Kirjakauppaliiton mukaan painettua tietokirjallisuutta on myyty tänä vuonna hieman viime vuotta enemmän. Kustantajat puolestaan kertovat sen myynnin romahtaneen viime vuodesta yli kymmenellä prosentilla kolmen ensimmäisen kvartaalin aikana.
Kuulostaa ristiriitaiselta, mutta molemmat luvut ovat totta, selittää tietokirjallisuuden professori Anne Mäntynen Helsingin yliopistosta. Ero selittyy sillä, että kirjakaupat ottavat myyntiin lähinnä kirjoja, joiden ne uskovat menevän kaupaksi.
– Listaykkösiä ostetaan ja luetaan, mutta paljon jää katveeseen. Nimikkeitä kustannetaan vuosittain hirveä määrä. Osalla niistä myynti voi jäädä 300:aan, Mäntynen kertoo STT:lle.
Viime vuosina tietokirjamyynti on ollut yhä kapeamman kärjen varassa. Esimerkiksi Kari Hotakaisen Tuntematon Kimi Räikkönen (Siltala) ja Jari Tervon Loiri (Otava) ovat myyneet valtavasti.
– Tunnetun kirjailijan ja tunnetun henkilön yhdistäminen voi tuplata kiinnostuksen kirjaa kohtaan, Mäntynen sanoo.
Lue myös: Ennätyksiä murskannut Tuntematon Kimi Räikkönen vuoden myydyin kirja
Vaikka tietokirjamyynnin kärki kapenee, kustantamojen valikoima ei Mäntysen mukaan ole supistunut. Hänen mukaansa yllättävästäkin kirjasta voi tulla suosittu, minkä lisäksi painotekniikan kehitys on mahdollistanut pienten painosten tekemisen kohtuuhintaan.