purkamisesta tai hinnanalennuksesta. 

Myyjän mukaan kuluttajalle annettiin suullisesti tai kirjallisesti tieto, että auto oli ollut kolarissa ja lunastettu ja että tällä on vaikutusta auton myymiseen. Myyjän vastauksessa todetaan, että autoa oli myymässä kaksi työntekijää, jotka voivat todistaa asiassa.

Myyjä kiisti, että auton lunastukseen liittyvä korjauskustannuslaskelma olisi ollut tiedossa.

Kuluttajalle kerrottiin myyjän mukaan Trafin tietojen mukaiset vaihto-osat ja myös muut mahdollisesti vaihdetut osat. Vastauksessa sanotaan, että kuvat kolarivaurioista näytettiin kuluttajalle sellaiselta alustalta, jossa on kuvia vain vakuutusyhtiön lunastamista autoista. 

Myyjän mukaan auton hinta oli pienempi kuin kolaroimattomalla autolla ja että autossa todetut viat oli korjattu sovitusti.

Myyjän mukaan asiakas on esittänyt auton vioista tietoja, jotka eivät pidä paikkaansa.

Lue myös: Lähes joka kolmas auto saa hylsyn katsastuksessa – tämän vuoksi sähköautot usein hylätään

Myyjä antoi ymmärtää

Kuluttajariitalautakunta toteaa ratkaisussaan, että myyjä on antanut kuluttajan ymmärtää autolle sattuneen kolarin olleen melko vähäinen.

Lautakunnan mukaan kauppasopimuksen merkinnät eivät osoita, että myyjä olisi kertonut auton lunastuksesta ja antanut oikeaa kuvaa autoon vaihdettujen osien suuresta määrästä.

Lautakunnan mielestä kaupan kohde on siis virheellinen kuluttajansuojalaissa tarkoitetulla tavalla.

Lautakunta sanoo arviossaan, että autossa ilmenneellä vialla on ollut olennainen merkitys sen arvoa ajatellen. Virhettä on pidettävä siten vähäistä suurempana, ja kuluttajalla on oikeus purkaa kauppa.

Myyjän on palautettava kauppasumma mukaan lukien osamaksusopimuksen kulut ja maksaa palautettavalle summalle tuottokorkoa. Kuluttajalle on syntynyt ajoneuvosta käyttöhyötyä, josta on maksettava myyjäliikkeelle kohtuullinen korvaus.

Kuluttajariitalautakunnan ratkaisut ovat suosituksia, eikä niitä ole pakko noudattaa.

Katso myös: Toimi näin, jos käytetty auto ei vastaa sovittua

1:25Toimi näin, jos käytetty auto ei vastaa sovittua –"Se, mitä myyjä sanoo, ei aina ole ainoa totuus"Jos käytetyssä autossa on vikaa, milloin voi vaatia kaupan purkamista?

Lue myös: 

Kuluttaja-asiamies selvittää kahden suuren autoliikkeen toimintaa

Tunnetko autosi historian? Näin monessa Suomeen tuodussa autossa on merkintä vauriokorjauksesta

Äidin ja kehitysvammaisen pojan matka vuokra-autolla tyssäsi varoitusvaloon – yritys ei suostunut korvaamaan taksikuluja

Antti pettyi ostamaansa hybridiin ja teki rikosilmoituksen – käytettyjen autojen jättiliike kommentoi alaa: "Eihän meidän intressi ole..."

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lisää aiheesta:

Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkuaKuluttaja osti käytetyn Jaguarin – sai kaupan jälkeen todella pysäyttävän tiedonAsiakas osti käytetyn Volvon, jossa ilmenikin runsaita öljyvuotoja – vaati kaupan purkamistaKäytetystä Audista paljastui melkoinen pommi: "Total loss" – liike tarjosi 500 euron hyvitystä50 000 euroa maksaneen BMW:n moottoriin tuli vakava vaurio – kuluttajan mukaan myyjäliike pimitti olennaisen asianAsiakas osti liikkeestä käytetyn Bemarin – auto paljastui ulkomailla lunastuskuntoon kolaroiduksi
KuluttajariidatAutokauppaPorscheAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttajariidat
  • 12.10.19:08
    Lentäminen

    Lentokone oli myöhässä: Matkustajat myöhästyivät junasta ja vaativat 72 euroa korvauksia – näin kävi

  • 21.9.07:35
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkua

  • 7.9.19:09
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista

  • 2.9.05:03
    Raha

    Äiti lähti kasvottomaksi digiyrittäjäksi, kertoo tienanneensa 50 000 euroa: "Muutama ystäväni tietää"

  • 31.8.19:08
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Jaguarin – sai kaupan jälkeen todella pysäyttävän tiedon