Miten USA:n autoteollisuuden käy Joe Bidenin kaudella? Tätä on odotettavissa

5:34
Legendaarinen amerikkalainen bensamonsteri Hummer tekee paluun sähköautona.

Yhdysvaltain väistyvän ja tulevan presidentin katsantokannat autoteollisuuteen ovat hyvin erilaiset.

Yhdysvaltain 46:s presidentti on Joe Biden. Bidenin uskotaan palauttavan autoteollisuuteen rajoituksia ja ympäristöajattelua, joita väistyvä presidentti Donald Trump pyrki omalla kaudellaan purkamaan.

CNBC:n mukaan Yhdysvaltain autoteollisuuden näkökulmasta tarkasteltuna Trumpin toinen kausi olisi tuonut tullessaan tuttuja asioita niin hyvässä kuin pahassakin.

Trumpin protektionistinen suhtautuminen oman maansa autoteollisuuteen, suuryritysten veronkevennykset ja ympäristöasioiden sysääminen sivuun vaihtuvatkin nyt analyytikkojen mukaan Bidenin hyvin päinvastaiseen strategiaan, jossa etenkin autojen päästöihin kohdistuvat rajoitukset tulevat kiristymään.

Bidenilla on tiettävästi hyvät välit ammattiliittoihin. Muun muassa 400 000 autoalan työntekijää edustava United Auto Workers tuki näkyvästi Bideniä maan seuraavaksi presidentiksi.

Michiganin – USA:n autoteollisuuden sydämen – kuvernööri Gretchen Whitmer oli puolestaan yksi Bidenin varapresidenttikandidaateista.

Peukkua erityisoikeuksille

Trump kumosi Kalifornian erityisoikeuden asettaa muita osavaltioita tiukempia päästörajoituksia autoille, mutta Bidenin uskotaan palauttavan kyseisen erivapauden ja mahdollisesti sallivan sen muillekin osavaltioille.

Muun muassa Volkswagen, Ford ja Honda löysivät yhteisen sävelen Kalifornian kanssa, mutta esimerkiksi General Motors, Toyota sekä Fiat Chrysler pitivät Trumpin päätöstä erityisoikeuksien kumoamisesta oikeana.

Trumpin on sanottu pitävän sääntelyä talouskasvun esteenä, kun taas Biden katsoo sääntelyn käyttämisen toimivan omasta mielestään suurempien asioiden, kuten ilmastonmuutosta vastaan käytävän taistelun, edistäjänä.

Biden ja sähköautot

Vaikka autovalmistajat eivät teekään pidemmän aikavälin liiketoimintasuunnitelmiaan yhden presidentin päätösten ympärille, oli Bidenin valinnalla todennäköisesti positiivisempi vaikutus sähköautojen yleistymiselle kuin mitä Trumpin valinnalla jatkokaudelle olisi ollut.

Trump ei ole varsinaisesti seissyt sähköautojen yleistymisen tiellä, mutta Bidenin politiikan uskotaan vauhdittavan muutosta merkittävällä tavalla, sillä puhtaan energian investoinnit sekä satsaukset akku- ja sähköautoteknologian kehitykseen sisältyvät hänen suunnitelmiinsa.

Trumpin hallinto myös suunnitteli sähköautojen 7 500 dollarin hankintatuen poistamista, mutta päätyi kuitenkin lopulta säilyttämään sen budjetissa. Biden sen sijaan on väläytellyt puheissaan uuden romutuspalkkiokampanjan käynnistämistä. Vuoden 2009 kampanjaan Obaman hallinto varasi aikoinaan kolme miljardia dollaria.

Kaiken kaikkiaan Trumpin vaihtuminen Bideniin tarkoittanee autoteollisuudelle tiukempia linjauksia monessa suhteessa, mutta toisaalta Bidenin uskotaan tuovan ennalta-arvattavuutta ja vakautta päätöksentekoon.

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja