3 vinkkiä! Näin tehostat laihtumista vielä ennen joulupöytään istumista

1:29
Videolla ravitsemusterapeutti kertoo, miten suureksi kasvavat annoskoot on mahdollista saada kuriin.

Jos edessä siintävä ruokajuhla ahdistaa, suosittelee australialainen ravitsemusterapeutti ennemmin puhdistamaan ruokavaliota kuin ryhtymään puhdistuskuurille.

Jännittääkö jo, miten makeita ja suolaisia herkkuja notkuva joulupöytä vaikuttaa painonhallinta- ja laihdutuspyrkimyksiin? Oletko miettinyt, kuinka tiristää vielä muutama liikakilo ennen loppuvuoden ruokajuhlaa?

Australialainen ravitsemusterapeutti Susie Burrell jakoi The Sunille vinkkinsä, joiden avulla ihminen voi rukata ruokavaliotaan ja tehostaa painon putoamista myös jouluaikana.

1. Ota avuksi lyhyt tehodieetti

Ihminen selviää muutaman päivän pelkillä hedelmillä ja vihanneksilla. Kevyt ruokavalio auttaa lyhyen ajanjakson aikana toteutettuna karistamaan kilon tai pari, sillä se poistaa kehosta nesteitä. 3–5 päivän kuluttua ruokavalioon tulee lisätä ravintoaineita, jotta elimistö pystyy toimimaan tehokkaasti.

Pitkään jatkuvan äärimmäisen dieetin tiedetään voivan hidastaa aineenvaihduntaa, mikä ei edistä laihdutustavoitteisiin pääsemistä. Lisäksi itsensä nälkiinnyttäminen ennen joulua voi kostautua, kun tiukka itsekuri löystyy herkkuja notkuvan pöydän edessä.

Muutaman päivän tehokuurin jälkeen kannattaa jatkaa kasvispainotteista syömistä. Esimerkiksi keitot, salaatit, wokit ja smoothiet ovat oivia keinoja poistaa kehosta ylimääräisiä nesteitä ilman aterioiden jättämistä väliin.

2. Jätä välipalat väliin

Burrell sanoo, että yleisesti ottaen nykyihmiset syövät liian paljon ja liian usein. Yhä harvempi tuntee nälkää aterioiden välissä. Elimistömme kuitenkin tarvitsee myös taukoa syömisestä, eikä nälän tunne ole välttämättä paha asia.

Burrell suosittelee jättämään pitkälle prosessoidut ja runsaasti hiilihydraatteja sisältävät patukat ja keksit syömättä ja panostamaan kunnon aterioihin. Muutaman tunnin välein syömisen sijaan hän kehottaa ihmisiä jättämään aterioiden väliin 4–5 tuntia. Aterioiden väliin jätetyt välit edistävät ruoansulatus- ja hormonijärjestelmien normaalia toimintaa.

Ihmiselimistö kaipaisi päivään myös yhden pidemmän, 10–12 tunnin paaston. 

Syömiseen käytettyjen tuntien rajoittaminen auttaa optimoimaan rasva-aineenvaihduntaa kontrolloivia hormoneja. Lisäksi harvempi syömisväli edistää hallittua energiansaantia ja laihtumista.

3. Juo vain vettä

Runsas vedenjuonti on hyväksi ruoansulatukselle ja pitää nälän loitolla pidempään. Burrell suosittelee joulun alla laihduttavia juomaan päivittäin pari litraa vettä.

Sokeriset limut ja mehut sisältävät paljon energiaa, mutta eivät juuri pidä nälkää, minkä vuoksi laihduttajan on syytä vältellä niitä – myös joulun aikaan.

Lähde: The Sun

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja