Ensituntuma: Porsche Panamera GTS – lisäannos urheilullisuutta

Porschen mallistossa GTS-versiot sijoittuvat S-versioiden sekä tehokkaimpien Turbo-mallien välimaastoon. Uusi Panamera GTS tarjoaa tasapainoista urheilullisuutta ja mustanpuhuvaa tyyliä.

Hinta ei tiedossa

Saksalainen etenkin urheiluautoistaan tunnetun Porschen mallisto on laajempi kuin koskaan aikaisemmin. Jo korimalleja on enemmän kuin koskaan ennen, ja tämän lisäksi mallisarjojen sisällä erilaisia versioita löytyy moneen makuun. Kirjainyhdistelmä GTS viestii malliston sisällä urheilullisuudesta.

Uusi Panamera GTS ja GTS Sport Turismo noudattelevat valmistajan perinteistä GTS-mallisarjojen tyyliä. Autot on varusteltu vakiona erottumaan muusta mallistosta, ja tässä tapauksessa tunnusmerkkeinä ulospäin toimivat muun muassa korin mustat yksityiskohdat, vakiota isommat jarrut, ja myös ilmeeseen vaikuttavana yksityiskohtana 10 millimetriä vakiota matalampi ja urheilullisemmaksi säädetty ilmajousitus. Sisätiloissa erot näkyvät muun muassa runsaana alcantaran käyttönä, vakiona olevilla monipuolisilla säädöillä varustetuilla urheiluistuimilla.

Voimanlähteenä uudessa Panamera GTS:ssä toimii perustaltaan sama kahdella turbolla ahdettu 4,0-litrainen V8, mikä löytyy myös tehokkaamman Panamera Turbon ja Turbo S E-Hybridin peltien alta. Tehoa voimanlähteestä otetaan GTS:n keulalla 338 kW (460 hv) ja 620 newtonmetriä, millä malli halutaan asemoida 4S:n (323 kW / 440 hv) ja Turbon (404 kW / 550 hv) väliin. Samaan teholuokkaan toki sijoittuu myös 4 E-Hybrid, mutta luonteeltaan kyseessä ovat hyvin erilaiset autot. Siinä missä hybridiversio painottaa enemmän taloudellisuutta ja mukavuutta, on GTS malliston hierarkiassa ensimmäinen V8:lla varustettu versio, joka huokuu urheilullisuutta paitsi ulkonäöllään myös muuta mallistoa urheilullisemmilla perusasetuksillaan niin alustan kuin moottorinkin osalta.

Ohjauspylvään vasemmalta puolelta löytyvän kytkimen kääntäminen herättää miellyttävästi murahtavan V8:n. GTS-mallien vakiovarusteluun kuuluu myös Sport-pakoputkisto, mikä tuo Turboon verrattuna kaivattua fiilistä auton äänimaailmaan. Matalilla kierroksilla äänessä on perinteistä kasikoneen lotkotusta, joka muuttuu vedätettäessä mahtipontiseksi jyminäksi. Vaikka äänimaailma kehittyy kireämpään suuntaan kierrosten noustessa, ei yläkierroksilla kuitenkaan ole tarjolla edeltäjän vapaasti hengittävän moottorin kaltaista ääni-iloittelua.

Jos äänissä on hieman menetetty, niin ajettavuudessa on kyllä menty sitäkin enemmän eteenpäin. Hieman matalammasta ja jämäkämmästä alustan perusasetuksesta huolimatta mukavuus on edelleen isolle autolla riittävällä tasolla pidempääkin matkantekoa ajatellen. Koeajoautot oli varustettu lisävarustelistalta poimittavilla aktiivisella kallistuksenvaimennuksella sekä nelipyöräohjauksella. Näiden toimintaa ei ratin takana käytännössä huomaa muusta kuin auton epäluonnollisen pienestä kääntösäteestä ja korin kallistelemattomuudesta vauhdikkaammin mutkia ajettaessa. Ja juuri tuo vauhdikkaampi ajo tuo esille Panamera GTS:n parhaan puolen. Auto on kokoisekseen suorastaan käsittämättömän tarkka ja kevyt käsiteltävä. Auto tottelee kuljettajan pienimpiäkin toiveita lähestulkoon urheiluauton tavoin, mikä on kerta toisensa jälkeen yhtä hämmästyttävää, kun huomioi lähes 2 000 kilon omamassan. Pikaisten ratakokemusten perusteella auton käyttäytyminen pidon rajoilla puolestaan on rauhallisen yliohjaavaa. Tämän luokan autolle rataympäristön ei kuuluisi olla kovin luontainen ympäristö, mutta Panamera ei ole rajustakaan rääkistä moksiskaan. Kierros toisensa jälkeen kokonaisuus ihastuttaa tasapainoisuudellaan.

Voimalinjan toiminnasta on vaikea keksiä pahaa sanottavaa. 8-portainen kaksoiskytkinvaihteisto toimii rauhallisessa ajossa huomaamattomasti, mutta rajummissa kiihdytyksissä vaihteiden vaihdot tapahtuvat säälimättömättömällä raakuudella ja satasen nopeus saavutetaan 4,1 sekunnissa. Moottori on säädetty luonteentaan hieman herkemmin kaasupolkimen liikkeisiin vastaavaksi jo ajoasetusten Normal-tilassa. Tällä luodaan muuta mallistoa sporttisempaa tunnelmaa ratin taakse, mutta ero noin vuosi sitten ajettuun Turboon ei tässä suhteessa tunnu kovin radikaalilta. Pieneltä tuntuvaa eroa toki selittää myös Turbon 90 hevosvoimaa suurempi teholukema.

Panamera GTS on looginen ja odotettu lisä mallistoon. Vaikka yksittäin lueteltuna erot muihin malleihin jäävät varsin vähäisiksi, on valmistaja onnistunut luomaan GTS:lle oman luonteensa, ja toki se erottuu muista myös tarjolla olevilla rohkeammilla ulkoväreillä. Suomessa GTS:n suurimmaksi meenstyksen esteeksi nousee vanha tuttumme, autovero. GTS:n kokonaishinta tulee nimittäin mitä todennäköisimmin olemaan hyvin lähellä malliston 680-hevosvoimaisen hybridivoimalinjalla varustetun lippulaivan hintaa. Tehoero huomioiden värin ja alcantara-sisustuksen hinta nousee Suomessa siis valitettavan kovaksi.

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Lue myös:

    Uusimmat