F1-autojen on tänä vuonna tultava toimeen sadalla kilolla polttoainetta kilpailun lähdöstä maaliin.
Renault'n F1-moottoriosastoa johtava Rob White kertoo, että polttoainerajoituksen noudattamista valvotaan kahdella eri järjestelmällä.
- Pääasiallinen valvontajärjestelmä on vaatimus siitä, että meidän on käytettävä homologoitua polttoainevirtauksen mittauslaitetta. Se mittaa sekä virtausmäärää että käytettyä kokonaismäärää laskemalla yhteen virtausmäärän tietyssä ajanjaksossa. Kaikki moottoriin menevä polttoaine virtaa tämän sääntöjen määräämän laitteen läpi. Tiedot menevät siitä FIA:lle, joten heillä on tiedot polttoaineen kokonaismäärän käytöstä ja polttoaineen hetkellisistä käyttömääristä, White kertoo.
- Sen lisäksi meillä on toinen, itsenäinen mittausjärjestelmä, joka perustuu autoon laitetun polttoainemäärän mittaukseen, White jatkaa.