F1-autoihin on täksi vuodeksi tullut uudenlainen energian kierrätysjärjestelmä ERS, joka antaa sähkömoottorista 160 lisähevosvoimaa kuljettajan käyttöön.
ERS-järjestelmä kerää kineettistä energiaa jarrutuksista viimevuotisen KERSin tapaan ja muuntaa sen sähköenergiaksi. Sen lisäksi järjestelmä ottaa talteen myös auton pakokaasujen lämpöenergiaa. Lisätehoa on käytössä 33 sekunnin ajaksi per kierros, joten nykyinen energian kierrätysjärjestelmä on kymmenen kertaa viimevuotista tehokkaampi.
Williams-kuljettaja Valtteri Bottas valotti lehdistötilaisuudessaan sitä, miten ERS toimii.
- Sitä pystytään säätämään, missä se sitä energiaa vapauttaa, mutta moottori käyttää ihan automaattisesti sitä tehoa silloin, kun sitä tarvitaan. Siinä on aika paljon hiomista, missä sitä vapautetaan, missä se kerää energiaa ja kuinka paljon. Se on insinöörien työtä laskea, missä on teoriassa ja käytännössä paras vapauttaa sähköenergiaa, Bottas selvittää.
ERS:n antamat lisätehot ohjelmoidaan oikeisiin paikkoihin ratakohtaisesti. Lisäksi kuljettaja voi tarpeen vaatiessa ottaa lisätehot muuallakin käyttöönsä, jos yrittää ohitusta tai puolustaa sijoitusta.
- Sitä voidaan ajaessakin ohjelmoida koko ajan. Sen takia tulee aika paljon nappuloita väänneltyä. Sitä käytetään kaikissa kiihdytyksissä ja vähintään suorien puoleenväliin, Bottas selvittää.