Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä maaliskuussa tehdyssä päätöksessä, jossa kuluttaja vaati myyjäliikkeeltä hinauskuluja.
Kuluttaja osti vuoden 2024 helmikuussa myyjäliikkeeltä nettihuutokaupasta vuonna 2012 käyttöönotetun BMW 525 -auton 7 235 eurolla. Auton matkamittarissa oli kaupanteon aikaan 300 100 kilometriä.
Osapuolilla oli erimielisyyttä siitä, onko myyjällä vastuu kuluttajalle aiheutuneista hinauskuluista. Itse kauppa oli jo purettu, ja myyjä oli palauttanut kauppahinnan.
Lue myös: Kuluttaja osti käytetyn Jaguarin – sai kaupan jälkeen todella pysäyttävän tiedon
Ostajan perustelut
Kuluttaja vaati myyjäliikkeeltä hyvityksenä hieman yli 900 euroa.
Vaatimus perustui autossa ilmenneeseen korjaustarpeeseen, ja siihen sisältyi muun muassa perävaunun vuokra, kilometrikorvauksia ja korvauksia kuljettajalle.
Perusteluissa kerrotaan, että auto rikkoontui jo kotimatkalla. Kuluttajan mukaan autossa haisi palaneelta, ja moottorin vikavalo paloi.
Kuluttaja totesi virheen, ja ilmoitti siitä helmikuun puolivälissä 2024 mittarilukemalla 300 227 kilometriä.