Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ajossa avonainen unelma 500 valitulle

Julkaistu 23.05.2016 09:25
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

McLaren kiusaa automaailmaa tekemällä todella vakuuttavan avonaisen supersportin, jonka saa omakseen vain 500 harvaan valittua asiakasta.

Tykkäsimme

  • mahtavasta moottorista
  • erinomaisesta ajettavuudesta
  • katon poisto kasvattaa fiilistä arkiajoissa

Emme tykänneet

  • kaikki autot jo myyty

Ja taas kerran moni ihminen pettyy. McLaren esittelee upean avonaisen supersportin, ja kun kiinnostus on huipussaan ja sopivaa sekä maksukykyistä asiakasta ilmaantuu utelemaan autojen saatavuutta, Mäkin edustajat joutuvat myymään ei-oota. Koko viidensadan auton rajoitettu valmistuserä on myyty jo loppuun ennakkoon.

Sama kävi myös umpinaisen coupén kanssa. Ja koska kysyntä oli niin suurta, McLaren päätti tehdä saman 500 auton erän myös avoversioita. Ja jotta coupén ostajat eivät tuntisi oloaan petetyksi, heille tarjottiin etuosto-oikeus Spideriin. Aika moni ilmeisesti tarttui tarjoukseen...

Tämä on pelin henki tänä päivä. Superkalliiden urheiluautojen valmistajat tekevät erikoissarjoja, joiden vähäinen valmistusmäärä takaa kysynnän, autojen hinnoilla kun on tapana lähteä heti nousuun.

Onneksi Tekanavin yhteistyökumppani Auto Zeitung sai kuitenkin yhden auton alleen lyhyelle koeajolle. Umpinaisen 675 LT:n tapaan myös Spider on enemmän kisapeli kuin katuauto. LT on lyhenne Longtail-sanasta, jolla kunnioitetaan legendaarista ja pitkäperäistä McLaren F1 GTR:ää. Historia myy. Katuautoissa LT on suora vastine Porschen GT-autoille.

Super-Mäkin sydän on tuplaturbolla höystetty V8, josta otetaan irti mojovat 675 heppaa. Maksimivääntö tasoittuu lukemaan 700 Nm. Voima moottorilta pyörille välitetään supernopeasti toimivan kaksoiskytkinautomaatin välityksellä. Moottorin luonteesta on rakennettu ajokokemusta terästävä. Vaikka turboilla olisi saatu aikaan enemmänkin alavääntöä, inssit ovat speksanneet koneen maksimiväännön niin ylös, että menossa on vapaasti hengittävän kierroskoneen tuntua.

Muukin auton tekniikka vakuuttaa. Kori on hiilikuitua ja myös auton jarrut, ripustukset sekä aerodynamiikka on kaikki tehty kilvanajoa varten. Tekniikkaa on lainattu P1:stä, ja kaikki tekniikka on samaa kuin umpinaisessa 675 LT:ssä.

Ainoa ero on se, että Spiderissa katto häviää piiloon ohjaamon päältä napin painalluksesta 16 sekunnissa. Kattomekanismi myös lisää Spiderin painoa 40 kilolla, mutta se ei juuri suorituskykyä verota. Spider painaa kuivana eli siis ilman polttoaineita vain 1 270 kiloa. Satasen vauhtiin päästään alle kolmessa sekunnissa, 200 km/h on taulussa 8,1 sekunnin jälkeen, eikä 300 km/h vauhtiin pääsykään vaadi kuin 23,6 sekuntia – sekä tietysti roppakaupalla tilaa.

Ajossa Spider tarjoaa saman vau-elämyksen kuin umpiversio. Vaikka 675 LT on selvästi riisutumpi kuin 650S, se ei ole mikään puritistinen ratavehje, jolla ei todellakaan halua ajaa hetkeäkään muualla kuin radalla. Ei meno mitenkään supermukavaa tietenkään ole, mutta kyllä Spiderilla voi ajella arkiajojakin – etenkin jos katon poistaa pään päältä. Se tuo ohjaamoon uutta fiilistä, vaikkei 675 LT varsinaisesti mikään cabrio vielä olekaan.

Coupén tavoin myös Spider on erittäin tasapainoinen ajettava. Se ei puske kovinkaan herkästi, ja perä irtoaa haluttaessa yllättävän helposti hallittaviin luisuihin. Auto on myös erittäin vakaa ja rauhallinen, joka vain lisää luottoa sen ominaisuuksiin.

675 LT Spider on myös selvästi parempi auto kuin 650 S. Se on samalla osoitus siitä, miten nopeassa tahdissa McLarenilla tehdään asioita tällä hetkellä. Ferrarin ja etenkin Lamborghinin kannattaa tuntea olonsa uhatuksi. Maukkaita superautoja osataan tehdä muuallakin kuin italiassa. Myös Porschen kannattaa vilkuilla Mäkin suuntaan yhä tarkemmin, sillä upeaa insinööriosaamista on tarjolla sitäkin muualla kuin Saksassa.

McLaren 675 LT Spider
Moottori 3 799 cm3, tuplaturbo-V8
Teho 496 kW (675 hv) / 7 100 r/min
Vääntö 700 Nm / 5 500–6 500 r/min
0-100 km/h 2,9 s
Huippunopeus 326 km/h
EU-kulutus 11,7 l/100 km
CO2-päästöt 275 g/km
Mitat Pituus 4 546 mm, leveys 1 910 mm, korkeus 1 270 mm, akseliväli 2 670 mm
Tyhjäpaino 1 270 kg
Tavaratila 185 l

Lisää aiheesta:

Koeajo: Need for Speed Bentleyn tapaanBMW:n uusin M-ohjus häkellyttää äärirajoillaTervetuloa takaisin, super-HondaKoeajo: Porsche 911 Turbo S – lisää painetta pyttyynKoeajo: Porsche Macan GTS – urheiluauto, katumaasturi vaiko molemmat?Koeajo: Honda palaa tulevaisuuteen uudella NSX:llä – Audi R8, Nissan GT-R ja Porsche 911 Turbo vapisevat
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • Eilen09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa