Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Hyundai lyö painetta FIAlle – Sébastien Ogier epäilee motiivia: "Jos todella tekee näin..."

1:23Hyvästit hybrideille? Näin Jari-Matti Latvala kommentoi merkittävää MM-ralliäänestystäNäin Jari-Matti Latvala puhui hybridiyksiköiden poistamisesta lokakuussa Keski-Euroopassa, kun asiasta ei vielä ollut tehty lopullista päätöstäHyundai Motorsport GmbH, Austral / AOP
Julkaistu 21.11.2024 12:18
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Hybridiyksiköiden käyttö lopetetaan rallin MM-sarjassa viikonloppuna ajettavan Japanin MM-rallin jälkeen kaksi vuotta etuajassa. Pääluokan autoihin tehdään ensi kaudeksi myös muita muutoksia, ainakin mikäli Hyundain esittämät toiveet Kansainväliselle autoliitolle (FIAlle) eivät mene läpi.

Hybridiyksiköiden poistamisen myötä autojen minimipaino laskee 1260 kilosta 1180 kiloon. FIA on lisäksi päättänyt pienentää moottorin ilmanotossa olvaa kuristinta 36 millimetristä 35 milliin säilyttääkseen nykyisen tasapainon auton tehon ja painon välillä.

Motorsportin mukaan ainakin Hyundai aikoo vielä antaa painetta FIAn suuntaan tämän viimeksi mainitun muutoksen kumoamiseksi.

– Haluaisimme jatkaa nykyisellä kuristimella, ja mielestämme se on iso menetys (jos sitä pienennetään). Asiaa täytyy harkita yhdessä FIAn kanssa, tallipäällikkö Cyril Abiteboul sanoo.

– Mielestäni autolla kyllä pärjää sen (isomman kuristimen) kanssa. Meidän täytyy olla tarkkoja, että emme menetä jotain sellaista, mitä meillä tällä hetkellä on – eli autojen tehoa.

Hyundai testasi nykyautoaan ilman hybridiyksikköä aiemmin tässä kuussa, kun Thierry Neuville ja Andreas Mikkelsen valmistautuivat Japanin MM-ralliin Espanjassa. Neuville ajoi tuolloin ilman hybridiyksikköä, nykyisellä kuristimella.

– Teimme muutamia aika-ajotyyppisiä vetoja, ja olin kaksi kymmenystä nopeampi. Siksi olen vähän huolissani siitä, että ensi vuoden autot tulevat olemaan aika paljonkin hitaampia, Neuville sanoi.

– Olen tehnyt tämän selväksi FIAlle. Olen melko varma, etteivät he ota mitään sanomaani huomioon, mikä on aika turhauttavaa, mutta ainakin viesti on viety eteenpäin.

Esimerkiksi MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa huomautti aiemmin, että nyt tehdyt muutokset pakottavat tallit joka tapauksessa töihin autonsa kehittämiseksi.

– Vaihteiston välitykset ovat tietysti vähän huonot, kun ne on hybridille suunniteltu. Siinä tulee kuluja, kun jokereilla varmaan tehdään uusia välityksiä. Ne tiimit, jotka pystyvät rahaa käyttämään, lyövät varmasti siihen rahaa kiinni, ja näitä asioita muutetaan. Kaikella on puolensa, ja laskuja siitäkin tulee, Ketomaa sanoi.

Myös Toyotan Sébastien Ogier viittasi Ketomaan mainitsemien, auton suurempiin muutoksiin tarvittavien luokittelujokerien käyttöön.

– Se, että muutos tehdään näin viime hetkellä, kun jokereita ei ole paljoakaan enää käytössä, on kaukana ideaalista. Jos Hyundai todella tekee näin (toivoo 36-millisten kuristinten käyttöä ensi kaudellakin), he selkeästi näkevät, että siitä voisi olla heille hyötyä.

Silti myös Ogier antaa ymmärtää, että kuristimen pienentäminen voi olla suorituskyvyn kannalta huono juttu.

– Olen kuullut meidän tekemistämme simulaatioista, että kun painoa on 80 kiloa vähemmän, meidän ei pitäisi juurikaan menettää suorituskykyä.

Lisää aiheesta:

Rallin MM-sarjaan tehtiin merkittävä muutos – kaksijakoiset seuraukset: "Ei ollut muuta vaihtoehtoa"Tallipäälliköiltä selkeä viesti: rallin MM-sarjaa odottaa merkittävä muutosKalle Rovanperältä ja kumppaneilta huutia FIAlle: "Sydämeeni sattuu"MM-rallitiimit yllättyivät kohutusta uudistuksesta – kulissispekulaatio romukoppaanWRC-tähti kritisoi rajusti rallin MM-sarjan tulevaisuutta – "Kenelläkään ei ollut munaa"Tommi Mäkiseltä ankara vastalause MM-kilpailijatallien suunnitelmille: "Autoista lentelee pyörät pois"
MM-ralliHyundaiToyotaRalliUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • Eilen11:53
    Ott Tänak

    Ott Tänak nosti kätensä pystyyn – Hyundai-tähti tarvitsee lähes ennennäkemättömän ihmeen

  • Eilen07:01
    Ott Tänak

    Nyt jysähti hurjaa tekstiä MM-rallin tallipaikoista – Ott Tänak mukana pelissä

  • 14.9.22:56
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä happamana – mestaruustaistelu mutkistui: "Ei mitään hyvää"

  • 14.9.22:21
    Toyota

    Toyota teki huimaa MM-rallihistoriaa

  • 14.9.21:50
    Sebastien Ogier

    Kommentti: Tämän paremmin sitä ei voi enää tehdä – Sebastien Ogier onnistui uskomattomassa tempussa