Williams-kuljettaja Valtteri Bottas havaitsi selvän eron siinä, miten tehoa tulee nykyisestä V6-turbomoottorista verrattuna viimevuotiseen V8-moottoriin.
Tehoa tulee nyt käyttöön aiempaa matalammilla kierrosluvuilla.
– Isoin ero viimevuotiseen on moottori, jossa on paljon enemmän vääntöä. Mutkien ulostulossa on paljon enemmän tehoa käytössä. Se on iso juttu, Bottas arvioi MTV Sportin haastattelussa.
Bottas uskoo kuljettajien joutuvan muuttamaan hieman ajotyyliään uuden moottorin johdosta.
– Kuljettajien pitää olla aika varovainen kaasun kanssa. Vääntöä on nyt niin paljon enemmän saatavilla, että mutkien ulostuloissa on paljon helpompi sutia.
Bottaksen ensimmäinen testipäivä meni lähinnä odottelun merkeissä, sillä hän pääsi radalle vasta testipäivän lopussa seitsemän kierroksen ajaksi. Syy odotteluun löytyi Mercedes-moottorista.
– Ensin seitsemän tuntia odoteltiin siinä. Siellä paljastui Mersun puolelta yksi sensorivika. Se piti vaihtaa ja se on tosi iso homma. Auton jousitus ja muut pystytään säätämään vasta, kun se on ihan viimeisen päälle kasassa. Siinäkin meni aikaa. Pääsin nyt ainakin vähän koittamaan. Se oli tiimiltä hyvä, että saatiin se toimimaan. Lopussa ei ollut enää mitään ongelmaa, Bottas sanoi.
Täksi vuodeksi F1-autojen energian kierrätysjärjestelmien tehoa on nostettu merkittävästi. Uusi ERS-järjestelmä tarjoaa sähköenergiana 160 hevosvoiman lisätehot. Lisätehoa käytetään hyödyksi etenkin kiihdytyksissä.
– Kyllä se potkii enemmän mutkien ulostuloissa. Kun se menee pois päältä pidemmillä suorilla, niin se on aika iso ero, kun kyseessä on kuitenkin 160 hevosvoimaa. Kyllä sen huomaa. Siinä on vielä aika paljon työtä, miten se saadaan tuunattua viimeisen päälle: missä se kerää energiaa ja missä vapauttaa sitä. Niitä ruvetaan sitten hiomaan, kun saadaan enemmän kierroksia, Bottas kertoi.