Kuluttajariitalautakunta suosittaa huhtikuussa esitellyssä päätöksessään, että autoliike purkaa kaupan.
Kuluttaja osti vuoden 2024 keväällä tehdyn sopimuksen mukaan autoliikkeeltä vuonna 2003 tai 2005 käyttöönotetun Volvo XC90-mallin auton 6 789 eurolla.
Matkamittarin lukema oli kaupantekohetkellä 250 000 kilometriä (myyjän mukaan 255 700 kilometriä).
Osapuolet olivat eri mieltä siitä, oliko kyseessä myyjän vastuulla oleva kaupan kohteen virhe ja mikä on myyjän vastuun määrä.
Korjaus tai kaupan purku
Kuluttaja vaati autoliikkeeltä vikojen korjaamista tai kaupan purkamista.
Vaatimuksen perusteena oli autossa ilmennyt korjausta vaativa öljyvuoto. Kuluttaja vaati myös 4 000 euroa hyvitystä.
Kuluttajan mukaan auton myyneen liikkeen maksamassa vuosihuollossa kesällä 2024 autossa todettiin runsaita öljyvuotoja moottorista, vaihteistosta ja perästä. Toinen korjaamo totesi pohjassa olevan paljon öljyä, eikä se pitänyt auton käyttöä turvallisena.
Kuluttaja kertoi todenneensa auton virheen ja ilmoittaneensa siitä vuoden 2024 kesäkuun puolivälissä.
Ratkaisupyynnön liitteenä oli autokorjaamon lasku vikaselvityksestä, jossa kerrottiin muun muassa jakopään kohdalla olleesta runsaasta öljyvuodosta. Myös moottorin ja vaihteiston välin kerrottiin olleen "märkänä öljystä".

