Hybridiyksiköiden käyttö lopetetaan rallin MM-sarjassa viikonloppuna ajettavan Japanin MM-rallin jälkeen kaksi vuotta etuajassa. Pääluokan autoihin tehdään ensi kaudeksi myös muita muutoksia, ainakin mikäli Hyundain esittämät toiveet Kansainväliselle autoliitolle (FIAlle) eivät mene läpi.
Hybridiyksiköiden poistamisen myötä autojen minimipaino laskee 1260 kilosta 1180 kiloon. FIA on lisäksi päättänyt pienentää moottorin ilmanotossa olvaa kuristinta 36 millimetristä 35 milliin säilyttääkseen nykyisen tasapainon auton tehon ja painon välillä.
Motorsportin mukaan ainakin Hyundai aikoo vielä antaa painetta FIAn suuntaan tämän viimeksi mainitun muutoksen kumoamiseksi.
– Haluaisimme jatkaa nykyisellä kuristimella, ja mielestämme se on iso menetys (jos sitä pienennetään). Asiaa täytyy harkita yhdessä FIAn kanssa, tallipäällikkö Cyril Abiteboul sanoo.
– Mielestäni autolla kyllä pärjää sen (isomman kuristimen) kanssa. Meidän täytyy olla tarkkoja, että emme menetä jotain sellaista, mitä meillä tällä hetkellä on – eli autojen tehoa.
Hyundai testasi nykyautoaan ilman hybridiyksikköä aiemmin tässä kuussa, kun Thierry Neuville ja Andreas Mikkelsen valmistautuivat Japanin MM-ralliin Espanjassa. Neuville ajoi tuolloin ilman hybridiyksikköä, nykyisellä kuristimella.
– Teimme muutamia aika-ajotyyppisiä vetoja, ja olin kaksi kymmenystä nopeampi. Siksi olen vähän huolissani siitä, että ensi vuoden autot tulevat olemaan aika paljonkin hitaampia, Neuville sanoi.


