Seat sai vihdoin tehdä oman katumaasturinsa. Palikat ovat pitkälti samat kuin uudessa VW Tiguanissa, mutta auto on hieman pienempi ja selvästi edullisempi.
Kun Seat esitteli uuden Leonin, se sai oikeastaan ensimmäistä kertaa käsiinsä valtavirran tuotteen, joka oli käytännössä samalla viivalla kuin sen VW-sisar Golf. Toki Leonin ohjaamo oli hieman karumpi, eikä tarjolla ollut aivan kaikkia viimeisimpiä varusteita, mutta muuten palikat olivat kohdallaan. Ja itse asiassa Leon on hiljaisempi kuin Golf – ja jopa parempi ajaa. Vielä herkullisemmaksi tilanne muuttui Cupra-versioiden myötä, koska Seat oli selvästi tehokkaampi kuin Golf GTI tai Skoda Octavia RS. VW-konsernissa joku on selvästi vihdoinkin hoksannut, että Seat tarvitsee tasapuolisia tuotteita sen Saksan ja Tsekin serkkuihin nähden.
Siksi odotukset Atecan suhteen ovat kovat. Ja tuote on Teknavin saamien ensimaistiaisten perusteella hyvä; Ateca on jopa saatu pikkukikoilla näyttämään riittävän erilaiselta kuin VW. Tyylissä on enemmän särmää.
Ensituntumalta myös niin melutaso kuin matkustusmukavuus ovat kohdallaan. Joku autossa kuitenkin hieman tökkää, se ei tunnu käteen aivan yhtä hyvältä kuin uusi Tiguan. Eikä tuo tökkäys johdu ainoastaan hieman muovisemmasta ohjaamosta tai siitä, ettei aivan kaikkia VW-varusteita ole edes tarjolla Seatiin.
Toisaalta tämä pieni ero on sallittava, Seat ja VW kun painivat hieman eri hintaluokassa. Atecan tehtävä on kilpailla ensisijaisesti Nissan Qashqaita vastaan, ja tässä kisassa se tuntuu nopeasti haluttavalta tuotteelta. Tarjolla on paljon autoa houkuttelevaan hintaan.

