Auto lähtee sohjoliirtoon huomattavasti helpommin kuin vesiliirtoon – ohituksia syytä välttää myös moottoritiellä

5:32
Oikein pakattu auto voi pelastaa henkesi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Miksi loskakeli on autoilijalle niin petollinen?

Vastaus: Sohjoiset kelit vaativat kuljettajalta huolellisuutta ja tarkkaavaisuutta. Ajolinjan valinta, rauhalliset ohjausliikkeet, tilannenopeus ja renkaiden kunto ovat avainasemassa.

Pääväylille muodostuu loskaan helposti ajouria ennen kuin aura-auto ehtii paikalle. Suosittelen ajamaan niin, että renkaat kulkevat loskavallien väliin jäävissä, paljaissa ajourissa.

Mikäli rengas hairahtaa ajouralta sivuun ja haukkaa kiinni loskaan, saattaa loska viedä koko auton mennessään. Tämän vuoksi onkin olennaista, että kuljettaja keskittyy ajaessaan olennaiseen – ajamiseen. Kädet on syytä pitää ratissa ja katse ympärillä olevien liikennetilanteiden lisäksi tiessä.

Tarkkana vähemmän liikennöidyillä kaistoilla

Loskaisella kelillä on syytä välttää turhia ohituksia – myös moottoritiellä. Liikenteellisesti hiljaisempi ohituskaista on usein huomattavasti loskaisempi kuin oikeanpuoleinen, varsinainen ajokaista.

Kaistojen välissä on usein myös loskavalli. Mikäli kaistanvaihto on välttämätöntä, tulee loskavallin yli siirtyä tasaisella nopeudella ja mahdollisimman rauhallisella ohjausliikkeellä – siis lähes ajatuksen voimalla.

Myös hidastus- ja ryhmityskaistat ovat usein muuta tietä loskaisempia. Tällöin nopeutta on alennettava tuntuvasti jo ennen kyseiselle kaistalle siirtymistä.

Salakavala sohjoliirto

Auto lähtee sohjoliirtoon huomattavasti herkemmin kun vesiliirtoon. Uudenkaan renkaan kuviointi ei kykene poistamaan jähmeää loskaa altaan yhtä tehokkaasti kuin juoksevammassa muodossa olevaa vettä.

Mikäli auto lähtee maantienopeudessa sohjoliirtoon, tulee voimakkaita ohjausliikkeitä välttää ja auton eturenkaat pyrkiä pitämään tien suuntaisina.

Jos pyörät kääntää ääriasentoon ja yhtäkkiä pito palautuukin, menettää erittäin suurella todennäköisyydellä auton hallinnan.

Manuaalivaihteisessa autossa kytkimen painaminen pohjaan ja automaattivaihteisessa autossa kaasun löysääminen edesauttavat pidon palautumista.

Aliohjautuminen risteyksessä

Sohjoisessa risteyksessä auto saattaa lähteä puskemaan (aliohjautumaan), mikäli kuljettaja ajaa liian kovaa. Tällöin pitää tietää, onko autossa ajonvakautusjärjestelmä (ESC).

Mikäli ajonvakautusjärjestelmä löytyy, on järkevää kääntää lisää haluttuun suuntaan. Ajonvakautusjärjestelmä pyrkii tällöin kääntämään autoa jarrujen avulla. Samalla myös auton nopeus laskee.

Tärkeää on kuitenkin pitää mielessä, ettei tekniikkakaan pysty ihmeisiin: Ajonvakautusjärjestelmän toiminta perustuu pitoon ja jos auton kaikki neljä rengasta ovat sohjopatjan päällä liirrossa, ei järjestelmä kykene muuttamaan auton kulkusuuntaa halutuksi ennen pidon palautumista. Kiistaton tosiasia siis on, että fysiikan lait päihittävät tekniset järjestelmät.

Mikäli autossa ei ole ajonvakautusjärjestelmää, kannattaa manuaalivaihteisessa autossa painaa kytkin poljin pohjaan ja automaattivaihteisessa autossa nostaa kaasu ylös. Ohjausta ei saa kääntää lisää, koska ääriasentoon käännetty rengas vain sortaa pitoa entisestään.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja

    MTV Oy on osa Teliaa. Yrityskaupan myötä olemme päivittäneet tietosuojasivustomme ja tietosuojakäytännöt. Päivitetyt tietosuojakäytännöt astuvat voimaan 15.4.2020. Lue lisätietoja tästä.