Mainos

Bugatti paukuttelee henkseleitään – olisi voinut rikkoa taianomaisen 500 km/h:n rajan, jos olisi halunnut

Bugatti onnistui rikkomaan 300 mailin tuntinopeuden, mutta seuraava askel, 500 kilometriä tunnissa, on vielä rikkomatta. Tosin, jos Bugattilta kysytään, olisivat he halutessaan voineet rikkoa senkin.

Maailman nopeimman tuotantoauton titteliä pitää tätä nykyä hallussaan Bugatti, jonka hieman parannellusta Chironista tuli ensimmäinen katulaillinen tuotantoauto, joka on onnistunut ylittämään myyttisen 300 mailin tuntinopeuden.

Saksan Ehra-Lessienin testiradalla tehdyssä ennätysajossa kuljettaja Andy Wallace onnistui kiihdyttämään Chironin 304,77 mailiin eli 490,48 kilometriin tunnissa. Kukaan ei ole vielä päässyt yhtä lähelle 500 km/h:n rikkomista.

Bugattin toimitusjohtajan Stephan Winkelmannin mukaan autolla olisi ollut mahdollista päästä kovempaakin, mikäli paikkana olisi ollut esimerkiksi samainen Nevadan autiomaa, jossa Koenigsegg teki pari vuotta sitten edellisen nopeusennätyksen.

Ehra-Lessienin rata on nimittäin vain 50 metriä merenpinnan yläpuolella. Route 160 Nevadassa on huomattavasti korkeammalla, joten siellä ilmakin on ohuempaa. Ja mitä ohuempaa ilma on, sitä vähemmän on ilmanvastusta.

0:31
VIDEO: Lego ja Bugatti esittelivät 3 599 osan Chiron-rakennussarjan.

Ranskalaisvalmistajan kehitysjohtaja Stefan Ellrott kertoo, että heidän laskelmiensa mukaan Nevadassa auton nopeus olisi ollut 15 tuntimailia enemmän, mikä olisi tehnyt Chironista historian ensimmäisen 500 km/h:n ylittäneen auton.

Winkelmann sanoo, että Bugatti päätyi Ehra-Lessieniin turvallisuussyistä, mutta voisi kuvitella silläkin olleen vaikutusta, että Ehra-Lessien on Volkswagen-konsernin, siis Bugattin emoyhtiön, omistuksessa.

Lähde: The Drive

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja