Asiantuntijat paljastavat yhden asian, joka räjäyttäisi kansainvälisen kiinnostuksen Suomea kohtaan huippuunsa – "Suomeen pitäisi saada joku samanlainen!"

SuomiAreenasta tavoitettu matkailulehti Mondon päätoimittaja Marja Aarnipuro arvioi, että Suomessa kuvattu kansainväinen tv-sarjatuotanto voisi lisätä maan kiinnostavuutta matkakohteena.

Matkailulehti Mondon päätoimittaja Marja Aarnipuro ja Suomen matkailubrändiä edistävän Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen kommentoivat suomalaisen turismin valttikortteja.

– Nuoremmat sukupolvet tekevät matkustuspäätöksensä sosiaalisessa mediassa tehdyn vertaisarvioinnin kautta, Virkkunen pohtii.

– He hakevat elämyksiä, tarinoita ja tunteita, joista he voivat kertoa somen kautta. Matkustaminen on individualistista: enää ei tehdä ryhmien kanssa pakettimatkoja.

Kaksikko esittää suomalaisen tarinallisuuden edustajiksi perinteisiä Muumeja ja Kalevalaa, koska ne ovat kestohittejä turistien keskuudessa.

Aarnipuro puhuu vielä erikseen tv-sarjojen vetovoimasta.

– Nykyäänhän ihmiset reissaavat vaikkapa Game of Thronesin ja Harry Potterin kuvauspaikkojen perässä. Suomeen pitäisi saada joku samanlainen, räjäyttävä tv-sarja!

Suomalaiset ovat hyviä palvelijoita, koska tippikulttuuri puuttuu

Virkkunen kehaisee suomalaista palvelukulttuuria. Kotimaiset matkailutyöntekijät ovat hänen mukaansa kielitaitoisia ja koulutettuja.

– Suomalaiset tuppaavat usein väheksymään, että emmehän me mitään palvelukansaa ole, hän päivittelee.

– Katin kontit! Suomi on hirvittävän hyvä palvelemaan tänne tulevia asiakkaita useilla eri kielillä.

Hän kertoo suomalaista palvelukulttuuria kehuttavan siitä, että se on huomioivaa, muttei päällekäyvää.

– Suomalaiset palvelijat eivät tunge iholle tipin toivossa. Suomessa tippaamista ei ole rakennettu palvelukulttuuriin, ja se koetaan maailmalla positiiviseksi.

Lue myös:

    SuomiAreena-videot

    Uusimmat