Bernerin Liikennekaari-esitys realistinen: Vain henkilöautoilun mukavuus pitää vielä päihittää

"Kaikki yhden klikkauksen takana" 6:52

Liikenneministeri Anne Bernerin alkuviikolla esittelemä liikenneuudistus on it-asiantuntijan mielestä varsin realistinen toteuttaa. Niin kutustun Liikennekaari-lakiesityksen tavoitteena on saada Suomeen uusia palveluita, keventää sääntelyä ja tuoda sitä kautta uusia käyttäjiä joukkoliikenteelle.

– Kaikki tekniset kyvyt suunnitelman toteuttamiseksi ovat jo olemassa. Nyt on kysymys siitä, miten me pystymme nuo eri liikennemuodot rakentamaan sillä tavalla, että niiden välinen yhteistyö toimii. Ihmisen pitää pystyä saamaan kaikki tieto digitaalisesti esimerkiksi puhelimeen, jolloin hän voi liikkua tehokkaammin ja turvallisemmin, luonnehtii julkisen sektorin kehitysjohtaja, ITS-Finland ry:n puheenjohtaja Karri Salminen.

Kaikessa liikkumisessa yksityisautoilun osuus on tällä hetkellä todella suuri, peräti 84 prosenttia. Uudella lakiesityksellä pyritään vähentämään päästöjä aiheuttavaa yksityisautoilua. Salmisen mukaan samalla halutaan tarjota ihmisille liikkumisen kohtuuhintaisuutta, helppoutta, varmuutta ja turvallisuutta. Uusien liikkumismuotojen pitää siis päihittää henkilöautoilun tarjoama mukavuus ja huima palvelutaso.

– Sen takia on kehitetty konsepti, jossa voitaisiin yhdistää kaikkia liikennemuotoja. Tärkeää on myös yhdistää jakamistaloutta, julkista liikennettä ja vaikkapa takseja yhdeksi palveluksi niin, että henkilöautoilun palvelutaso saadaan voitettua, Salminen kuvailee.

Salmisen mukaan henkilön haluaman matkan toteuttamisen valmistelee puhelimessa sijaitseva palveluoperaattori. Tavoitteena on, että yhdellä klikkauksella tuo operaattori järjestää henkilölle haluamansa matkan ovelta ovelle.

– Kaikki liikkumisvälineet ovat operaattoreiden käytössä ja hintatiedot tulevat henkilön tietoon. Näin loppukäyttäjää palvellaan mahdollisimman tehokkaasti.

Toteutusaikataulu liikkumisen uudistamiseen olisi näillä näkymin vuosi 2017.

Lue myös:

    Uusimmat