Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Amerikkalaisilta valtaisia lupauksia: Kolmen miljoonan kilometrin akku latautuu täyteen 10 minuutissa ja laskee sähköauton hinnan siedettävämmälle tasolle

2:12Uusien asunto-osakeyhtiöiden on maaliskuusta lähtien rakennettava autopaikoille valmius sähköautojen lataukseenUusien asunto-osakeyhtiöiden on maaliskuusta lähtien rakennettava autopaikoille valmius sähköautojen lataukseen.
Julkaistu 22.01.2021 18:02

Ville Järveläinen

Yhdysvaltalaiset tutkijat kertovat kehittäneensä akun, jossa on potentiaalia mullistaa sähköautojen kehitys. Uusi akusto latautuisi nykyisiä nopeammin, tarjoaisi pitkän toimintamatkan suhteessa sen kokoon ja olisi halvempi sekä pitkäikäisempi kuin tällä hetkellä markkinoilla olevat ratkaisut.

Pennsylvanian osavaltionyliopistossa on kehitetty 40 kilowattitunnin akusto, jonka tutkijat kertovat kykenevän tarjoamaan jopa 400 kilometrin toimintamatkan sekä nopean latausajan. Tutkimuksesta kerrotaan Nature Energy -lehdessä.

Vaikka kyseessä olisikin varsin mukava toimintamatka sähköautolle, jossa olisi vain 40 kWh:n akusto, piilee varsinainen juju muualla.

Koboltin sijaan grafiittia hyödyntävässä litium-rautafosfaattiakussa on nimittäin käytetty teknologiaa, joka mahdollistaa sen lataamisen tyhjästä täyteen vain 10 minuutissa, kunhan vain toisessa päässä on riittävän tehokas laturi.

Lue myös: Toyota aikoo olla ensimmäinen: Vallankumouksellinen akku vie sähköauton tuplasti pidemmälle ja latautuu alle 10 minuutissa

Tämä on tutkijoiden mukaan mahdollista siitä syystä, että akku lämpenee nopeasti 60 celsiusasteeseen silloin, kun akkua ladataan tai latausta puretaan, ja myös viilenee nopeasti silloin, kun akku on toimettomana.

Lämpötilan pysyminen optimaalisessa 60 celsiusasteessa aina, kun akkua ladataan tai varausta puretaan, auttaa tiedotteen mukaan myös pidentämään akun elinikää. Tutkijat ovat arvioineet akun eliniäksi peräti kolme miljoonaa kilometriä.

– Erittäin nopea lataus mahdollistaa akun koon pitämisen pienenä aiheuttamatta toimintamatka-ahdistusta, yliopiston professori Chao-Yang Wang kertoo tiedotteessa.

Liuta hyötyjä

Sen lisäksi, että peräti 400 kilometrin tarjoileva vain 40 kilowattitunnin akusto auttaisi keventämään sähköautoja ja mahdollistaisi nopean lataamisen, on yliopiston kehittämä teknologia myös perinteisiä ratkaisuja huomattavasti halvempi.

– Tällä tavoin voimme oikeasti vaikuttaa ympäristöön, emmekä vain luksusautoihin. Kaikilla saisi olla mahdollisuus sähköautoon, yliopiston professori Wang toteaa.

Tehoa akusta olisi otettavissa irti noin 300 kilowattia eli nelisensataa hevosvoimaa.

Lue myös: Miten USA:n autoteollisuuden käy Joe Bidenin kaudella? Tätä on odotettavissa

Lähteet: Pennsylvanian osavaltionyliopisto

Artikkelia muokattu 25.1. klo 10.20: Korjattu akun lämmittäminen ja jäähdyttäminen akun lämpenemiseksi ja jäähtymiseksi. Muokattu sanamuotoja selkeämmiksi ja lisätty yksi sitaatti.

Lisää aiheesta:

Kaikki kertaa kymmenen! Harvardin tutkijat kehittivät akun, josta povataan sähköautojen läpimurtoaSähköautolla jopa tuhat kilometriä lataamatta – läpimurron taustalla kumouksellinen akkuratkaisu, joka laskee myös hintaaMullistava oivallus: Minkä tahansa sähköauton akun voi ladata tyhjästä lähes täyteen 10 minuutissa – ei riskiä akun vaurioitumisestaJopa 1 000 kilometrin ajomatka yhdellä latauksella? Kiinalainen akkujätti väittää rikkovansa ennätyksiä uudella teknologiallaanTurkulainen keksintö voisi tehdä sähköautoilusta kivuttomampaa – patentit jo haussaSähköauton akku ladattiin täyteen vain kymmenessä minuutissa – taustalla todella yksinkertainen muutos
AutotSähköautotAutoteollisuusAutoilun kustannuksetTeknologiaLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa