Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Jos auto jarruttaa kesken ajon, onko kuski vastuussa? Traficomille tullut ilmoituksia odottamattomista tilanteista

2:33Huomioi nämä asiat, jos autossasi on kaista-avustinKATSO MYÖS: Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, mitä pitää huomioida auton kaista-avustimen käytössä.Shutterstock
Julkaistu 28.03.2025 20:17
Toimittajan kuva

Mikael Mikkonen

mikael.mikkonen@mtv.fi

Uusissa autoissa on paljon ajoa avustavia järjestelmiä, mutta vastuu pysyy silti kuljettajalla.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille on tullut viime kuukausina ilmoituksia tilanteista, joissa autojen järjestelmät ovat toimineet odottamattomasti.

Auto on esimerkiksi alkanut yllättäen hidastaa nopeutta kesken ajon.

– Teknologia kehittyy, mutta kuljettaja on edelleen täysin vastuussa ajamisesta, muistuttaa Traficomin tarkastaja Lassi Varis tiedotteessa.

– Järjestelmät voivat reagoida odottamattomasti, jos esimerkiksi navigoinnin paikkatietoon tulee häiriöitä tai olosuhteet ovat haastavat.

Lue myös: Tiesitkö? Vaalimainokset voivat hämätä autoasi

Häiriöt vaikuttavat järjestelmään

Traficom on saanut ilmoituksia toimintahäiriöistä, jotka liittyvät nopeusavustimiin, automaattisiin hätäjarrutusjärjestelmiin ja kaistallapitoavustimiin.

Esimerkiksi älykkäät nopeusavustimet pystyvät hyödyntämään navigoinnin paikkatietoa nopeusrajoitusten tunnistamisessa.

Paikkatietoon voi tulla häiriöitä, jotka vaikuttavat järjestelmän toimintaan. Tämä voi saada auton alentamaan nopeutta itsestään.

Myös maailmalla on raportoitu vastaavia tilanteita. Traficom kertoo seuraavansa ja osallistuvansa EU:n järjestelmien kautta tapahtuvaan jäsenmaiden väliseen tiedonvaihtoon.

Myös sellaiset vikatilanteet ovat mahdollisia, joissa auton avustinjärjestelmä lakkaa yllättäen toimimasta.

Ajoneuvon on ilmoitettava kuljettajalle, mikäli järjestelmä ei toimi.

Kuskin on näissä tilanteissa huomioitava vikatilanteen aiheuttama este auton turvalliselle käytölle.

Lue myös: Tesla kutsuu takaisin lähes kaikki Cybertruckit USA:ssa – tämä on auton tilanne Euroopassa

Järjestelmät tunnettava

Järjestelmät, jotka avustavat ajoa, luokitellaan kuuteen tasoon (0–5).

Suomessa käytössä olevat järjestelmät ovat korkeintaan kakkostasolla. Tämä tarkoittaa, että auto voi tukea kuskia muun muassa ohjauksessa ja nopeuden säädössä.

Kuljettaja on aina silti aina vastuussa auton ajamisesta.

– Tällä hetkellä Suomessa ei ole liikenteessä autoja, jotka voisivat ajaa itsenäisesti ilman kuljettajan valvontaa, Varis kertoo.

– Vaikka teknologia kehittyy nopeasti, kuljettajan täytyy pysyä tilanteen tasalla ja olla valmis toimimaan.

Autoilijoiden ja jälleenmyyjien on hyvä varmistaa, että järjestelmien toiminta ja rajoitukset ovat hyvin selvillä, Traficom kehottaa.

Lue myös: 

Ikääntyvät autot vaarantavat liikennettä  – näin paljon Suomen autokanta laahaa Ruotsin perässä

Sähköautot jylläävät Norjassa – tässä syy

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lähde: Traficom

Lisää aiheesta:

Auto ajoi ja kuski nukkui Lappeenrannassa, asiantuntija ihmeissään – "Ei sen pitäisi onnistua"Voiko sähköautojen äänettömyys aiheuttaa vaaratilanteita liikenteessä?Mitä autoilijan pitää tietää ruuhka-avustimesta? – "Syytä tiedostaa riski"Yhä useammassa autossa on salaperäinen "musta laatikko" – näitä tietoja EU:lle tärkeä tallennin kerää"Täyttää monen ikäkuljettajan tarpeet" – osa iän tuomista autoiluhaasteista on voitettavissa oikealla autovalinnallaTiedätkö, miten uusien autojen turvatekniikka oikeasti toimii? Katso helppotajuiset animaatiot
LiikenneturvallisuusAuton hallintaLiikenneAuton varusteetAuton toimintaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • pe15:25
    Hirvikolarit

    Poliisi jakoi hyytävän kuvan hirvikolaripaikalta: "Suosittelen vahvasti..."

  • ti20:08
    Pyöräily

    Pyöräilijä, muistathan nämä asiat liikenteessä? "Hyvä kerrata liikennesäännöt"

  • 7.9.15:15
    Pyöräily

    Takkuaako arkipyöräilyn aloittaminen? Nappaa viisi vinkkiä

  • 6.9.14:20
    Liikennesäännöt

    Taitatko työmatkat autolla? Poliisi muistuttaa "vanhasta neuvosta"

  • 6.9.11:55
    Auton toiminta

    Miten kaukovaloja käytetään moottoritiellä? Toimi ohitustilanteessa näin