Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autoilu ei tule kalliimmaksi? "Ei ole realistista"

Lehtikuva
Julkaistu 25.01.2017 17:36

MTV UUTISET - STT

Alkupisteeseen palannut liikenneuudistus vaikuttaa lähes mahdottomalta yhtälöltä. Jos väylien korjausvelka rahoitetaan ja päästötavoitteista pidetään kiinni, ajaminen kallistuu väistämättä.  

Hallituspuolueet ovat korostaneet, että liikenteen maksut ja verot eivät saa nousta. Myös liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) jo kuopatun selvityksen lähtökohtana oli, että liikkumisen kustannukset eivät nouse. 

-Ei se ole realistista. Jos vähennetään päästöjä ja autokannassa on paljon bensa- ja dieselautoja, niin ajamisesta täytyy tulla kalliimpaa, sanoo Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen johtava ekonomisti Marita Laukkanen. 

-Vaikea nähdä, että yhtälö menisi millään umpeen, Teknologian tutkimuskeskus VTT:n johtava erikoistutkija Juha Honkatukia sanoo.  

Suomen on vähennettävä päästökauppaan kuulumattomia päästöjä 39 prosenttia vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Liikenteessä pitää Bernerin selvityksen mukaan varautua päästöjen vähentämiseen noin jopa noin 50 prosentilla, koska muilla sektoreilla päästöjen vähentäminen on vaikeampaa.    

Polttoainevero yhä tehokas keino   

Bernerin liikenneverkkoyhtiö olisi alentanut polttoaineen verotusta, poistanut autoveron ja tuonut alkuvaiheessa aikaan perustuvan maksun.

Myöhemmin autoilijoilta oli tarkoitus kerätä kilometripohjaisia maksuja, jotka perustuisivat paikannukseen. Laukkasen mukaan kilometrimaksuja pitäisi pystyä keräämään siinä vaiheessa kun uuteen malliin siirrytään. 

Laukkanen sanoo, että polttoainevero ja kilometrimaksut ovat suunnat, joihin taloustieteen näkökulmasta verotusta pitäisi viedä.  

-Siinä saadaan kaksi kärpästä yhdellä iskulla, eli saadaan verotuloja ja ohjataan käyttäytymistä siten että ympäristöhaitat vähenee, Laukkanen sanoo.  

Honkatukian mukaan ympäristön kannalta polttoainevero on periaatteessa täydellinen instrumentti. Väyläinvestointien rahoittamiseen ja korjausvelan kuromiseen hän pitää parhaana vaihtoehtona tonnikilometristä maksamista, eli kilometrimaksu riippuisi matkan lisäksi ajoneuvon painosta. 

Ennen kilometrimaksuihin siirtymistä polttoainevero olisi siis yhä hyvä tapa päästä muihin tavoitteisiin, mutta ajamisen hinnannousua ei voisi estää. Polttoainevero kannustaa vähentämään ajokilometrejä, ajamaan taloudellisesti ja vaihtamaan auton energiatehokkaaksi, jos ajaa paljon.  

-Suomessa käytössä oleva hiilidioksidiveron sisältävä polttoainevero on kaikista kustannustehokkain eli edullisin tapa vähentää liikenteen päästöjä, Laukkanen sanoo.  

Yhdysvalloissa on myös ollut käytössä romutuspalkkio, jota Suomessakin kokeiltiin. Laukkanen sanoo, Yhdysvalloissa se tutkimusten mukaan vähensi päästöjä jonkin verran, mutta päästövähennykset tulivat todella kalliiksi.  

Lisää aiheesta:

Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"Riikka Purra väläytti kovempia veroja sähköautoille – näin se tapahtuisiTutkija: Jos Marinin hallitus helpottaa rahalla bensakurimusta, niin mitä muuta pitää jatkossa tukea?Mistä rahat, kun liikenteen verokakku pienenee? Ajoneuvovero voisi tulevaisuudessa nousta jopa 500 eurollaMinisteriön työryhmä ei suosittele kilometriverotukseen siirtymistä – Matti Vanhanen väläyttää sitä tulevaisuuden toimenaAalto-yliopiston tutkijat: Polttoaineiden päästökauppa olisi tehokkain ja halvin tapa vähentää tieliikenteen päästöjä – bensa ja diesel kallistuisivat
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen23:09
    Lotto

    Loton potti jatkaa kasvuaan – Pirkanmaata lykästi

  • Eilen22:43
    Stockmann

    Mörkö lipui Stockmannin jouluikkunaan – taustalla tärkeä teema

  • Eilen21:09
    Räjähdykset

    Hotelli Joronjäljen omistaja: Räjähdyksellä saattaa olla kolmaskin uhri

  • Eilen19:55
    Hyvän mielen jutut

    Drooni, alien vai Halloween-keiju? Outo olento tallentui Riitan mökin valvontakameraan

  • Eilen19:18
    Mäntsälä

    Poliisi tavoitti miehen, jonka arveltiin olleen avun tarpeessa