Mainos

Ei voi muuta sanoa kuin hattua nostaa: Andy, 58, piti lapun lattiassa, kun Bugatti Chiron lähti lentoon 450 km/h:n vauhdissa

Hyperautovalmistajan testikuskina toimiminen saattaa kuulostaa maailman siisteimmältä ammatilta, mutta neljällä renkaalla varustettujen ohjusten kesyttäminen ei onnistuisi aivan jokaiselta.

Bugattin testikuljettaja Andy Wallace on mies tuoreen nopeusennätyksen takana. 58-vuotias Wallace kiidätti nopeusennätystä varten muokatun Chironin yli 300 mailin tuntinopeuteen ensimmäisenä tuotantoautona maailmassa. Tarkka ennätys on 304,77 mailia eli 490,48 kilometriä tunnissa.

Alleviivatakseen autonsa suorituskykyä, Bugatti kertoi pian ennätyksensä jälkeen, että mikäli ennätysajo olisi tehty Saksassa sijaitsevan Ehra-Lessienin testiradan sijaan esimerkiksi Nevadan autiomaassa, jossa Koenigsegg otti nimiinsä aiemman nopeusennätyksen, olisi Chiron rikkonut jopa 500 tuntikilometrin rajan.

Nyt ranskalaisvalmistajan elokuisesta ennätyksestä on tihkunut lisää tietoa Wallacen pistäydyttyä Which Car -sivuston haastattelussa.

Wallace paljasti muun muassa sen, etteivät Chironin renkaat olleet koko aikaa kosketuksissa tiehen. Ehra-Lessienin asfalttirataa on vuosien saatossa paikkailtu, ja kohdissa joissa uusi pinta vaihtui vanhaksi, otti auto ilmaa alleen.

– Kutsuin sitä (uuden ja vanhan asfaltin reunaa) hyppyriksi, ja kaikki ihmettelivät, mitä tarkoitin. Kunnes he sitten katsoivat dataa ja huomasivat, että siinä on ihan oikeasti hyppy, Wallace kertoi.

1:39
VIDEO: Bugatti Chiron on yksi aikamme upeimmista hyperautoista.

Bugatti ei keksinyt, miten hypystä olisi päästy eroon, joten Wallacen tehtävänä oli vain pärjätä asian kanssa. Koska kaasun nostaminen hyppyyn tultaessa olisi saattanut vaikuttaa auton tasapainoon, oli Wallacen parasta pitää lappu lattiassa ja renkaat suorassa.

– Chiron on aina ollut todella hyvä tilanteissa, joissa se ottaa ilmaa alleen.

Hypähdys on nähtävissä alla olevalta videolta kohdassa, jossa nopeutta on grafiikan mukaan 278 mailia eli 447 kilometriä tunnissa.


Toimitus ei valitettavasti voi ottaa kunniaa lentävästä "ei voi muuta sanoa kuin hattua nostaa" -lausahduksesta, sillä kyseessä on Jari "Bull" Mentulan kuolematon kommentti.

Lähde: Which Car

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja